Jump to content
Annons

Funderingar kring koppling av basar, Behringer b1800x pro


KlasVonKlas

Recommended Posts

Hej!

Sitter och planerar inför kommande bröllops-gig nu i April. Sitter och kollar lite i manualerna och en tanke om hur man kan koppla dök upp.

Jag har tillgång till totalt 4 stycken basar, Behringer b1800x pro, samt två toppar. Detta kommer drivas med två stycken Behringer EP4000 och en EP1500. Då basarna mår bra av mycket effekt tänkte jag köra EP4000-stegen till basarna så att det alltså blir en kanal per bas och Ep1500 till topparna.

Det jag blev fundersam över var när jag tittade på de två olika lägen som man kan köra basarna i. Det finns en ingång och en utgång, både speakon. Det finns också en liten switch på baksidan av basarna där man kan växla mellan PASSIVE och BI-AMPING.

I PASSIVE-läge används ett inbyggt lågpassfilter och utgångens 1-/1+ pins är en högpassignal som kopplas vidare till toppar, eller så använder man pins 2-/2+ till en bryggkopplingsväg som det står i manualen, antar detta används för att seriekoppla till ytterligare en bas.

I BI-AMPING-läge så blir det annorlunda. Dels förbikopplas det inbyggda filtret. Men på ingången så kopplas istället pinnarna 2-/2+ direkt till elementet och pinnarna 1-/1+ direkt till pinnarna 1-/1+ på utgången.

Om jag inte tänker helt fel nu så borde man alltså kunna använda en enda speakon-kabel, förutsatt att den har fyra ledare, till att låta varje kanal på slutsteget driva varje bas? EP4000 kan nämligen köra ut både höger och vänster kanal i samma kabel. För att det då ska lyckas så antar jag också den bas man kopplar in i steget måste köras i läget BI-AMPING och från dens utgång kopplar man vidare till nästa bas som körs i läget PASSIVE.

Vad tror ni om det här? Det hade ju varit skönt att slippa dra fler kablar än man behöver. Hur hade ni gjort?

Tillägg: Om man vill köra en kabel till varje bas så antar jag också att basarna måste köras i läget PASSIVE, annars så kommer inte signalen från pinnarna 1-/1+ från slutsteget att gå till basen utan istället vidare till utgången.

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...