Jump to content
Annons

Problem med automation och loopning

Recommended Posts

Henxon (oregistrerad)
Postat

Jag har ett jÀtteproblem som har fÄtt mig att fundera pÄ att byta Logic Pro X mot nÄgot annat program.

NÀr jag har loop pÄ (för att t.ex. mixa en del av en lÄt) och har automation, sÄ fungerar det helt enkelt uruselt.

Om jag har stÀllt in det som bilden nedan visar sÄ kommer automationen fungera första varvet, men nÀr den börjar om pÄ loopen sÄ kommer automationens vÀrde att vara det som loppen slutade pÄ (automations-vÀrdet kommer alltsÄ vara 0.33 vid tidpunkten 53).

Screen+Shot+2015-11-10+at+17.04.10.png

NÀr tidslinjen kommer till punkten dÀr automationen sjunker igen (vid 53.3) sÄ blir automationens vÀrde rÀtt, för att sen sjunka igen, som den ska. nÀr den Äterigen loopar sÄ uppstÄr samma problem som förra varvet.

Jag vet att man kan bounca ljudet för att "fixa" problemet, men det kÀnns som att ge upp ungefÀr... Jag förstÄr inte att folk kan jobba med automations i Logic Pro X med denna bugg, och jag har inte hittat nÄgon fix för det. HjÀlp!?

Annons
Postat

Ingen "bugg".

Du behöver klicka i "midi chase" i Project Settings,

Chase on Cycle Jump Àr nog den du söker...

post-6039-0-44692100-1456405545_thumb.png

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Det verkar som att det inte hinner med riktigt men det Àr ju bara en takt du har loopat sÄ det kanske inte Àr sÄ konstigt. Jag antar att det funkar som det ska om du slÄr av loppen och backar markören istÀllet. Jag har 9an ska kolla hur det funkar i den versionen nÀr jag hinner.

pHISTERmILL (oregistrerad)
Postat (redigerat)

SÀtt ytterligare en automationspunkt vid 53.1.1 pÄ vÀrde 0,81 sÄ borde det funka.

(Det borde t o m funka om punkten före takt 53 fÄr vÀrdet 0,80.)

Redigerat av pHISTERmILL
Henxon (oregistrerad)
Postat

Jo, brukar köra med det tricket, men inte ens det fungerar alltid. Det jag stör mig mest pÄ Àr att jag inte kan lita pÄ Logics automation. Dom borde ju kunna fixa detta...

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Jag tror inte det Àr tÀnkt att funka som du tror faktikt. NÀr automationen ligger pÄ sitt lÀgsta sÄ tar det slut pÄ loopen dvs inget talar om att nÄt ska hÀnda före nÀsta punkt som intrÀffar nÀr det börjar sjunka igen. Den fortsÀtter alltsÄ med samma vÀrde nör loopen startar om till dess att nÄt hÀnder i sjÀlva kurvan dÄ programmet tolkar det som att detta först hÀnder nÀr kurvan droppar igen. Bugg eller ej det Àr vÀl en tolkningsfrÄga och jag kan tycka att det borde funka som du vill men det borde gÄ att lösa vÀldigt lÀtt genom att tÀnka hur programmet "resonerar" nÀr man jobbar med automatiseringen.

Postat (redigerat)

Har den i-klickad. Har fÄtt det tipset förut (https://discussions....123456#29539350), hjÀlper inte om man testar göra som min bild visar... Jag har Àven i "Sample Accurate Automation: Volume, Pan, Sends, Plug-In Parameters"...

Hoppsan, sorry för det, tog det för sjÀlvklart, sÄ testade inte ens sjÀlv :/

Testade sjÀlv nu, och hÀr funkar det Àven utan chase...

EDIT Klicka pĂ„ gif-bilden 🙂

post-6039-0-46705900-1456425285_thumb.gif

Redigerat av JakobP
Henxon (oregistrerad)
Postat

Hoppsan, sorry för det, tog det för sjÀlvklart, sÄ testade inte ens sjÀlv :/

Testade sjÀlv nu, och hÀr funkar det Àven utan chase...

EDIT Klicka pĂ„ gif-bilden 🙂

post-6039-0-46705900-1456425285_thumb.gif

Prova göra en automationskurva som ser ut som min pÄ första bilden. Den kurvan du har fungerar Àven för mig, men inte den pÄ första bilden jag postade...

Postat

Prova göra en automationskurva som ser ut som min pÄ första bilden. Den kurvan du har fungerar Àven för mig, men inte den pÄ första bilden jag postade...

Vad skiljer dem Ät menar du ?

NÄja, försökte nÄt liknande, menar du nÄt sÄnt hÀr ?

post-6039-0-99950700-1456487634_thumb.gif

Henxon (oregistrerad)
Postat

Vad skiljer dem Ät menar du ?

NÄja, försökte nÄt liknande, menar du nÄt sÄnt hÀr ?

Prova flytta automationspunkten frÄn 3an till typ 3.1 (höger om loop-omrÄdet) - det Àr dÄ det aldrig fungerar. Den bilden du har nu fungerar ibland för mig...

Henxon (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Och du har provat med den "o-checkad" ocksÄ ?

Ingen skillnad - fungerar fortfarande inte 😏

http://www.tiikoni.com/tis/view/?id=53e3ad4

Hur gör man för att bifoga en bild frÄn datorn i ett inlÀgg? "LÀgg till bild" krÀver en URL - kÀnns lite omstÀndigt att behöva ladda upp saker pÄ extern sida först...

Redigerat av Henxon
Henxon (oregistrerad)
Postat

Verkar funka...

Provade du att "unchecka" Region automation takes priority over track ocksÄ ?

Fungerar den Àven om du tar den högra punkten flyttar den till slutet av loopen, sen flyttar du den en beat Ät höger... Mitt Logic Àr lite konstigt, för det fungerade först, sen nÀr jag flyttade punkten Ät höger sÄ slutade det fungera...

Postat

Ingen skillnad - fungerar fortfarande inte 😏

http://www.tiikoni.c...iew/?id=53e3ad4

Hur gör man för att bifoga en bild frÄn datorn i ett inlÀgg? "LÀgg till bild" krÀver en URL - kÀnns lite omstÀndigt att behöva ladda upp saker pÄ extern sida först...

Klicka "anvĂ€nd full redigerare", sen "vĂ€lj fil", sen "bifoga vald fil", sen "LĂ€gg till i inlĂ€gg" 🙂

Funkar att flytta sista auto-noden utanför regionen/cycle-arean ocksÄ,

men har nog hittat en liten bugg hÀr, nÀr jag flyttar noden med musen funkar allt,

men anvÀnder jag Automation Event List o drar positionen (siffrorna) sÄ "tar" det inte,

noden ser ut att flytta sig men EQ:n "svarar" inte...

Du kör ju en senare version av LPX Àn mig, sÄ samma problem kanske inte finns hos dig,

men hur gör du för att flytta noderna ?

HĂ€r flyttade jag noden med eventlist i st. f. med musen...

post-6039-0-18362000-1456495902_thumb.gif

Henxon (oregistrerad)
Postat

men hur gör du för att flytta noderna ?

HĂ€r flyttade jag noden med eventlist i st. f. med musen...

AnvÀnder musen för att flytta noderna bara.

Det finns nÄgot buggigt över hela automationsdelen med Logic. Det hÀr Àr egentligen nÄgot jag kan leva med. Det största problemet Àr att nÀr jag bounce:ar mina mixar sÄ blir automationen fel ibland. Lite mer luddigt fel det dock, men upplever att felen ökar ju fler automationsspÄr jag gör, och ju fler pluggar jag anvÀnder... Just nu Àr min lösning att jag bounce:ar spÄren sÄ fort jag Àr nöjd - vilket har sina fördelar, men kÀnns trÄkigt att behöva anpassa sitt arbetssÀtt för att ens program Àr buggigt...

Inga andra som upplevt att automationen inte fungerar nÀr man har ett stort projekt med mÄnga automationsspÄr?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.