Jump to content
Annons

Problem med automation och loopning


Henxon (oregistrerad)

Recommended Posts

Henxon (oregistrerad)

Jag har ett jätteproblem som har fått mig att fundera på att byta Logic Pro X mot något annat program.

När jag har loop på (för att t.ex. mixa en del av en låt) och har automation, så fungerar det helt enkelt uruselt.

Om jag har ställt in det som bilden nedan visar så kommer automationen fungera första varvet, men när den börjar om på loopen så kommer automationens värde att vara det som loppen slutade på (automations-värdet kommer alltså vara 0.33 vid tidpunkten 53).

Screen+Shot+2015-11-10+at+17.04.10.png

När tidslinjen kommer till punkten där automationen sjunker igen (vid 53.3) så blir automationens värde rätt, för att sen sjunka igen, som den ska. när den återigen loopar så uppstår samma problem som förra varvet.

Jag vet att man kan bounca ljudet för att "fixa" problemet, men det känns som att ge upp ungefär... Jag förstår inte att folk kan jobba med automations i Logic Pro X med denna bugg, och jag har inte hittat någon fix för det. Hjälp!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Det verkar som att det inte hinner med riktigt men det är ju bara en takt du har loopat så det kanske inte är så konstigt. Jag antar att det funkar som det ska om du slår av loppen och backar markören istället. Jag har 9an ska kolla hur det funkar i den versionen när jag hinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Sätt ytterligare en automationspunkt vid 53.1.1 på värde 0,81 så borde det funka.

(Det borde t o m funka om punkten före takt 53 får värdet 0,80.)

Redigerat av pHISTERmILL
Link to comment
Dela på andra sajter

Henxon (oregistrerad)

Jo, brukar köra med det tricket, men inte ens det fungerar alltid. Det jag stör mig mest på är att jag inte kan lita på Logics automation. Dom borde ju kunna fixa detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag tror inte det är tänkt att funka som du tror faktikt. När automationen ligger på sitt lägsta så tar det slut på loopen dvs inget talar om att nåt ska hända före nästa punkt som inträffar när det börjar sjunka igen. Den fortsätter alltså med samma värde nör loopen startar om till dess att nåt händer i själva kurvan då programmet tolkar det som att detta först händer när kurvan droppar igen. Bugg eller ej det är väl en tolkningsfråga och jag kan tycka att det borde funka som du vill men det borde gå att lösa väldigt lätt genom att tänka hur programmet "resonerar" när man jobbar med automatiseringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har den i-klickad. Har fått det tipset förut (https://discussions....123456#29539350), hjälper inte om man testar göra som min bild visar... Jag har även i "Sample Accurate Automation: Volume, Pan, Sends, Plug-In Parameters"...

Hoppsan, sorry för det, tog det för självklart, så testade inte ens själv :/

Testade själv nu, och här funkar det även utan chase...

EDIT Klicka på gif-bilden 🙂

post-6039-0-46705900-1456425285_thumb.gif

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Henxon (oregistrerad)

Hoppsan, sorry för det, tog det för självklart, så testade inte ens själv :/

Testade själv nu, och här funkar det även utan chase...

EDIT Klicka på gif-bilden 🙂

post-6039-0-46705900-1456425285_thumb.gif

Prova göra en automationskurva som ser ut som min på första bilden. Den kurvan du har fungerar även för mig, men inte den på första bilden jag postade...

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova göra en automationskurva som ser ut som min på första bilden. Den kurvan du har fungerar även för mig, men inte den på första bilden jag postade...

Vad skiljer dem åt menar du ?

Nåja, försökte nåt liknande, menar du nåt sånt här ?

post-6039-0-99950700-1456487634_thumb.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Henxon (oregistrerad)

Vad skiljer dem åt menar du ?

Nåja, försökte nåt liknande, menar du nåt sånt här ?

Prova flytta automationspunkten från 3an till typ 3.1 (höger om loop-området) - det är då det aldrig fungerar. Den bilden du har nu fungerar ibland för mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Henxon (oregistrerad)
Och du har provat med den "o-checkad" också ?

Ingen skillnad - fungerar fortfarande inte 😏

http://www.tiikoni.com/tis/view/?id=53e3ad4

Hur gör man för att bifoga en bild från datorn i ett inlägg? "Lägg till bild" kräver en URL - känns lite omständigt att behöva ladda upp saker på extern sida först...

Redigerat av Henxon
Link to comment
Dela på andra sajter

Henxon (oregistrerad)

Verkar funka...

Provade du att "unchecka" Region automation takes priority over track också ?

Fungerar den även om du tar den högra punkten flyttar den till slutet av loopen, sen flyttar du den en beat åt höger... Mitt Logic är lite konstigt, för det fungerade först, sen när jag flyttade punkten åt höger så slutade det fungera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen skillnad - fungerar fortfarande inte 😏

http://www.tiikoni.c...iew/?id=53e3ad4

Hur gör man för att bifoga en bild från datorn i ett inlägg? "Lägg till bild" kräver en URL - känns lite omständigt att behöva ladda upp saker på extern sida först...

Klicka "använd full redigerare", sen "välj fil", sen "bifoga vald fil", sen "Lägg till i inlägg" 🙂

Funkar att flytta sista auto-noden utanför regionen/cycle-arean också,

men har nog hittat en liten bugg här, när jag flyttar noden med musen funkar allt,

men använder jag Automation Event List o drar positionen (siffrorna) så "tar" det inte,

noden ser ut att flytta sig men EQ:n "svarar" inte...

Du kör ju en senare version av LPX än mig, så samma problem kanske inte finns hos dig,

men hur gör du för att flytta noderna ?

Här flyttade jag noden med eventlist i st. f. med musen...

post-6039-0-18362000-1456495902_thumb.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Henxon (oregistrerad)

men hur gör du för att flytta noderna ?

Här flyttade jag noden med eventlist i st. f. med musen...

Använder musen för att flytta noderna bara.

Det finns något buggigt över hela automationsdelen med Logic. Det här är egentligen något jag kan leva med. Det största problemet är att när jag bounce:ar mina mixar så blir automationen fel ibland. Lite mer luddigt fel det dock, men upplever att felen ökar ju fler automationsspår jag gör, och ju fler pluggar jag använder... Just nu är min lösning att jag bounce:ar spåren så fort jag är nöjd - vilket har sina fördelar, men känns tråkigt att behöva anpassa sitt arbetssätt för att ens program är buggigt...

Inga andra som upplevt att automationen inte fungerar när man har ett stort projekt med många automationsspår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...