Jump to content
Annons

Uppdaterade INTEL 4600 grafiken, slog ut RME RayDatljudkortet..?


Soderlund (oregistrerad)

Recommended Posts

Soderlund (oregistrerad)

Hej, Jag kör Windows 10 och använder moderkortets grafikkort. Ett Intel HD graphics 4600 på ett Gigabyte moderkort.

Jag uppdaterade drivrutinerna och stängde av, ett par dagar senare skall jag lira in tänker jag.. ljud kommer IN men inte ut.. river i alla sladdar o kollar knappar osv. Eftersom man varit med ett tag nu testar jag att backa tillbaka grafikrutinen till den gamla och vips fungerar det igen..

Varför blir det på detta viset? Jag vill ju gärna använda de färskaste drivrutinerna Mitt ljudkort är som sagt ett RME Ray Dat (Tack Holmerup) Kunde inte se att det var några konflikter eller krockar när jag felsökte.. Någon smart som vet hur man kringgår sådant här?

Hälsningar Micke S.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testa att flytta ljudkortet till en annan kortplats. Det kan kanske vara så, att grafikkortet och ljudkortet använder samma IRQ - och att de nya drivrutinerna lägger beslag på mer bandbredd, så att det inte räcker till för ljudkortet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Soderlund (oregistrerad)

Men det var ju ingen konflikt`? eller syns det inte? aldrig hört talas om.. har tre UAD kort så det är litet trångt men skall kolla vid tillfälle.. Tack för tipset.

Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det bäst att kolla i manualen till moderkortet. Där finns en förteckning över vilka IRQ-kanaler som är knutna till vilka kortplatser. Oftast hanteras det smidigt av Windows, men det kan bli trassel om ljudkortet hamnar på samma IRQ-kanal som något som används väldigt intensivt, som grafikkort, hårddiskcontroller eller liknande...

Du kan se vilka IRQ som används, om du går in i Enhetshanteraren och väljer "Visa resurser efter typ", så väljer du IRQ där och får upp en lång lista...

Link to comment
Dela på andra sajter

Soderlund (oregistrerad)

Ok! Tack! Skall genast kolla. Nya lärdomar varje dag..

Nu har jag gjort som du föreslår, inga konflikter eller delade IRQ ...

Hälsar , Micke

Redigerat av Soderlund
Link to comment
Dela på andra sajter

Killer e220 är ett nätverkskort, dvs det du kopplar in nätverkssladden i. Har du ett separat nätverkskort, eller är det inbyggt på moderkortet?

Du kan börja med att kolla om din moderkortstillverkare har nya drivrutiner till moderkortet, eller kanske till enbart närtverkskortet.

Googlade lite på det, och hittade ett forum där någon rekommenderade alternativa drivrutiner. Du kan ju prova det också om det inte hjälper att uppdatera drivrutinerna till moderkortet.

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=168097.0

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har problem med IRQ så...Du återställer IRQ genom moderkortet sen ordnar operativsystemet resten åt dig. Det finns en reset funktion i ditt bios som du ska använda om du inte löst det redan. Läs i manualen till ditt moderkort. Ibland kan du flytta på IRQ själv men det är överkurs för att lösa problemet. Du behöver heller inte flytta på korten, bara återställa för att omfördela IRQ. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soderlund (oregistrerad)

Hej tack för svar! Det är inga konflikter enligt Windows inte delas IRQ någonstans heller. Inbyggt närverk på moderkortet. Jag installerade ju den gamla drivrutinen igen och då funkar det..

Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...