Jump to content
Annons

pedro

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte köpa en elgitarr till min studio men har noll koll på vad som skall köpas.

Tanken är att koppla in elgitarren in i ljudkortet och använda diverse pluggar till elgitarren.

Frågan är då:

Är det viktigt att köpa en dyrare elgitarr för bästa resultat eller funkar det med en billigare.

Upplys mig med era kunskaper och ställ gärna följdfrågor.

/ifall det spelar någon roll så producerar jag hip hop och tanken är att ha elgitarren i små element i vissa låtar.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gitarrer är bra idag, vilken som helst gitarr från ca 2000 kr och uppåt funkar säkert hur bra som helst för dig. Köp en som du tycker tilltalar dig på något vis, så att den känns inspirerande.

Själv tycker jag att det är lättare att få till bra ljud när en spelar in direkt i datorn med gitarrer som har humbuckermikrofoner, även om jag föredrar single coil-mickar när jag spelar med förstärkare. Antar att humbucker-mickarna som sitter på de gitarrer jag har brusar/brummar mindre än dito med single coil.

Vet inte vad du har för ljudkort, men har du ingen ingång med DI-box (brukar stå "Hi-Z" eller "Instrument") som kan det även vara bra att skaffa en DI-box att koppla mellan gitarr och ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

En enkel gitarr duger gott om man inte har den som huvudinstrument, kan jag tycka. Se till att den är hyfsat intonerad så att det faktiskt går att stämma den ordentligt. Köper du en ny från en butik så se till att få den intonerad och be dem kolla hals och stränghöjd en gång extra innan du köper den. Köper du en beggad (vilket jag nog skulle rekommendera om du har möjligheten till det) så kanske du kan be någon du känner följa med och provspela den åt dig. För jag antar att du inte spelar gitarr själv just nu?

Kolla efter kända gitarrmärken som du känner igen. T ex Fender/Esqire, Gibson/Epiphone, Ibanez,( kanske Washburn och Yamaha) då dessa brukar gå att hitta för ett bra pris utan att kompromissa för mycket på kvalitén. Undvik de allra billigaste för säkerhetsskull om du är osäker. Lägger man två till tretusen på en gitarr så bör man kunna hitta en som man faktiskt kan ha nytta av väldigt länge. Särskilt om man hittar en begagnad. Men tycker du att det är för mycket pengar så finns det ju billigare som även de är prisvärda.

Är det någon särskild gitarrist, musikstil och gitarrljud du gillar och vill kunna härma, så låt oss veta det så, kanske vi kan ge dig lite mera specifika tips än såhär.

Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel gitarr duger gott om man inte har den som huvudinstrument, kan jag tycka. Se till att den är hyfsat intonerad så att det faktiskt går att stämma den ordentligt. Köper du en ny från en butik så se till att få den intonerad och be dem kolla hals och stränghöjd en gång extra innan du köper den. Köper du en beggad (vilket jag nog skulle rekommendera om du har möjligheten till det) så kanske du kan be någon du känner följa med och provspela den åt dig. För jag antar att du inte spelar gitarr själv just nu?

Kolla efter kända gitarrmärken som du känner igen. T ex Fender/Esqire, Gibson/Epiphone, Ibanez,( kanske Washburn och Yamaha) då dessa brukar gå att hitta för ett bra pris utan att kompromissa för mycket på kvalitén. Undvik de allra billigaste för säkerhetsskull om du är osäker. Lägger man två till tretusen på en gitarr så bör man kunna hitta en som man faktiskt kan ha nytta av väldigt länge. Särskilt om man hittar en begagnad. Men tycker du att det är för mycket pengar så finns det ju billigare som även de är prisvärda.

Är det någon särskild gitarrist, musikstil och gitarrljud du gillar och vill kunna härma, så låt oss veta det så, kanske vi kan ge dig lite mera specifika tips än såhär.

Tack så jättemycket för svar, så om jag förstod det rätt är det smartaste valet att köpa något runt 2000-3000 kr klassen?

Den typen utav gitarrljud jag är ute efter isåfall skulle vara detta

egentligen ett väldigt enkelt sound.
Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrer är bra idag, vilken som helst gitarr från ca 2000 kr och uppåt funkar säkert hur bra som helst för dig. Köp en som du tycker tilltalar dig på något vis, så att den känns inspirerande.

Själv tycker jag att det är lättare att få till bra ljud när en spelar in direkt i datorn med gitarrer som har humbuckermikrofoner, även om jag föredrar single coil-mickar när jag spelar med förstärkare. Antar att humbucker-mickarna som sitter på de gitarrer jag har brusar/brummar mindre än dito med single coil.

Vet inte vad du har för ljudkort, men har du ingen ingång med DI-box (brukar stå "Hi-Z" eller "Instrument") som kan det även vara bra att skaffa en DI-box att koppla mellan gitarr och ljudkort.

Har ett Motu audio express ljudkort jag tänkte använda mig utav, vet inte om du har koll på just det ljudkortet ifall det skulle då behövas en DI-box?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du behöver ingen DI-box för det där ljudkortet. Bara köra på. Köper du en gura beggad så får du en bättre gura för 2-3000 än om du köper en ny i butik.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Att välja HSS som MSR8 föreslår är ett bra råd. Som alternativ kan man välja en gura med 2 två splitbara humbuckers som de flesta ephiphones har idag. Annars är rätt neck viktigt, men det är personligt. Värt är också att känna hur bra bandslipningen är. En del billiga är inte bra. Och sedan naturligtvis att den intonerar och att halsen inte är vriden. Men det brukar inte vara problem på nya gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Köper man en beggad gitarr så kan man hitta en riktigt fin gitarr för 2000 -3000 kr. Köper man en ny så bör man få tag på en bra förstagitarr att växa ett tag i. Tycker jag.

Har själv en Yamaha SC 400 som är en billig gitarr men har ett så unikt ljud att jag ofta använder den istället för mina finare Ibanezer. I bland funkar inte ljudet i Yamahan och då tar jag fram min Ibanez som kan låta på många fler olika sätt än just Yamahan. Fast att den dyrare gitarren är mera allround än den billigare så skulle jag hellre förlora den dyrare bara för att det är svårare att få tag på en likadan Yamaha.

Så jag skulle nog säga att även om en gitarr som är dyrare än 3000kr kanske skulle låta bättre så är det en onödig investering om du inte råkar ha en massa pengar du inte vet vad du ska göra med att lägga på just en gitarr. Kan vara svårt att hitta riktigt mångsidiga gitarrer i den lägre prisklassen, men det är lätt att hitta en gitarr med ett sound man gillar istället. Visar det sig sedan att du vill satsa mera på gitarr spelandet så kan du ju (som någon redan varit inne på) byta in eller sälja din gitarr för att skaffa en ny. Är du nöjd med din billigare gitarr så kan du ju köpa en gitarr till som inte kostar men men har ett annat sound istället för att köpa en dyrare.

Hur bra gitarren än låter i sig så måste den ju spelas bra för att utnyttjas till 100% med. Gitarren måste spelas rent för att låta rent vilket inte alltid är så lätt som det låter. Så måste den sedan mixas rätt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och framför allt glöm inte bort att du ska gilla klangen i guran. Börja med att spela den opluggad. Det spelar ingen roll om den är lite dyrare eller billigare. Gillar man inte klangen så spelar det ingen roll om man byter mickar i den. Man kommer aldrig att gilla ljudet helt i den ändå. Och givetvis som också redan har nämnts så måste man gilla halsen, att den känns lättspelad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...