Jump to content
Annons

Tips på PA steg.


dawelito

Recommended Posts

Hejsan.

jag skall köpa mig ett pa steg för runt 5000kr.

jag funderar på

1. Thomann T.amp proline 3000. (6200kr)

http://www.thomann.d...roline_3000.htm

2. QSC GX 7

http://www.thomann.de/se/qsc_gx_7.htm

QSC lämnar mindre effekt, båda har fått bra omdöme på nätet vad jag kan läsa mig till.

Det skall driva mina 2st HK audio proline 18" subbar som kommer användas såväl hemma som till events.

Kom gärna med lite input 🙂

MVH

Redigerat av dawelito
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Frågan är om t.amp steget är värt dom extra tusenlapparna? Är behringer ren skit?

Förmodligen, och, förmodligen. 🙂 Man kan ha tur med behringer, men jag har aldrig ägt/köpt/testat någonting-behringer som jag varit nöjd med. Någonsin. Har enbart blivit besviken på mixrar som bränner säkringar, saker som glappar/brummar/sprakar och helt enkelt slutar fungera nästan direkt efter köp. Så jag har gjort ett val att inte äga någonting-behringer igen. En sökning på youtube så kommer dessa upp bland de översta:

Link to comment
Dela på andra sajter

Cathrine:

okej! Då går behringer bort direkt, skönt! Även läst om folk som varit missnöjda med NU6000 men visste inte att det var så vanligt som det verkar..

Guitar nilsson:

Det låter som gamla steg det, jag är bara ute efter nytt.. folk verkar hålla hårt i sina fina steg, av blocket att dömma..

Jag funderade även lite på ett QSC GX 7

http://www.thomann.de/se/qsc_gx_7.htm

Det är lika dyrt, lite lättare och lämnar 2x1000w @ 4ohm VS t.amp 3000 som lämnar 2x1500w vid 4ohm.

Läst mycket bra om t.amp steget som chockat många trots sitt låga pris men också hört bra om QSC.

Så det står väl mellan QSC gx7 och t.amp 3000 nu då. Någon som har något att tillägga om dessa två mot varandra ? 🙂

Redigerat av dawelito
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv gillar jag Labgruppen, passar inte din budget, men kolla begagnat. Och kolla då på steg med switchade nätdelar. Dom väger runt 10kg.

Gamla steg som du kan hitta till bra pris:

Lab 1300

Lab 1600

Lab 2000

Lab 2002

Lab 4000

tack för tipsen, har dreglat över LAB steg ett tag men nya är de för dyra och begagnade finns det inte SÅ gott om, och trots att man hittar ett fint LAB steg med runt 2x1500w 4ohm så kostar dom 15k begagnade..

Hemma driver jag topparna med ett klass A denon hifi steg 2x300wrms (Hk audio premium pro 15") Så detta steget jag frågar om i tråden skall ju bara driva ett par subbar.

tror jag lägger mina kronor på ett T.amp 3000 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Då när jag höll på med slutsteg sa somliga att man skulle passa sig för de dyrare lättviktsstegen. Att de var mindre tillförlitliga än de tyngre som väl var mer traditionellt byggda. Ska man ha steget i en fast installation var det ju helt oviktigt att det är lätt. Den racken jag hade med två 4000 watts Behringer plus delningsfilter den var inte rolig att lyfta omkring. Men det var ett obeskrivligt tryck med ena steget bryggkopplat till två 18" 2000 watt element som satt i ett varsitt horn. Det baskaggeljudet kan man typ aldrig få med moderna aktiva bypasslådor.

Nåt man kan kanske kan tänka på är att se till så att bas-steget går att bryggkoppla i mono, så gjorde jag, det var två 8 ohm element och de parallellkopplade jag till steget som var gjort för lägst 4 ohm i bryggkoppling. Då gav steget som mest kräm, jobbade som lättast. Att bastonerna blir i mono är bara en fördel...

Jag trodde först de slutat tillverka de steg jag hade, men det är såna här, jag hade ett lika till topparna.

Det finns svenska firmor som är lite billigare än Thomann

http://www.thomann.de/se/behringer_ep4000_europower.htm?ref=search_rslt_behringer+slutsteg_227530_4

En väldigt bra grej som jag inte ser nån info om på Thomannsidan är att steget har ett highpassfilter man kan ställa på antingen 30 eller 50 hz, det ger ett renare ljud o kraftigare ljud, mkt av effekten försvinner där nere annars. Men här kan man läsa om det.

De har även en clip limiter

http://www.manualslib.com/manual/214185/Behringer-Europower-Ep2000.html?page=5#manual

Jag skulle inte tveka alls på de här stegen, speciellt inte till subbas. Skulle det varit mkt problem med dem hade de säkert tagit dom ur produktion, men de har ju funnits i bra många år nu. Finns det cliplimiter och lowcutfilter på de andra stegen? Utan limiter går det väldigt fort att köra sönder element som kostar multum...

Link to comment
Dela på andra sajter

T amp är väl Thomanns eget lågpris kinamärke, så det skulle inte jag lita mer på än Behringer. Det var ju dessutom helvetes tungt, Behringer väger 16 kg, mindre än hälften. Det står inget att T amp går att bryggkoppla heller.

Jag skulle aldrig betala mer för nåt som varken går att bryggkoppla, inte har skyddslimiter, inget highpassfilter o sämre effekt. Googla o försök se om andra haft problem med Behringerstegen... Det tror inte jag. Ju mindre ett steg tvingas jobba, ju mindre risk att man bränner det. Bryggkopplat till två st 8 ohms element blir förutsättningarna optimala, o steget jobbar mkt lätt. Bryggkopplat ställer man volymen med enbart den ena ratten..,

Link to comment
Dela på andra sajter

Då när jag höll på med slutsteg sa somliga att man skulle passa sig för de dyrare lättviktsstegen. Att de var mindre tillförlitliga än de tyngre som väl var mer traditionellt byggda. Ska man ha steget i en fast installation var det ju helt oviktigt att det är lätt. Den racken jag hade med två 4000 watts Behringer plus delningsfilter den var inte rolig att lyfta omkring. Men det var ett obeskrivligt tryck med ena steget bryggkopplat till två 18" 2000 watt element som satt i ett varsitt horn. Det baskaggeljudet kan man typ aldrig få med moderna aktiva bypasslådor.

Nåt man kan kanske kan tänka på är att se till så att bas-steget går att bryggkoppla i mono, så gjorde jag, det var två 8 ohm element och de parallellkopplade jag till steget som var gjort för lägst 4 ohm i bryggkoppling. Då gav steget som mest kräm, jobbade som lättast. Att bastonerna blir i mono är bara en fördel...

Jag trodde först de slutat tillverka de steg jag hade, men det är såna här, jag hade ett lika till topparna.

Det finns svenska firmor som är lite billigare än Thomann

http://www.thomann.d...utsteg_227530_4

En väldigt bra grej som jag inte ser nån info om på Thomannsidan är att steget har ett highpassfilter man kan ställa på antingen 30 eller 50 hz, det ger ett renare ljud o kraftigare ljud, mkt av effekten försvinner där nere annars. Men här kan man läsa om det.

De har även en clip limiter

http://www.manualsli...l?page=5#manual

Jag skulle inte tveka alls på de här stegen, speciellt inte till subbas. Skulle det varit mkt problem med dem hade de säkert tagit dom ur produktion, men de har ju funnits i bra många år nu. Finns det cliplimiter och lowcutfilter på de andra stegen? Utan limiter går det väldigt fort att köra sönder element som kostar multum...

Intressant steg, helrätt pris också!

jag hade tänkt köra ett aktivt delningsfilter också så då blir jag inte så beroende av lowcutfilter antarjag? (som sagt tidigare, är nybörjare på PA m.m)

Vad innebär cliplimiter mer exakt? kan ju googla med i och för sig men hittar väl mest på engelska då 🙂 Minns jag läst att T.amp 3000 inte klipper så "lätt" vad det nu menas...

Mina basar är ju 2st separata 18" lådor på 4ohm vadera, Om jag kör steget i bryggat läge (mono) då ger enbart EN kanal på steget ut effekt, hur kopplar jag då mina basar på steget?

eller kan jag koppla dom på varsin kanal bara det att det blir mono och 4ohm per bas? eller måste jag börja paralellkoppla dessa så att det blir 8ohm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mestadels skitbra betyg:

http://www.amazon.com/Behringer-EP4000-BEHRINGER-EUROPOWER/dp/B001U5JFNM'>http://www.amazon.com/Behringer-EP4000-BEHRINGER-EUROPOWER/dp/B001U5JFNM

Köper man från Thomann och nåt krånglar har de ju skitbra service, de hämtar o lagar/byter ut utan snack.

http://www.amazon.com/Behringer-EP4000-BEHRINGER-EUROPOWER/dp/B001U5JFNM

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ett aktivt delningsfilter måste du ha, men det ställer du ju den frekvens där du delar mellan basar o toppar, tex 100 hz. Ställer du på 150 hz kan du pressa topplådorna mer utan att de börjar skorra, men istället blir det "fulare" basljud. När jag testat det där så har det blivit mest hifilikt ljud om jag delat vid 80 hz. Då får man en väldigt snygg o mjuk bas. Dessutom får man med en hel del av det basiga manliga röster även i topplådan, det låter snyggare ur toppen än ur subben. Mina aktiva dB-subbar kan man välja på 90 eller 120 hz delning, snyggast låter det vid 90 hz, mest volym ur hela anläggningen vid 120 hz...

En cliplimiter är bra då den kapar eventuella peakar som annars lätt kan bränna sönder högtalarelementen. Vi spelade en gång på en stor mc-träff med ett värsting PA, de hade bla 8 st dubbelarton JBL basar. På natten spelade de en Status Quo liveskiva ganska högt utan att nån passade mixern. Då gick en dåre dit o drog alla reglarna i botten på mixern. Det vrålade till i några sekunder, sen var alla 16 st 18" baselement, 16 st 15" element, o alla diskanter brända! JBL alltihop, hur dyrt dyrt som helst. Hade de haft skyddslimitrar på stegen hade allt hållt.

Med slutsteg och passiva högtalare kan man lätt köra sönder ett 1000 watts element med en förstärkare på bara 250 watt, trycker man på för mycket ljud in i steget blir utsignalen fyrkantvåg, o det förstör snabbt även ett mkt kraftigare element.

De här highpassfiltren tar bort det lägsta mullret som bara låter illa (muller) o då jobbar steget lättare, o det är mindre risk att sabba högtalaren, den blir inte lika varm. Man kan välja på 30 eller 50 hz, jag kommer ihåg att jag tyckte det var synd att det inte fanns 40 hz att välja på, då 50 hz tar bort lite väl mkt av lågbasen. Så där skulle jag nog köra på 30 hz...

När jag hade bryggkopplat så hade jag först en ngt kortare kabel från steget till den första hornbasen, sen därifrån med en längre kabel vidare till nästa bas. Jag hade alltså två in/ut speakon högtalarkontakter på baslådorna. Jag hade väldigt feta kablar, kommer inte ihåg arean, men ju grövre ju bättre.

Jag kopplade så att den ena, plus, satt i den övre kontakten på steget, minus hamnade i den undre.

7397057_800.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Googla som fan o läs vad diskjockar tycker om steget. Såna brukar ju veta vad de pratar om. Det kanske finns andra steg som är bättre. Men att man skulle höra att ett annat steg skulle låta bättre än Behringer, det tror jag absolut inte. Kanske till topplådorna, men inte till basarna.

När jag skulle ha tag på steg letade jag som en idiot dygnen runt, jämförde precis allt tusen ggr, o jämförde även med beg LAB-steg på Blocket. Men de ville ha så mycket mer för typ 15 år gamla steg än helt nya Behringer så det var bara att skita i tyckte jag. Kondingarna o sånt blir väl slut efter många år även i ett LAB-steg?

Jag har gjort som så att jag googlat o studerat allt till överdrift innan jag köpt nånting överhuvudtaget. O faktiskt har jag aldrig gått på nån blåsning heller. Jag har en Behringer hörlursförstärkare i studion som är skitbra då den är så kraftig. Den surrade väl mkt när jag fick den från Thomann, klagade på det o direkt kom en liten budbil från DHL o hämtade den här hemma, ner till Tyskland med den o de gick igenom den o fick den mkt surrfriare o skickade tillbaka den. Kostade inte ett ör e i frakt eller nåt. Nu har jag använt den i kanske tio år utan problem. Men annars så är även jag tveksam till Behringer. Fast nog funkar deras aktiva högtalare bra de med utan att paja. Även om de inte låter nåt vidare o är tunga i förhållande till effekten så funkar de bra som monitorer. Svårt att matcha deras priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu först såg jag att dina element är på 4 ohm. Då kan du inte bryggkoppla, då blir ohmtalet för lågt för just bryggkopplingen, med parallelkoppling blir det bara 2 ohm, och det pallar inte steget. Men kopplar du som vanligt ska det gå bra, i normal koppling tål steget 2 ohm på varje kanal, med fyra ohm är du säkrare på att inte köra det för hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Ja jag tänkte köra de på varsin kanal på steget i 4ohm men på en sub output på delningsfiltert, bör bli mono då vad jag läst 🙂

Då är det behringer steget kanske helt plötsligt inte så kraftfullt längre, när det ska lira i 2x 4ohm jämfört med t.amp steget.

Men clip filter är ju fortfarande en fördel, lowcut finns på delningsfiltert vid 25hz har jag för mig.

Redigerat av dawelito
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ett steg på 2 ggr 300 watt till topparna borde 2 ggr 950 watt räcka bra t basarna.

2x knappt 300W kör jag bara med hemma vid TVn för att få LITE mer hifi karaktär ur topparna 😉

Jag kommer göra såhär att jag testar Behringer EP4000 steget som du tipsade om, till mina basar.

Märker man framöver att basarna nog behöver lite mer krut så flyttar jag över EP4000 steget till topparna (som ändå måste ha ett riktigt PA steg också när vi ska ha event) och köper ett kraftigare till basarna 🙂

T.amp må vara thomanns egna "lågprismärke" men av omdömen världen runt att dömma så verkar alla bli lagom chockade av resultaten av dom. Med säkerhet inte det bästa man kan få tag på men det är nog svårt att matcha deras priser kontra effekt/kvallité, som du sa om behringer.

När man läser på T.amp 3000, 2400 etc så står det att de har "limiter & protection circuits" är inte detta sk clip limiter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då när jag höll på med slutsteg sa somliga att man skulle passa sig för de dyrare lättviktsstegen. Att de var mindre tillförlitliga än de tyngre som väl var mer traditionellt byggda....

...Jag skulle inte tveka alls på de här stegen, speciellt inte till subbas. Skulle det varit mkt problem med dem hade de säkert tagit dom ur produktion, men de har ju funnits i bra många år nu. Finns det cliplimiter och lowcutfilter på de andra stegen? Utan limiter går det väldigt fort att köra sönder element som kostar multum...

Nu har ju nästan alla tillverkare lättviktssteg, Labgruppen var tidiga och många var skeptiska. Men det får väl ändå ses som bevisat att dom håller precis lika bra, (/bättre) som andra.

Nu har jag inte lyssnat på T.amp, men visst hör man skillnad på olika steg även till subbas. För massor med år sedan när Lab 4000 var nytt testade jag och några kamrater att köra ett Lab 4000 på höger sida av PA riggen och två bryggade tunga steg på vänster sida. Om ni får chansen att A B testa olika steg, gör det. Det ÄR skillnad 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ju min PA rigg hemma till tvn också, jag kör på en integra dtr 70.1 reciver som har pre-out på alla kanaler.

Kör idag front-pre out till mitt denon steg, som driver topparna.

Nu när jag har 2st steg och ett behringer cx3400 delningsfilter så kommer jag ju bara behöva en signal ifrån PRE-OUT på min förstärkare

till delningsfiltret, som sedan delar upp det till slutstegen.

Bör jag bara ta typ, FRONT PRE-OUT till delningsfiltret eller spelar det någon roll? Finns ingen "master output" direkt.

Förstärkaren/recivern skall ha rätt kraftigt försteg, det jag vet är att en mindre och mycket billigare lillebror med namn DTR 40.1 ger:

Maximum RCA Output Level and Impedance

4.6 V/470 Ω (Pre out)

kan tänka mig att det ligger en bit över på 70.1an.

Frågan är egentligen då bara, är det bara att ta typ FRONT PRE OUT och låta delningsfiltret dela den signalen till stegen som skall driva både basar och toppar.

Vill inte ha något mixerbord i vardagsrummet 😉

Hoppas att ni haft en god jul alla!

Redigerat av dawelito
Link to comment
Dela på andra sajter

2x knappt 300W kör jag bara med hemma vid TVn för att få LITE mer hifi karaktär ur topparna 😉

Jag kommer göra såhär att jag testar Behringer EP4000 steget som du tipsade om, till mina basar.

Märker man framöver att basarna nog behöver lite mer krut så flyttar jag över EP4000 steget till topparna (som ändå måste ha ett riktigt PA steg också när vi ska ha event) och köper ett kraftigare till basarna 🙂

T.amp må vara thomanns egna "lågprismärke" men av omdömen världen runt att dömma så verkar alla bli lagom chockade av resultaten av dom. Med säkerhet inte det bästa man kan få tag på men det är nog svårt att matcha deras priser kontra effekt/kvallité, som du sa om behringer.

När man läser på T.amp 3000, 2400 etc så står det att de har "limiter & protection circuits" är inte detta sk clip limiter?

Jo, jag har ett par skitbilliga OH mickar av Thomanns eget märke, EM 800, de låter så jäkla bra live att jag inte har nån tanke alls på att ta med några dyrare ut på livescenen, jag har Oktava MK012 oxå, men de lämnar jag hemma. Vi kör alltid med bara kaggemick plus en mono OH, inget mer på trummorna, det blir så skitbra, o lättskruvat, det är bara att ställa gain först, sen höja volymregeln med eq på flat. I studio hörs skillnad, men live funkar det hur bra som helst

Behringers grejer har väl blivit mkt bättre de med sista åren...

"limiter & protection circuits", det måste ju vara skyddslimiter, o att det tål kortslutning-

Vilken utgång på förstärkarn hemma du ska använda vete f-n. Men det löser sig säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...