Jump to content
Annons

"Dubbelpitchad" vocal?


Xelo123

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Jag tror faktiskt att man tagit tjejens röst och pitchad den med tex Melodyne eller en pitchshifter plugg alternativt helt enkelt kopiera audiospåret med sången och pitcha ned det kopierade spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Man spelar in en tjej och en kille. Så har de gjort här.

Ja, det är fullt möjligt att dem gjort. Men detta var ett exempel på hur jag ville få till vocalen med endast en originalröst.

Här är ett annat exempel, där det endast är en tjej, Noonie Bao som är sångaren:

Redigerat av Xelo123
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror på Dr Loop. De har haft en opitchad verision och en verision som är nerpitchad en oktav.

I Aviciis låt så har han använt Harmony Engine eller liknande. Eller gjort det manuellt med typ autotune eller melodyne. Det är i alla fall trestämmigt, där orginalrösten är på topp och de andra två stämmorna är nedpitchade. Dessa tre stämmor följer sedan ackorden i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju lite olika sätt att göra det där på, antingen använder du dig av olika pitchtools såsom melodyne, antares autotune, waves pitchshifter eller liknande, använder du det sättet så hade jag kollat över formanten om funktionen finns för att göra det lite snyggare.

Annars är det i Aviciis låt någon form av Vocoder, man ändrar om rösten till en synth kan man säga, på så vis kan man skriva harmonier, typiskt som Cazzette gör, exempelvis i Togheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

AtoneMusic (oregistrerad)

Själv använder jag ableton live där man kan använda warping. Då kan man bara sätta tempot och sedan sänka pitchen på en till -12. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har kört e

Ja, det är fullt möjligt att dem gjort. Men detta var ett exempel på hur jag ville få till vocalen med endast en originalröst.

Här är ett annat exempel, där det endast är en tjej, Noonie Bao som är sångaren:

https://www.youtube.com/watch?v=R43PCsV92R4

Jag har kört en liknande effekt på vårt senaste släpp på sången. Då använder jag Reasons Neptune för effekten.

https://open.spotify.com/track/3BXoMeVDPxSan7t5Ln7plx

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...