Jump to content
Annons

Den Stora Tråden För Bra Producerade Skivor


Oskar_E

Recommended Posts

  • 2 månader senare...
Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Skitigt ljud hittar ni pà Mando Diaos debutalbum Bring Em In (kommer med ett nytt i hòst). Eller ràttare sagt, ljudet àr sònderdistat till max, men det àr àven pà nàtt vis rent, om ni fòrstàr vad jag menar. (skriver pà ett mysko tangentbord)

Link to comment
Dela på andra sajter

Första inlägget här....

I varje fall, angående Cardigans senaste platta håller jag med om att den är väldigt välproducerad, däremot lider den av samma problem som många av dagens skivor...kass mastering. Platt och odynamiskt ljud, dessutom saknas rejäl lågbas vilket gör att det låter något lättviktigt ibland. Musiken är dock trevlig.

tycker själv att det kompakta ljudet cardigans har på den plattan sitter som handsken! Sån musik ska låta så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Tower of power's plattor från mitten av 90-talet & fran till nu är helt övergrymt proddade.

TOP är en favorit...vilket trumljud...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tower of power's plattor från mitten av 90-talet & fran till nu är helt övergrymt proddade.

TOP är en favorit...vilket trumljud...

Det hänger lite på gamle Dave Garibaldi också, funktrummandets fader! Damn vad han groovar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan allting av Bob Ezrin, bl a Billion dollar babies med Alice Cooper, som faktiskt förtfarande håller tycker jag.. och The Wall naturligtvis.

Right you are....för att inte tala om Peter Gabriels första och tillochmed Kiss "Destroyer"!

Jag var en sån Ezrin-freak ett tag att jag letade upp allt han proddat. En av dom skummare är svenskrelaterade The Throbs enda platta "Thieves & Vagabonds". Nån sorts NY Dolls/Gunsn'Roses light med gästspel av Jerry Lee Lewis. Corny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Right you are....för att inte tala om Peter Gabriels första och tillochmed Kiss "Destroyer"!

Vad heter Peter Gabriels senaste platta? Första låten (tror jag), börjar lungt, sen är det ett jävla liv en stund med mycke dist o grejjer och så lugnar det nog ner sig igen, är ju så jäklars bra. En kompis spelade upp platta för mig när den va ny, men minns ingenting. Du vet säkert vad jag menar!! hjälp!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den mest välproducerade plattan i min skivsamling är utan tvekan Christian Walz debutalbum med samma titel. klockrent!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den mest välproducerade plattan i min skivsamling är utan tvekan Christian Walz debutalbum med samma titel. klockrent!

Har den oxo. Ja, den låter grymt bra men det är lite väl slickt för min smak. Men klockrent gjort. Han va ju bara typ 20 när han gjorde den, och det är ju han som proddat det mesta på den också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Right you are....för att inte tala om Peter Gabriels första och tillochmed Kiss "Destroyer"!

Vad heter Peter Gabriels senaste platta? Första låten (tror jag), börjar lungt, sen är det ett jävla liv en stund med mycke dist o grejjer och så lugnar det nog ner sig igen, är ju så jäklars bra. En kompis spelade upp platta för mig när den va ny, men minns ingenting. Du vet säkert vad jag menar!! hjälp!!

Hmm, jag tappade helt intresset för Gabriel efter "Us"-plattan, tyckte han grävde ner sig för mycket i världsmusik.

Men senaste plattan du menar måste vara "Up" som kom 2002. Annars gör han väl mest lajvskivor med bongotrummor nuförtiden... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan allting av Bob Ezrin, bl a Billion dollar babies med Alice Cooper, som faktiskt förtfarande håller tycker jag.. och The Wall naturligtvis.

Right you are....för att inte tala om Peter Gabriels första och tillochmed Kiss "Destroyer"!

Jag var en sån Ezrin-freak ett tag att jag letade upp allt han proddat. En av dom skummare är svenskrelaterade The Throbs enda platta "Thieves & Vagabonds". Nån sorts NY Dolls/Gunsn'Roses light med gästspel av Jerry Lee Lewis. Corny.

Right you are....för att inte tala om Peter Gabriels första och tillochmed Kiss "Destroyer"!

Eller hur !!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag tappade helt intresset för Gabriel efter "Us"-plattan, tyckte han grävde ner sig för mycket i världsmusik.

Men senaste plattan du menar måste vara "Up" som kom 2002. Annars gör han väl mest lajvskivor med bongotrummor nuförtiden... 😉

Us eller Up var det. Minns inte vilken faktikst. Har aldrig egentligen gillat honom, men just den låten va enormt bra tyckte jag. Fick plötsligt grymt respekt för mannen när jag hört den låten och det hade jag inte haft innan. Får botanisera lite på DC innan jag handlar helt enkelt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)

Allt som Steven Wilson har producerat. Inte speciellt snyggt, men det gör att man håller sig varken hela CDn igenom. Spelar normalt själv Porcupine Tree, men har proddat Anja Garbarek, Fish, Opeth, Blackfield. En osedvanlig doldis och säregen talang bland business'en. Han har talang för att få artsiterna att hålla ångan uppe.

Alla skivor på skivbolaget ECM har förbannat snyggt ljud. Förvånar mig att tidningen (dvs STUDIO) missade det helt i senaste numret som bl a handlade om inspelning av trummor. När det skulle rekommenderas skivor med bra trumljud på, nämnde han de flesta standarsdvaren inom rockbranschen, men glömed helt bort det världsberömda ECM-trumljudet. Men, ECM är mest ambient jazz så det räknas kanske inte... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
Right you are....för att inte tala om Peter Gabriels första och tillochmed Kiss "Destroyer"!

Vad heter Peter Gabriels senaste platta? Första låten (tror jag), börjar lungt, sen är det ett jävla liv en stund med mycke dist o grejjer och så lugnar det nog ner sig igen, är ju så jäklars bra. En kompis spelade upp platta för mig när den va ny, men minns ingenting. Du vet säkert vad jag menar!! hjälp!!

Hmm, jag tappade helt intresset för Gabriel efter "Us"-plattan, tyckte han grävde ner sig för mycket i världsmusik.

Men senaste plattan du menar måste vara "Up" som kom 2002. Annars gör han väl mest lajvskivor med bongotrummor nuförtiden... 😉

Gabriels senaste hette UP och släpptes 2002.

Första låten "Darkness" är en ren uppvisning i dynamik. Lite "skräckfilms" musik, först spännande blippar och bluppar sedan ett j-la liv där de distar och komprimerar livet ut ur trummor och allt.

Gabriels näst senaste hette "Ovo", släpttes 1999, och var egentligen ett projekt med beställningsmusik för millenieskiftet. Egentligen inget riktigt Gabriel album.

Gabriels näst-näst senaste hette just så, US, och kom 1992, eller nått. Då tappade jag också lite intresse. Det blev för segt.

Gabriels NÄSTA heter I/O och släpps i höst/vinter.

Men ni missade väl inte i lördags kväll på SVT2 Live med Peter Gabriel?

Påkostad show som heter duga, och inga afrikanska bongotrummor så långt örat/ögat kunde nå. Säga vad man vill, men mannen har sjukt bizarra idéer för scenlösningar och live-idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första låten "Darkness" är en ren uppvisning i dynamik. Lite "skräckfilms" musik, först spännande blippar och bluppar sedan ett j-la liv där de distar och komprimerar livet ut ur trummor och allt.

Justdeja! Exakt den låten är det enda jag hört från den mannen jag verkligen gillat. Så snyggt på alla vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säga vad man vill, men mannen har sjukt bizarra idéer för scenlösningar och live-idéer.

Där håller jag med! Har varit på två gig med karln på 80-talet, en gång på Grönan dök han upp i pariserhjulet (har väl fler tagit efter sen dess..) och en annan gång inomhus äntrar bandet scenen smygande genom publiken med ficklampor. Udda.

Link to comment
Dela på andra sajter

ratos (oregistrerad)

Jaaa ..måste säga Sleep - Jerusalem ....(nästan en timmes låt )

Dom fick visst in en del pengar efer "Sleeps holy mountain".....

...tillräckligt för att ..."köpa nog med gräs ,för att flytta månen" ....

Dessa stärkare köpte dom ..... http://www.matamp.com/ ..... OBS ... dom gröna(för ljudet) .... . . 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa produktionerna enligt mig:

Meshuggah - Destroy erase improv (inte ofta man hör så naturligt trumljud inom metal)

Testament - The Gathering

Freak Kitchen - Dead soul man

Madder Mortem - Deadlands

och för dom som inte tror på att jazz plattor inte kan låta bra ska ta o lyssna på:

Allan Holdsworth - The 16 men of tain Otroligt bra ljud!!

Link to comment
Dela på andra sajter

och för dom som inte tror på att jazz plattor inte kan låta bra ska ta o lyssna på:

Allan Holdsworth - The 16 men of tain Otroligt bra ljud!!

En jazzplatta där om tryckt ner stora rock-knappen på mixerbordet. Om det nu är bra eller inte kan man fundera över. Vem är det som spelar trummor på den plattan?

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Steely Dan - Everything must go. Samma snygga rena ljud, men mindre tunt än

t ex Nightfly, som egentligen är en bättre platta låtmässigt.

I stort sett allt jag hört av Donald Fagen är så bra...

Van Halens första platta är också sååå häftig

Ted Gärdestad - Ted

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker om när man hör tystnad, strävhet i rösten och stolar som gnisslar lite sådär i bakgrunden. En riktig stolgnisslare är Tom Waits.

Tom Waits - Mule Variations

--------------------------------

Den har riktigt skönt ljud.

Joss Stone - The Soulsessions

----------------------------------

Den måste jag också slå ett slag för. Hennes röst kommer fram otroligt bra på den skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)

Ja, men i lördags visade han/de inte allt i TV. När jag såg honom i Hamburg förra året klev han i sin genomskinliga "plastboll" och vandrade ut med den i publikhavet...det var hans variant av stagediving!...nåväl, nog om detta ..

tillbaks till snyggt/bra producerade skivor ... är det ingen här som kommer ihåg DAVID FOSTER eller geniet TREVOR HORN?

Det är just sådana "allt de har gjort" plattor kan man köpa, även om de så vore Dolly Parton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)

Alltså Gabriel då menar jag - va fan - citeringarna försvinner ju här när man svarar med citat! Det är allt lite väl lynnigt det här forumet 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

tillbaks till snyggt/bra producerade skivor ... är det ingen här som kommer ihåg DAVID FOSTER

Damn, jovisst.. Och ärkeplattan Airplay från 1980! Snacka om slickt o gött..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker om när man hör tystnad, strävhet i rösten och stolar som gnisslar lite sådär i bakgrunden. En riktig stolgnisslare är Tom Waits.

Tom Waits - Mule Variations

--------------------------------

Allt som kommit från Tom Waits är ju bra. Dom nya plattorna har ju jääkligt bra sound också..

Link to comment
Dela på andra sajter

tillbaks till snyggt/bra producerade skivor ... är det ingen här som kommer ihåg DAVID FOSTER eller geniet TREVOR HORN?

Tänkte faktiskt nämna just Trevor Horn (har lyssnat en hel del på Seal IV på sistone). Han firar tydligen 25-årsjubileum i branschen i år och ska hyllas med en stjärnspäckad konsert på Wembley den 11 november... Han ligger helt klart bakom många snygga produktioner som alltsom oftast låter som "en miljon dollar" som en Studio-frilansare konstaterade.

Några han jobbat med: Pet Shop Boys, Seal, Belle & Sebastian, Art of Noise, Simple Minds, Paul McCartney, Frankie Goes to Hollywood, Yes och... Tatu.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

tillbaks till snyggt/bra producerade skivor ... är det ingen här som kommer ihåg DAVID FOSTER

Satt faktiskt och lyssnade på lite gammal David Foster igår och slogs av hur fruktansvärt outdated det låter, tyvärr.

Alltså på 80-talet var jag ett hardcore DF fan och diggade allt, men till skillnad från mycket annan retro känns bäst-före-datum LÅNGT passerat med mycket av hans prylar, ta t ex Chigago's "Stay the night". Det som stör är att det låter som om ljudteknikern blir horny av möjligheterna och mer lägger till för att det ska låta ballt än bra. Visst - det här var state of the art på den tiden, men...

Min favoritfosterplatta i sånt fall är förstås Toto IV som väl fortfarande funkar eller guldkornet "From the inside" med Alice Cooper - bortglömd Cooperplatta med jäkligt bra låtar skrivna av Alice och Eltons boyfriend Bernie Taupin. Halva Toto på kompet och produktion av DF.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt faktiskt och lyssnade på lite gammal David Foster igår och slogs av hur fruktansvärt outdated det låter, tyvärr.

Alltså på 80-talet var jag ett hardcore DF fan och diggade allt, men till skillnad från mycket annan retro känns bäst-före-datum LÅNGT passerat med mycket av hans prylar, ta t ex Chigago's "Stay the night". Det som stör är att det låter som om ljudteknikern blir horny av möjligheterna och mer lägger till för att det ska låta ballt än bra. Visst - det här var state of the art på den tiden, men...

ord

Hela 80-talet förstördes av den revolutionerande tekniken som kom då. Sequencers och alla kvantiseringsmöjligheter som gjorde musiken helt könlös.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...