Jump to content
Annons

Thomanns skumabsorbenter


Daniel100

Recommended Posts

Hej,

Jag har nu under en längre tid läst och försökt förstå hur man ska behandla ett rum för att få bra akustik.

Då jag inte vill bygga absorbenter av mineralull ser jag skumabsorbenter som den bästa lösningen för mig.

Vad tycker ni om dessa absorbenter? Någon som har erfarenhet av thomanns egna akustikmaterial?

http://www.thomann.d...rber_8erset.htm

Vilka frekvenser absorberar dem och hur bra är de egentligen? De är ju trots allt 7.5 cm tjocka..

All hjälp uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns en hel del länkar här och andra som kan bättre. Ett par saker, tänk på att brandrisken jfr med glasull i regel är mycket större. Absorbent gör större nytta en bit från väggen (där hastigheten är noll). Många säger att under 5cm inte är att tänka på (har med dämpning av lägre frekvenser att göra). dina 7.5 cm avser säkert maxdjupet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs gärna min artikel om akustikbehandling här, så får du lite koll på det mest grundläggande:

http://wiki.kontroll...ustikbehandling

Din artikel har jag redan läst Claes 🙂

Det jag helt enkelt undrar är om dessa absorbenter även absorberar mellanregister förutom diskant och om thomanns skumabsorbenter är något att satsa på?

Längre ner har jag förstått att det inte går att absorbera, då krävs det att man kompletterar med basfällor i hörnen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs gärna min artikel om akustikbehandling här, så får du lite koll på det mest grundläggande:

http://wiki.kontroll...ustikbehandling

Det är riktigt bra artikel men en sak undrar jag i den Claes:

Det står på ett ställe "Med en vägg nära, så förstärks basen 3dB och i ett hörn förstärks basen 6dB."

Och på ett annat "Hörnen är ett gissel. Där förstärks basen väldigt mycket (som sagt ca 12dB)"

Hur ligger det till? Är det olika beroende på typ av rum eller vad? 6dB eller 12dB är väldigt stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt bra artikel men en sak undrar jag i den Claes:

Det står på ett ställe "Med en vägg nära, så förstärks basen 3dB och i ett hörn förstärks basen 6dB."

Och på ett annat "Hörnen är ett gissel. Där förstärks basen väldigt mycket (som sagt ca 12dB)"

Hur ligger det till? Är det olika beroende på typ av rum eller vad? 6dB eller 12dB är väldigt stor skillnad.

Häpp! Det var illa - korrekturläsaren har varit slarvig... 😊 Fixar direkt. Tack för att du uppmärksammade det.

3dB per vägg är det, så en vägg 3dB, hörn 6dB och hörnet vid golv eller tak 9dB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din artikel har jag redan läst Claes 🙂

Det jag helt enkelt undrar är om dessa absorbenter även absorberar mellanregister förutom diskant och om thomanns skumabsorbenter är något att satsa på?

Längre ner har jag förstått att det inte går att absorbera, då krävs det att man kompletterar med basfällor i hörnen?

Ja - de kommer säkert att absorbera diskant och mellanregister ganska ok, men som sagt, så behöver du säkert komplettera med basfällor. Frågan är hur rummet ser ut och om det räcker med bredbandiga absorbenter eller om det behövs avstämda basfällor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - de kommer säkert att absorbera diskant och mellanregister ganska ok, men som sagt, så behöver du säkert komplettera med basfällor. Frågan är hur rummet ser ut och om det räcker med bredbandiga absorbenter eller om det behövs avstämda basfällor...

Rummet är ett sovrum som är 14m2 med vanliga sovrumsmöbler.

Skrivbordet och högtalarna är placerade framför ett fönster.

Redigerat av Daniel100
Link to comment
Dela på andra sajter

Här var det ju livligt hehe 🙂

Jag vet inte riktigt vilka jag ska satsa på och jag hoppas ni kan hjälpa mig att välja rätt!

Thomanns absorbenter som jag länkade till är ju som sagt 7.5 cm tjocka medan vicoustics är 5cm och dyrare i pris.

Absorberar thommans längre ner då pga tjockleken?

Redigerat av Daniel100
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har förstått det rätt så dämpas frekvenser som är fyra gånger absorbentens tjocklek.

Har du den 7.5 cm ut från väggen så får du 15 cm. 15x4 är 60. Så ljudvågor som är 60 cm eller kortare blir dämpade. 60 cm är 570 Hz. Så Thomanns absorbenter borde dämpa ner till 570 Hz om detta nu stämmer. Sen tror jag att materialet spelar roll också. Ju tjockare absorbenter, ju mjukare material behövs. Vet att jag läste det på gearslutz.

Kanske inte så mycket till hjälp då jag är osäker på dessa uppgifter. Någon mer kunnig får gärna rätta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har förstått det rätt så dämpas frekvenser som är fyra gånger absorbentens tjocklek.

Har du den 7.5 cm ut från väggen så får du 15 cm. 15x4 är 60. Så ljudvågor som är 60 cm eller kortare blir dämpade. 60 cm är 570 Hz. Så Thomanns absorbenter borde dämpa ner till 570 Hz om detta nu stämmer. Sen tror jag att materialet spelar roll också. Ju tjockare absorbenter, ju mjukare material behövs. Vet att jag läste det på gearslutz.

Kanske inte så mycket till hjälp då jag är osäker på dessa uppgifter. Någon mer kunnig får gärna rätta!

Det är nog första gången jag hör talas om den mätningen.

Har du någon länk där man kan läsa mer om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Nej, det behövs inget speciellt, en luftspalt som lösens på ett lämpligt mekaniskt sätt. Det är mer en fråga om hur stabilt/snyggt/flexibelt/ekonomiskt man vill ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det behövs inget speciellt, en luftspalt som lösens på ett lämpligt mekaniskt sätt. Det är mer en fråga om hur stabilt/snyggt/flexibelt/ekonomiskt man vill ha det.

Du missuppfattade min fråga.

Jag frågade inte hur man gör luftspalt utan vad som menas med "ut från väggen" som ostfisk och momo skrev om.

Är det genom luftspalt + absorbentens tjocklek eller är det endast absorbentens tjocklek som bestämmer hur långt "ut från väggen"?

Exempel: om en absorbent på 7.5 cm är upphängd på en vägg. Är det då 7.5 eller 15 man ska gångra med 4?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Du missuppfattade min fråga.

Jag frågade inte hur man gör luftspalt utan vad som menas med "ut från väggen" som ostfisk och momo skrev om.

Är det genom luftspalt + absorbentens tjocklek eller är det endast absorbentens tjocklek som bestämmer hur långt "ut från väggen"?

Exempel: om en absorbent på 7.5 cm är upphängd på en vägg. Är det då 7.5 eller 15 man ska gångra med 4?

Det är den yttre kanten. Det en är 1/4 våglängd och det är där partikelhastigheten är som störst. Men det får vara rimligt mycket dämpmaterial också.
Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med är det bra ett förstå hur ett rum fungerar.

Rummet kan delas in i 2 frekvensområden, Modala frekvensområdet och reflektionsområdet.

Modala frekvensområdet är lågbasen där det är resonanser/stående vågor, bara vissa frekvenser förstärks/försvagas av rummets dimensioner. Det de frekvenser som är hälften så lång, lika lång, dubbelt så lång o.s.v som en riktning i i rummet.

Reflektionsområdet är allt ovanför Modala frekvensområdet dvs ovanför så kallad Schröder frekvens. Det är vid den frekvensen som resonanser/stående vågor övergår i täta, diffusa reflektioner. Det börjar alltså höras vilken riktning reflektioner kommer från men pikar/dippar blir mindre tydliga/diffusa.

Här kan du läsa som Schröder frekvens http://www.soundandvision.com/content/schroeder-frequency-show-and-tell-part-1#gRZLQ5rHjwl5LK3E.97

Och räknar du ut Schröder frekvens samt mode frekvenser(sätt "Estimated reverberation time T60" till 200): http://www.mh-audio.nl/SG.asp

De absorbenter som ska absorbera reflektion(allt som reflekteras tillbaks till lyssnings position) bör ha full effekt ner till Schröder frekvens. Och bas absorbenter placerade i hörnen bör absorbera så lågt i frekvens som möjligt(dock behöver dom inte absorbera lägre än rummets lägsta mode frekvens).

Om ett rum har en Schröder frekvens på exempelvis 180hz så blir inte rummet fritt från reflektions problem om absorbener bara har effekt ner till 400-500hz. Det är därför ett rum som är behandlat med för tunna absorbenter upplevs som dovt efter som de lägre reflektionerna är fortfarande obehandlade.

När det gäller absorbenter så är det bäst att ha tjocka mot väggen framför att tunna med luftspalt. Luftspalt är en kompromiss om man vill absorbera lite lägre i frekvens men inte har tillräckligt tjock absorbent.(men bör hälst inte ha mer luftspalt än materialets tjocklek, sedan bör man ha tjockare absorbent)

Desto större luftspalt i förhållande till absorbentens tjocklek desto mer ojämn absorbering, över det frekvens område som absorbenten har effekt. Detta efter som bara vissa frekvenser har hög luftpartikel hastighet vid aborbenten(och luftspalten absorberar lika lite som all anan luft).

Det bästa är att man beräknar absorbentens effekt utifrån materialtes luftflödesmotstånd(pa.s/m2 eller Kpa.s/m2(k som kilo).

Här kan man beräkna det: http://www.acousticmodelling.com/multi.php

Absorption Coefficienten bör vara minst runt 0,9 vid Schröder frekvens för reflektions absorbenter.

Det här med att absorbenter måsta vara 1/4 våglängd i tjocklek är inte riktigt sant, hur lågt i frekvens det absorberas bror på materialets egenskaper. Acousticmodelling uträkningen räknar bara med att bromsa/minska luftpartikel hastighet men det finns porösa material som kan absorbera lite lägre pga lufttrycks resonans(oftast tyngre kompaktare porösa absorberingsmaterial). Mer avancerade uträknings program brukar ta med båda i beräkning(lufttrycks resonans och uftpartikel hastighet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant! Om Schröder-frekvensen länkade artikeln Figure 1. See how above about 200 Hz, the measurements all look roughly the same? Jag tycker inte det finns någon tydlig förändring av kurvorna vid 200Hz (eller strax över), ser mer gradvis ut hela vägen, vad är det jag missar?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Och räknar du ut Schröder frekvens samt mode frekvenser(sätt "Estimated reverberation time T60" till 200): http://www.mh-audio.nl/SG.asp

Det där verkar märkligt. Efterklangstiden är bunden till dämpningen. Blir det inte lite väl mycket cirkelresonemang om man sedan ska använda det för att beräkna hur mycket dämpning som behövs?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...