Jump to content
Annons

Bra eller dåligt att emulera hårdvarans begränsningar?


JJRockford

Recommended Posts

Funderar då och då över varför så många plugg-tillverkare envisas med att vara verklighetstrogna de begränsningar som finns i den hårdvara som de bygger sina pluggar på.

Några exempel;

- Finns ingen mix/blend-ratt på original-hårdvara finns det sällan i pluggen heller (här börjar det dock rörar på sig bland kompressorer).

- Kompressorer har ofta fasta ratio-världen, typ 1, 2, 4, 8, 20.

- Antalet band på equalizers. T ex har nog alla SSL-strippar jag sett alltid 4 band plus filter. En eq som sticker ut här är ReaEq. Inte direkt vacker, men känns mycket mer som en produkt där tillverkare omfamnat datorvärldens möjligheter istället för att begränsas av en gammal analog värld. När en startar pluggen finns där fem band. Bland dessa band kan en välja helt fritt på ett antal (8 vill jag minnas) olika filtertyper, och det går att lägg till hur många band som helst.

O s v.

Men frågan är, är det kanske bra att pluggarna begränsar en, så att en inte sitter och rattar ljud för länge? Som parallell tänker jag på hur det känns att ratta gitarrljud. Själv har jag kört på digitala modellerare de senaste 15 åren, tycker att flexibiliteten, linjäriteten (att de låter samma varje gång en startar upp, vilken en inte kunde säga om t ex min gamla Folkesson-Marshall... 🙂), portabiliteten o s v väger upp att de eventuellt inte låter riktigt lika bra som en rörförstärkare. Samtidigt kan det då och då kännas otroligt befriande att bara koppla in en tubescreamer i en JCM800, vrida på de ca 8 rattar en då har att tillgå och sen bara försöka spela så bra som möjligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Funderar då och då över varför så många plugg-tillverkare envisas med att vara verklighetstrogna de begränsningar som finns i den hårdvara som de bygger sina pluggar på.

Några exempel;

- Finns ingen mix/blend-ratt på original-hårdvara finns det sällan i pluggen heller (här börjar det dock rörar på sig bland kompressorer).

- Kompressorer har ofta fasta ratio-världen, typ 1, 2, 4, 8, 20.

- Antalet band på equalizers. T ex har nog alla SSL-strippar jag sett alltid 4 band plus filter. En eq som sticker ut här är ReaEq. Inte direkt vacker, men känns mycket mer som en produkt där tillverkare omfamnat datorvärldens möjligheter istället för att begränsas av en gammal analog värld. När en startar pluggen finns där fem band. Bland dessa band kan en välja helt fritt på ett antal (8 vill jag minnas) olika filtertyper, och det går att lägg till hur många band som helst.

O s v.

Men frågan är, är det kanske bra att pluggarna begränsar en, så att en inte sitter och rattar ljud för länge? Som parallell tänker jag på hur det känns att ratta gitarrljud. Själv har jag kört på digitala modellerare de senaste 15 åren, tycker att flexibiliteten, linjäriteten (att de låter samma varje gång en startar upp, vilken en inte kunde säga om t ex min gamla Folkesson-Marshall... 🙂), portabiliteten o s v väger upp att de eventuellt inte låter riktigt lika bra som en rörförstärkare. Samtidigt kan det då och då kännas otroligt befriande att bara koppla in en tubescreamer i en JCM800, vrida på de ca 8 rattar en då har att tillgå och sen bara försöka spela så bra som möjligt...

Jag tror nog mer att det är ett försöka att övertyga kunden om att det verkligen är en emulering. Har den begränsningarna så låter den mer likt originalet och de lägger mycket krut på att få de att se ut som förlagan. Men det är sämre argument om varför de låter lika originalet än mindre är det med seriösa shotouts. Den enkla förklaringen är att det är det som säljer.
Link to comment
Dela på andra sajter

^^

Plus att hela konceptet DAW är en enda stor dator-animering av hårdvaran - mixerbord, bandare med externa effekter m.m. Det är t.o.m. avbildat för att se ut analog-liknande i datorn, och plugins som kompressorer, chorus och EQ programmeras genom att köra signalen genom samma förändringar/flödesscheman som de elektroniska kretsarna gör i de analoga förebilderna. Direkt digital imitation av de analoga förebilderna där med.

Skulle man tillföra just datorvärldens villkor tillfullo skulle man ju direkt stryka hela imitations-konceptet och göra helt nytt, med datorn som utgångspunkt, och inte använda samma verktyg som förr ens.

Vissa säger 'gammalt säljer än'. Ibland känner jag för att säga 'Visa mig nåt som direkt får mig att göra bättre saker, än med de principer som finslipats mellan människa och maskin i 100 år, så köper jag det'.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...