Jump to content
Annons

Att modda: byta ut op-amps, är det värt det?


everlastingrecords

Recommended Posts

Har införskaffat två stycken Rane PE 15 parametrisk eq. För att föregå vissa inlägg kan jag redan från början säga att jag är medveten om att kvaliteten i dagens plugins, särskilt när det gäller eq, överträffar de flesta hårdvaruburkarna. Och de jag köpt är dessutom i den nedre delen skalan hi end/low end.

Med detta sagt skaffade jag dessa för att jag ville se om och hur att ha en faktiskt burk påverkar mitt sätt att spela in och mixa. Dels vill jag testa att lägga lite eq redan vid inspelning för att se vad det kan ge. Jag har så länge arbetat efter metoden att spela in så neutralt som möjligt och sedan färga i daw:et. Nu vill jag testa att hitta rätt ljud redan vid inspelning.

Jag gissar på att det kommer bli för meckigt att mixa genom hårdvara och sluta efter ett tag men jag tänker att även det kommer att vara en lärdom i sig. Samt att man kanske plockar med sig något mer på vägen. (Är inte oäven att skaffa lite bättre bättre grejer framöver och satsa på lite mer hi end-prylar att ha på masterbussen. men det är en annan diskussion).

En tredje sak som jag tänker att jag kan få ut av att ha skaffat hårdvara är möjligheten att modda dem. Och det är egentligen min fråga till forumet, är det värt att byta ut tex op amps? Hur mycket bättre kan det bli? Hur mycket sämre kan det bli? Att få ner brusnivå är ju en given vinst men rent "musikaliskt", hur mycket kan man förbättra en enhet egentligen?

Att byta ut op amps på PE 15 skulle gå på cirka 600-700 kr vilket närmar sig vad jag gav för dem från första början. Sen är ju lärdomen av att ha moddad något så klart värt något i sig, det är ju kul. Men i termer av förbättrad enhet, vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena Everlastingrecords.

jag är medveten om att kvaliteten i dagens plugins, särskilt när det gäller eq, överträffar de flesta hårdvaruburkarna

Jag antar att du menar pris och funktioner här snarare än ljud? Konsensus är annars att analoga EQs och kompressorer låter bättre än plugins. Jag har hållit på sedan mitten av 90-talet och använt allt möjligt - ett tag helt ITB. Jag håller med dem som föredrar hårdvara även om mjukvaran ligger ganska nära. Vissa plugin emuleringar låter lika bra eller t.o.m. ngt bättre (SSL EQ och en del LA2A) men det är sällan.

Efter massvis med egna tester och ihop med andra har jag själv har jag gått över nästan helt till HW igen gällande EQ/komp/dist.

Jag misstänker att det inte går att enbart byta ut op amps utan att även modda nätdelen men jag har dålig koll på detta och hyr kompetens om något ska moddas. Risk för strul finns alltid

ändå, på senare år har jag lessnat på att lägga tid, energi och pengar på en pryl som bara kanske blir bättre men den får inget högre 2:a värde. Då är det enklare att köpa en bra apparat från början som sedan behåller ett bra värde om man vill byta senare.

Hatten av för att du orkar men jag rekommenderar dig att ta kontakt med ngn som redan kan detta så att du har en backup innan du går loss med lödpennan.

Håller verkligen med dig, det är mkt smidigare att sätta ljudet

direkt vid inspelning så länge man vet vad man pysslar med.

Då behöver man inte heller fläska på med så många pluggar.

Dagens ITB projekt kan se helt absurda ut med 6-8 pluggar per spår.

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Everlastingrecords.

Tja! 😎

Jag antar att du menar pris och funktioner här snarare än ljud? Konsensus är annars att analoga EQs och kompressorer låter bättre än plugins. Jag har hållit på sedan mitten av 90-talet och använt allt möjligt - ett tag helt ITB. Jag håller med dem som föredrar hårdvara även om mjukvaran ligger ganska nära. Vissa plugin emuleringar låter lika bra eller t.o.m. ngt bättre (SSL EQ och en del LA2A) men det är sällan.

Efter massvis med egna tester och ihop med andra har jag själv har jag gått över nästan helt till HW igen gällande EQ/komp/dist.

Jo, det är väl det där med pris. Allt analogt låter ju inte bättre direkt. Det går väl en gräns från när HW börjar bli bättre än sin motpart i virtuell form, en gräns som så klart är olika för varje pryl i förhållande till sin plugin-kopia.

Jag misstänker att det inte går att enbart byta ut op amps utan att även modda nätdelen men jag har dålig koll på detta och hyr kompetens om något ska moddas. Risk för strul finns alltid

ändå, på senare år har jag lessnat på att lägga tid, energi och pengar på en pryl som bara kanske blir bättre men den får inget högre 2:a värde. Då är det enklare att köpa en bra apparat från början som sedan behåller ett bra värde om man vill byta senare.

Hatten av för att du orkar men jag rekommenderar dig att ta kontakt med ngn som redan kan detta så att du har en backup innan du går loss med lödpennan.

Hehe, du har säkert rätt. Som sagt så var det lika mycket en jakt på bättre/renare ljud som ett kul DIY-projekt. Har dock min fjärde unge på väg så frågan är hur mycket tid att löda och greja jag har framöver.. ☺️

Dessa mods är dock av en enklare karaktär. Op ampsen är såna som man kan dra loss och trycka fast, ingen lödning krävs. Och tanken var mest att ersätta dem med liknande varianter som har lägre brus och mer "musikalitet" (vad det nu betyder).

Håller verkligen med dig, det är mkt smidigare att sätta ljudet

direkt vid inspelning så länge man vet vad man pysslar med.

Då behöver man inte heller fläska på med så många pluggar.

Dagens ITB projekt kan se helt absurda ut med 6-8 pluggar per spår.

Ja, hehe, att veta vad man sysslar med är väl den största variabeln, oavsett vilken utrustning man har. Men det är väl det jag vill utforska. Har hållit på med det här så pass länge (ändå 15 år nu) att jag känner att jag behöver utveckla mig lite. Och visst kommer jag göra misstag men det känns kul och spännande. Framförallt att våga lita på sina öron, att ställa in ett riktigt bra ljud från början.

Jag satt igår och testade hårdvaru-EQn jag köpte och vågar nog redan nu påstå att jag kommer lära mig mycket av att använda dem. När jag inte hade den visuella representationen av EQn på skärmen tvingades jag till att verkligen lyssna när jag skruvade. Visst, jag skulle kunna blunda eller titta bort från skärmen när jag använder plugins men det är verkligen inte samma sak, det blir konstlat.

Det var en truminspelning jag mixade och bara på några minuter hade jag rattat in ett kaggeljud jag var mycket nöjd med. När jag försökte samma sak med plugins bara någon vecka tidigare på ett spår från samma inspelningssession tog det mycket längre tid och det blev mycket sämre.

De två stora nackdelarna är så klart att det tar tid att hålla på att mixa ned varje enskilt spår när man är klar samt att man bara kan mixa ett spår i taget med samma externa burkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur svårt det är att göra en modd som ger lyckat resultat är beroende på vad som sitter där idag.

Jag är ju minst en novis både när det kommer till elektronik men även till att modda i sig. Så det är svårt att avgöra vad som är värt att byta ut. Det sitter till exempel två stycken 5534 i den och många på nätet verkar tycka att de är väldigt bra trots att de har 30 år på nacken.

De andra op-ampsen är (med förslag på byten i parentes)

1 st TL071CP -> (OPA604)

4 st 47410D -> (OP470)

4 st C4570C -> (OP275)

De nya kommer från Analog devices och Texas instruments och ska ha ultralågt brus och vara anpassade till pro audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag vet är att OP-amps skiljer sig inte från e.x en dammsugare du kopplar in 220V uttaget. Låt mig förklara de drar alla olika mycket ström och du kan bränna mer grejer på kortet om du skulle hitta en OP-amp som har annan karaktär än de som satt i från början. Jag har för mig det är så. Ta inte mitt ord för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag är ju minst en novis både när det kommer till elektronik men även till att modda i sig. Så det är svårt att avgöra vad som är värt att byta ut. Det sitter till exempel två stycken 5534 i den och många på nätet verkar tycka att de är väldigt bra trots att de har 30 år på nacken.

De andra op-ampsen är (med förslag på byten i parentes)

1 st TL071CP -> (OPA604)

4 st 47410D -> (OP470)

4 st C4570C -> (OP275)

De nya kommer från Analog devices och Texas instruments och ska ha ultralågt brus och vara anpassade till pro audio.

TL071 är knappast en katastrof men inte heller något speciellt. Jag gissar att 4741OD är någon 741 variant och där finns det nog en hel del att hämta.

OP275 är brusigare än C457C så det är nog inte något bra byte utan en väldigt god anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...