Jump to content
Annons

Behöver grundläggande hjälp med panning.


dahlztar

Recommended Posts

Tjena!

Jag håller mycket på med Deep och Tropical-house. Jag skickade iväg två av mina uppkommande projekt till en hyfsat stor artist som jag har haft kontakt med under en lite längre tid. Mixningen enligt honom var faktiskt ganska bra, fick dock rådet att jag skulle panna vissa ljud. För 7-8 månader sedan använde jag knappt en EQ-funktion, men med ett bra öra och mycket tutorials så jag har fått mer kött på benen när det kommer till mixning.

Jag använder mig mycket utav av rytmiska percussions och piano, men vilka ljud ska man generellt panna och varför? Mono är väl när alla element är centrerade medans stereo är när man breddar olika ljud?

Jag har även läst lite grann om det, har dock fortfarande inte fått ett grepp utav det hela. Jag vill ju inte att hela låten ska få en känsla utav att den är pannad mer åt ena hållet än andra!

Ursäkta om denna dumma fråga får er proffs att vilja slita av er håret ;-)

Ha det gott!

Redigerat av dahlztar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Man kan generellt säga att man brukar säga att man i mitt ofta vill ha kick, snare, voc och bas, annars vill man ofta panna, åt sidorna för att dessa ska få sin plats.

Man kan även säga att man oftast håller sig ifrån att lägga ljud med mycket bas i sidorna.

Med det sagt så finns det inget rätt och fel.

Det är tycker jag och är mer personligt:

Oftast brukar det låta bra med få element pannade "hard" L & R(helt åt vänster/höger), om man exempelvis tar och bara kör pianot helt brett så kan låten i sig låta bredare än om man har flera element(instrument) pannade hard L&R

Svårt att ge konkreta tips utan att ha hört vad det handlar om, men antingen lägger du upp nått kort(tar även emot pm), eller så lyssnar du helt enkelt på hur andra brukar panna, lyssna då gärna del för del vers/refräng osv. för att se hur dom gör specifikt för din genre. Ofta brukar man i house panna mer och även bredda med plugins eller hårdvara vid refränger för att sedan dra tillbaka på verser, på så vis uppfattas oftast refrängerna större och fetare!

Ha det gött! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, såvida har jag snappat upp att element där low-end spelar stor roll ska vara centrerat om jag inte misstar mig!

Det jag har gjort och oftast gör är att försöka få pianot att låta väldigt klart och brett med hjälp utav EQ, Reverb. Jag gillar när det tar mycket plats och hörs tydligt.

Vet du på rak arm någon plugin som är framförallt bra för att panna vid refrängen? =D

Jag skickar ett PM i hur det låter nu och vad man skulle kunna göra för att få det ännu bredare! :-)

Tack så mycket för hjälpen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju även lyssna hur andra har gjort, facit finns ju liksom....bara att ta till sig.

Absolut. 🙂 Sitter dock på dåliga monitorer, men även hörlurar som inte är direkt anpassade för mixning eller musikproduktion. Kanske är en ursäkt för att mitt öra sviker mig, men alltid skönt att vara på det torra när det kommer till det teoretiska och då känner jag personligen i alla fall att det blir lättare att snappa upp hur andra har gjort!

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Vet du på rak arm någon plugin som är framförallt bra för att panna vid refrängen? =D

Panoreringsknappen funkar bra tycker jag. 🙂

Vill man ha kontrast och få en upplevelse av att refrängen blir bredare så ska man göra verserna smala. Panorering handlar om var man placerar ett ljud mellan höger och vänster (om vi pratar 2.0-ljud och inget annat).

Stereobreddning är nåt annat som ofta jobbar med att förskjuta faser mellan olika kanaler. Är själv lite allergisk mot såna effekter. Bredast tycker jag man får med två olika monoljud man skickar ut maximalt höger resp vänster utan några effekter alls.

Som du var inne på så brukar leadsång, basrika ljud och virveltrumma ligga i mitten. Ett stereoljud brukar jag panorera ut fullt men det går också att dra ihop mot mitten. Kan ju vara en bra utgångspunkt, men sen får man själv testa sig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag postade inlägget men det syndes inte först, så jag skrev ett nytt men då visade det sig att det faktiskt hade postats. Sorry för det!

Redigerat av Hakkuun
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju inget enkelt svar på detta, eftersom olika uppsättningar av ljud och instrument låter olika och har olika syften. Men bas och kick, samt andra element som jag vill ska vara snärtiga eller på annat sätt ha en ''in your face'' effekt skulle jag säga ska vara centrerade i mitten, och vara i mono. Sen kan det också fungera mycket bra med att ha olika instrument, säg instrument A och instrument B, pannade åt helt olika håll. Tex instrument A i mono och pannad kanske 90% åt höger, medans instrument B är i mono och pannad kanske 80-90% åt vänster. Om de är i stereo panning effekten förstöras då ljudsignalen sprider sig mot mitten. Dock så behöver det ju inte alltid vara så men om man har väldigt många syntar i en mix är det väldigt lätt hänt. Men man kan också göra 2 mono-kopior av ett sample/synth/instrument/vilket ljud som helst och panna de åt höger/vänster. Här är det dock viktigt att tänka på att de kan phasa(vet inte vad det heter på svenska haha). I ett sånt här läge kommer det förmodligne ske phasing(gör alltid det för mig) och då kan man antingen eq:a respektive sida helt olika, eller ha ganska lika eq settings men använda sig av en sample delay på en av sidorna. Bara något av många saker som jag brukar göra, men själv tycker jag det är klurigt och för mig tar det tid att bestämma var jag ska placera instrumenten och hur jag ska hantera dem med reverbs/delays/sidechains osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

I filmen jag länkade till går dom igenom lite tips och sånt att tänka på när man behöver stereobredda nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Panoreringsknappen funkar bra tycker jag. 🙂

Vill man ha kontrast och få en upplevelse av att refrängen blir bredare så ska man göra verserna smala. Panorering handlar om var man placerar ett ljud mellan höger och vänster (om vi pratar 2.0-ljud och inget annat).

Stereobreddning är nåt annat som ofta jobbar med att förskjuta faser mellan olika kanaler. Är själv lite allergisk mot såna effekter. Bredast tycker jag man får med två olika monoljud man skickar ut maximalt höger resp vänster utan några effekter alls.

Som du var inne på så brukar leadsång, basrika ljud och virveltrumma ligga i mitten. Ett stereoljud brukar jag panorera ut fullt men det går också att dra ihop mot mitten. Kan ju vara en bra utgångspunkt, men sen får man själv testa sig fram.

Okajokaj! Jag hittade nämligen lite third party plugins som skulle kunna göra jobbet åt en. Alltså säg att när man är klar exportar till steems och då lägger på en panorering som gör att drumloopen kan få sig olika panoreringar beroende på vilken preset i pluginen man använde.

Det jag försöker att göra med leads i alla fall är att ha mainleadet centrerat som supportas utav andra synthar som då får sig panorering åt höger respektive vänster för att göra det mer brett, om jag förklarar det rätt där.

Det jag har stört problem med är percussions, då jag i synnerhet försöker använda mycket Bongotrummor och liknande som gör att jag personligen stör mig lite på det när det ligger mer åt ena hållet än andra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...