Jump to content
Annons

Hemmastudio, nybörjare


iwanttobreakfree

Recommended Posts

Hej!

Jag har tänkt och börja göra lite egen musik, skriver vanligtvis egna låtar, skickar till andra som producerar det etc. Men nu vill jag lära mig prodda själv.

Har tänkt och göra en liten hemmastudio i källaren.

Vad är det egentligen som krävs?

Har tänkt att allt ska vara genom datorn.

USB-mic: Blue Yeti

Program: Logic Pro

USB-piano: (vilken rekommenderar ni?)

Jag kanske är helt felt ute, men vad rekommenderar ni annars? Behövs något mer? Är alltså en nybörjare och budgeten är inte sååå jättestor heller.

Vore tacksam för svar!!

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Kolla på ett USB-ljudkort istället. Då kan du ansluta flera typer av mickar sedan. Dessutom så får man ofta med en enklare mjukvara som brukar duga gott och väl för att komma igång. Blir kanske lite dyrare att köpa ett ljudkort och en mick men om du vågar köpa beggat så kan du komma riktigt billigt undan. Men med ett begagnat ljudkort så kanske du inte får med all mjukvara iofs. Så fråga säljaren innan du köper om du tycker att mjukvaran är viktig.

Själv så föredrar jag Cubase (trotts att de kurser jag gott i studioteknik varit på logic) men det är en smaksak. Så mitt tips när det kommer till ljudkort, mick och mjukvara blir nog att du ska kolla lite på detta paket som kostar runt 2 800kr:

http://www.steinberg.net/en/products/audio_interfaces/ur_series/bundles.html

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

När det kommer till klaviatur så kan du ju med fördel köpa begagnat digitalpiano eller keyboard med usb-utgång. Fördelen är ju att man då kan spela på dem utan att behöva starta datorn om man bara vill öva eller spela lite för skojs skull. Men ett nytt keyboard hittar man ju för runt 1000 lappen med om du har svårt att hitta begagnat.

Använd köp och sälj avdelningen här på forat eller kolla på vend.se om du är sugen på att handla begagnat. Finns säkert ljudkort och mickar där med 😉

(Har själv aldrig köpt eller sålt på Vend men har både köpt och sålt här på forumets köp och sälj utan jätte mycket krångel.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill ha låg real-time latency när du sjunger, bara ett tips. "Low latency" "Low Latency monitoring" och sånt ska du kolla och läsa in dig på. Viktigt om man sjunger med känsa.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...