Jump to content
Annons

Cubase 5 midi


Snurrig

Recommended Posts

Hej...

Jag är ny när det kommer till MIDI och skulle behöva lite hjälp, har sökt men det verkar som det är så självklart med det jag behöver hjälp med att det inte förklaras, eller är det bara att jag är helt snurrig.

Som jag förstår så behöver man en Audio kanal till MIDI kanalen för att kunna sänka och höja volymen och så vidare, men hur? jag öppnar en audio kanal men.. vad är det jag behöver göra?

Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig.

TPFH

MVH Förvirrad

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Midi kan gå till instrument. Det kan vara instrument av plugin typ eller en extern ljudmodul. I fallet med extern modul så behöver man en ljudingång. Ganska självklart. I plugin fallet så är det nästan samma sak. Men det är inte en fysisk kanal, det är en virtuell kanal. Den skapas automatiskt i cubase när du laddar en instrument plugin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag kör Reason rewire och spelar in på midi, just nu kör jag på en akai MPD, skulle också tro att det skapas en audio kanal tillsammans med midi kanalen, men det gör det inte... har kollat youtube, har försökt söka på massor av olika fraser utan lycka.

Det måste väl finnas något man kan göra. ?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

För reason gäller att du går till Devices --> reason rewire och aktiverar kanaler.

Exempel kanalerna 1-6

Sen i Reason kopplar du audio till de olika kanalerna i audio interfacet i reason, dvs inte bara master out (1-2).

Minns inte hur man gör det i den nya mixern på reason, har inte jobbat på det viset på ett tag och har inte grejerna framför mig.

Om du nu kopplat tre instrument till kanalerna 1/2 3/4 och 5/6 i reason så går du tillbaka till cubase. Ljuden ska nu komma via de kanaler du aktiverade tidigare.

Återigen, detta finns på youtube så att du ser en video om det. Mycket (!) enklare än min beskrivning 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Velocity är "anslagsstyrka", hur hårt du tryckte ner tagenten. Det kan sen kopplas till olika parametrar. Vanligt är att koppla det till just volym, men det kan också kopplas till filter, effekter, tonhöjd eller vad du vill, bara fantasin sätter gränser.

Redigerat av Vallin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...