Jump to content
Annons

Hjälp med inspelning av tre kanaler


Hangar

Recommended Posts

Hej!

Jag har en stereomikrofon som tar upp all plats på ljudkortet (två XLR kablar). Men jag skulle vilja spela in med line-in signalen från gitarren också. Tanken är att panorera ljudet åt sidorna med stereomikrofonen och ha line-in signalen i mitten. Behöver alltså skaffa något som gör att jag kan spela in med en extra kanal.

Vad behöver jag införskaffa och hur går jag tillväga när jag kopplar det till ljudkortet?

Mitt ljudkort är Focusrite Saffire Pro 16

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns det någon som heter "Pro 16"? det jag hittar är Saffire PRO 24 med 16-in, 8-out Vad du behöver är en Hi-Z (instrument) ingång för line-signalen. Tyvärr är dessa kombinerade med Mick-ingångarna. Så antingen fimpar du en mick eller så skaffar du en Hi-Z box eller kombinerar med annat mixerbord som du råkar ha med mic-förstärkare och anväder line-in på Scarlett, eller på annat sätt. Kolla manualen.

Edit: Är det en akustisk gitarr? Vilken mick? Du kan klara dig utan HiZ ingång om gitarren har en egen mickförstärkare (preamp). Och då koppla till en av dina vanliga line-in på Saffire.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha fler prylar för att kunna spela in fler kanaler, köpa något mixerbord som har så många kanaler som du behöver? Då kopplar du in stereo-micken och line-signalen i mixerbordet, panorerar som du tänkt och spelar in.

Om du vill ha tre separata spår inne i datorn så har laban1 redan lösningen för dig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Alltså det finns bara två ingångar fram på ljudkortet. Man kan välja att ha XLR eller line-in på varje ingång. Så dessa är kopplade till stereomicken som är försedd med två XLR kablar (left och right).

Men ser nu att det finns två line-in ingångar bak på ljudkortet. Kan man koppla in gitarren i en av dessa? Det är en Taylor mini GS. Den har ES-Go mikrofon med exp<b></b>ression system.

Edit: förstår nu vad du menar med Instrument line. Precis. Det är kombinerat.

Redigerat av Hangar
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en Taylor mini GS. Den har ES-Go mikrofon med expression system.

"The ES is an all-magnetic acoustic guitar pickup system that works like a microphone to produce a pure signal and a warm, natural acoustic sound. When you plug in, you'll hear the sound of your guitar, not the sound of the pickup. No complicated controls. No tone simulators. Just a clean amplified acoustic guitar sound supported by three simple controls — volume, bass and treble."

Då är det goda nyheter, du kan plugga in den i en vanlig line-in på baksidan (eftersom du har förstärkning i gitarren), och använda de två XLR på framsidan till din stereomic. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...