Jump to content
Annons

Kan nån vänlig förklara latency?


guigzy

Recommended Posts

Tjena!

Har skrivit förut i forumet och frågat lite kring problem jag hade med latency.

Kör med enklast möjliga setup med ett Lexicon-ljudkort och Cubase. 

Efter att ha fått hjälp från er samt från Lexicons support (som för övrigt var jävligt bra!), 

lyckades jag kräma ur datorn cirka 5ms latency in/out. 

Men då går den lite på högvarv, helst ska jag sänka buffern ett steg till cirka 10ms om det inte ska klippa o hålla på.

Har läst och förstått att detta ska vara en ok latency. Killen hos Lexicon påstod att allt under 18ms är godtagbart.

Nu är ju jag rätt grön i dom här sammanhangen så är inte riktigt 100 på hur allt funkar.

När jag klickar i monitor i Cubase för att ex. slänga på en Amp-simulator under inspelningen så hörs ju fortfarande lite latency...

Det är inte så hög på 5ms men helt klart nog för att vara för distraherande när jag spelar in ett snabbt gitarr-parti.

Så nu till frågan...

Vad är det som är så bra med 5ms i latency om man fortfarande kan höra den?

Det går ju ändå inte att spela in med monitorn påslagen? 

Då kan man ju lika gärna klicka bort monitorn, dra ner buffern och på så sätt göra att datorn rullar mer stabilt, och sedan får man spela in en clean gitarr som man slänger på en plugin i efterhand? Vilket såklart suger.

Eller har jag fattat fel? Om man gör som ovan spelar väl inte latencyn någon roll? 

Hur gör ni när ni spelar in era instrument? Lägger ni på plugins innan eller efter inspelning? Vad har ni för latency?

Man vill ju kunna slänga på en fet dist direkt för att få rätt feeling i inspelningen...känns så dystert att sitta och spela en metal-låt helt cleant.

Aaah blir galen på det här. Jag fattar liksom inte hur allt hänger ihop...

//Tacksam för hjälp 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men om det är amp-sims som orsakar latencyn så har väl det inget med ljudkortet att göra? (Förutom konsekvensen av att alla latencys summeras...)

Klicka runt och leta efter tillräckligt bra ljud - som har låg latency - för inspelningen. Jag väljer själv vid inspelning bort en del effekter pga latency - som man kan lägga på i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte du har 5ms i total latency, tror det funkar så här ungefär ;

Tror siffrorna betyder att du har 5 ms latency in från AD:n till Cubase,

sen ytterligare 5ms ut till DA:n, lägg till nån ms för ADDA omvandlingen,

och sen handlar det om hur "snabb" plugg du kör i Cubase, alla pluggar

lägger ju till "sin egen" latency.

Eftersom det tar ljudet c:a 3ms att färdas en meter kan du ju pressa latencyn

lite till genom att spela in med lurar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Visste inte att sims lägger på ytterligare lite olika mkt latency!

Jag kör med Guitar Rig 5. Har tyvärr inte haft råd med så mycket mer just nu.

Som sagt tråkigt som fan när man ändå lagt lite pengar i hela paketet att inte kunna lira loss "live" med lite sköna amps 🙁

Trodde i min enfald att det var så folk satt o spelade in hemma på kammarn...

Får väl helt enkelt vänja mig med att spela in cleant o lägga på effekter i efterhand.

Om inte någon har någon annan idé??

(Har även övervägt alternativet att skaffa en extern effekt ex Line6 PodXT att skicka in gitarren i innan ljudkortet...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Har skrivit förut i forumet och frågat lite kring problem jag hade med latency.

Kör med enklast möjliga setup med ett Lexicon-ljudkort och Cubase.

Efter att ha fått hjälp från er samt från Lexicons support (som för övrigt var jävligt bra!),

lyckades jag kräma ur datorn cirka 5ms latency in/out.

Men då går den lite på högvarv, helst ska jag sänka buffern ett steg till cirka 10ms om det inte ska klippa o hålla på.

Har läst och förstått att detta ska vara en ok latency. Killen hos Lexicon påstod att allt under 18ms är godtagbart.

Nu är ju jag rätt grön i dom här sammanhangen så är inte riktigt 100 på hur allt funkar.

När jag klickar i monitor i Cubase för att ex. slänga på en Amp-simulator under inspelningen så hörs ju fortfarande lite latency...

Det är inte så hög på 5ms men helt klart nog för att vara för distraherande när jag spelar in ett snabbt gitarr-parti.

Så nu till frågan...

Vad är det som är så bra med 5ms i latency om man fortfarande kan höra den?

Det går ju ändå inte att spela in med monitorn påslagen?

Då kan man ju lika gärna klicka bort monitorn, dra ner buffern och på så sätt göra att datorn rullar mer stabilt, och sedan får man spela in en clean gitarr som man slänger på en plugin i efterhand? Vilket såklart suger.

Eller har jag fattat fel? Om man gör som ovan spelar väl inte latencyn någon roll?

Hur gör ni när ni spelar in era instrument? Lägger ni på plugins innan eller efter inspelning? Vad har ni för latency?

Man vill ju kunna slänga på en fet dist direkt för att få rätt feeling i inspelningen...känns så dystert att sitta och spela en metal-låt helt cleant.

Aaah blir galen på det här. Jag fattar liksom inte hur allt hänger ihop...

//Tacksam för hjälp 😉

Själv har jag nog aldrig kunnat spela så snabbt att 5 ms latency är ett problem 🙂 Men tycker att det är lite småtjatigt att hålla på att stänga av och på lyssningen på olika kanaler. Därför kör jag gitarren genom en DI-box och spelar in den DI-ade (rena) gitarrsignalen, och skickar samtidigt signalen från DI-boxens "thru" till en Line6 POD (som inte spelas in). Det tycker jag funkar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok! Tack för det kardo.

Glömde skriva i förra inlägget...jag har latency även utan plugins aktiverade.

Det blir bara mer uppenbart när man fläskar på effekterna.

Redigerat av guigzy
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör GuitarRig i standalone-läge (alltså startar det som en enskild applikation) har du lika mycket latency då? Tänkte bara att man skulle kunna utesluta att det har med Cubase att göra.

Nu har jag en Apollo och kör förstärkarsimuleringar i den och där är det ju inga problem med latency. Men innan dess så körde jag för det mesta med extern amp sim (Tonelab SE) där det går att få ut både det torra och det blöta ljudet på en gång. Lite som JJRockfords lösning.

Nu har jag visserligen inte haft några problem att få ner latencyn på mina interface då jag kört firewire fram till det senaste bytet. Men jag gillar ändå inte att pressa ner bufferstorleken en massa annat än när jag bara spelar för skojs skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Tack för det kardo.

Glömde skriva i förra inlägget...jag har latency även utan plugins aktiverade.

Det blir bara mer uppenbart när man fläskar på effekterna.

Jag har ingen latency på detta program med eller utan effekter inte vad ja kan höra, men när jag har provat annat så finns det en liten fördröjning. Själv tycker jag att vandal känns mycket bra när man spelar, det ska ju kännas som en förstärkare ,detta fixade inte dom andra jag provat. Jag har ju även Marshall,Blackstar,fender, förstärkare mm , men det blir lite jobbigt att sätta upp mic om man vill spela in en ide snabbt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt tråkigt som fan när man ändå lagt lite pengar i hela paketet att inte kunna lira loss "live" med lite sköna amps 🙁

Trodde i min enfald att det var så folk satt o spelade in hemma på kammarn...

Tror du missförstod mej lite, jag kör så själv 🙂

Menar bara att liiite latency måste man räkna med, vet inte vad jag själv har exakt

för total latency med pluggar, men Logic rapporterar iaf 9.0 ms med 64 samples buffer

med 44.100 khz samplerate, kanske runt 15 totalt ? (ren gissning),

tycker det funkar ok. (Som att sitta fem meter längre från stärkarn)

EDIT: Du borde kunna få ner latencyn om du har en ok dator så att det känns helt ok att spela var väl vad jag ville säga egentligen 🙂

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Aha ok!

Vandal ska testas!

Men jag antar att jag måste ha ett jäkla påslag av ms dom inte syns i min Device Setup i Cubase ändå.

Där visar den som sagt runt 5ms.

Har suttit o försökt spela lite gitarr nu ikv...och det är ta mig tusan omöjligt, latencyn är för hörbar.

Även med bara den cleana signalen på monitor utan nån plugin.

Det konstiga är att datorn är helt oberörd i övrigt, inte alls belastad...kan vara inne i ett project med 18st inspelade spår som spelas upp i bakgrunden med plugins och addictive drums o fan o hans moster i bakgrunden utan ett lagg. (Provade bara för att).

Jag har en helt nyformaterad burk. Bara cubase o några plugins installerade. Senaste drivisarna till allt. Fick som sagt en grundlig genomgång av dessa tack vare Lexicon-supporten.

Intel Core i5 3,1GHz

16gb RAM

Windows 8.1

Så vad fasen är felet???

Är det nåt med ljudkortet?

Har sneglat lite på ett Focusrite Scarlett som det pratas gott om....skulle det göra någon skillnad?

Redigerat av guigzy
Link to comment
Dela på andra sajter

Det konstiga är att datorn är helt oberörd i övrigt, inte alls belastad...kan vara inne i ett project med 18st inspelade spår som spelas upp i bakgrunden med plugins och addictive drums o fan o hans moster i bakgrunden utan ett lagg. (Provade bara för att).

Skumt, så brukar det se ut med en hög buffer/latency-inställning, men du verkar ju ha satt den lågt, vad kör du på för buffersize ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag nog aldrig kunnat spela så snabbt att 5 ms latency är ett problem 🙂 Men tycker att det är lite småtjatigt att hålla på att stänga av och på lyssningen på olika kanaler. Därför kör jag gitarren genom en DI-box och spelar in den DI-ade (rena) gitarrsignalen, och skickar samtidigt signalen från DI-boxens "thru" till en Line6 POD (som inte spelas in). Det tycker jag funkar bra.

Detta är ju den bästa lösningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte hemma i Cubase och borde kanske därför inte lägga mig i. Dock vill jag gärna dela med mig av mina erfarenheter som i början av min inspelningskärriär hade likartade frågeställningar.

Det kan vara så att du har en multibandkompressor på "Master kanalen" i Cubase under förutsättning att du öppnat och använder en förinställd "preset" i Cubase. Det kan också vara så att du lägger din effekt på "master kanalen" istället för på en enskild audio-kanal. I båda fall kommer du mest troligt att få latency problem.

Vad jag läst mig till kan människan uppfatta latency (=fördröjning) som är större än 10 millisekunder. Jag och en polare gjorde en teoretisk undersökning gällande överföringshastigheter och landade slutligen in i frågeställningar kring latency. Resultatet har du här: //forum.studio.se/topic/103806-oeverfoeringshastigheter-harddisk-usb-firewire-thunderbolt-naetverk/page__hl__+latency%20+h%C3%A5rdvara#entry1518072

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte hemma i Cubase och borde kanske därför inte lägga mig i. Dock vill jag gärna dela med mig av mina erfarenheter som i början av min inspelningskärriär hade likartade frågeställningar.

Det kan vara så att du har en multibandkompressor på "Master kanalen" i Cubase under förutsättning att du öppnat och använder en förinställd "preset" i Cubase. Det kan också vara så att du lägger din effekt på "master kanalen" istället för på en enskild audio-kanal. I båda fall kommer du mest troligt att få latency problem.

Vad jag läst mig till kan människan uppfatta latency (=fördröjning) som är större än 10 millisekunder. Jag och en polare gjorde en teoretisk undersökning gällande överföringshastigheter och landade slutligen in i frågeställningar kring latency. Resultatet har du här: http://forum.studio....ra#entry1518072

Ah, det kan vara bra att kolla. Kommer ihåg att jag hade jättemärkliga latency-problem en gång. Det visade sig bero på att jag hade en limiter på masterkanalen som var igång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaah smart! Det är ju faktiskt en idé...

Men om du nu gillar effekten du har i "bakgrunden" när du spelar in, varför skickar du inte den som in-signal till din DAW?

Nja, "gillar" är nog att ta i 🙂 Tycker att POD:en låter såpass hyggligt att det inte är några problem för mig att spela det jag vill spela. Men att simuleringarna i olika VST-amps låter bättre, så jag använder hellre dessa i slutproduktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår er tanke...men nej, nåt sånt har jag inte på mastern.

Har alltid valt att öppna ett helt tomt projekt i Cubase.

...och jag vet ju hur man exempelvis lägger till en compressor på mastern. Kan inte se att det skulle ligga nåt annat som stör där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, "gillar" är nog att ta i 🙂 Tycker att POD:en låter såpass hyggligt att det inte är några problem för mig att spela det jag vill spela. Men att simuleringarna i olika VST-amps låter bättre, så jag använder hellre dessa i slutproduktionen.

Så du spelar inte in både rena signalen och podden, bara för att kunna kombinera/välja vid mixningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ni som använder extern POD och DI box....vet inte om jag gör en tankevurpa här...

Kopplar ni gitarren i DI boxens in, sen från through till PODen alltså? Och XLN till ljudkortet?

Hur blir det då om man vill ha ett trummspår eller nåt i lurarna från sin DAW?

Man måste väl ha lurarna i PODen om man vill höra effekten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du spelar inte in både rena signalen och podden, bara för att kunna kombinera/välja vid mixningen?

Spelar bara in den rena signalen. POD-signalen används bara för själva lyssningen.

Gör likadant vid sånginspelning. Spelar in en helt torr signal, men har ett hårdvaru-reverb till lyssningen.

Edit: Skulle dock så klart kunna välja att spela in POD-signalen också. Har satt in en patchbay i racket för att att (bl a) enkelt kunna koppla vilken som helst av de 8 direct out på mixern till ljudkortets två ingångar.

Brukar faktiskt välja att spela in POD-signalen då och då, när jag bara gör slasktagningar för att komma ihåg en idé. Vilket också i enstaka fall även hamnat på slutproduktion 🙂

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Men ni som använder extern POD och DI box....vet inte om jag gör en tankevurpa här...

Kopplar ni gitarren i DI boxens in, sen från through till PODen alltså? Och XLN till ljudkortet?

Hur blir det då om man vill ha ett trummspår eller nåt i lurarna från sin DAW?

Man måste väl ha lurarna i PODen om man vill höra effekten?

Jag har kopplat rubbet via ett mixerbord (Soundcraft Spirit M8). Allting går in på egna kanaler i mixern. Sen kopplar jag "direct out" för de kanaler som ska spelas in till ljudkortets ingångar.

Så för t ex elgitarr ser signalkedjan ut så här:

Gitarr -> DI box

DI Box out -> Kanal 3 på mixern -> (via kanal 3 direct out) -> Ingång på ljudkortet

DI Box thru -> POD -> Kanal 4 på mixern

Så mixern blir egentligen en mer än stor monitorkontroller/routingpryl. Slog mig häromdagen att det är lite konstigt att inte fler tillverkare har detta i åtanke när de designar sina mixers. Kan knappast vara ensam om att vilja använda den till just lyssning/routing?

SSL är ju där med sin X-desk, men det känns "aningen" dyrt, speciellt om en ska komplettera med deras egna preamps.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm ok! Tror jag hängde med....

Så med andra ord, en fattig stackare som jag med enbart ett USB-interface med 2st ingångar kan glömma att kunna lyssna på exempelvis en POD men spela in en ren signal?

(Om jag nu även vill kunna höra trumspåret från min DAW...)

Jag måste alltså köpa ett mixerbord?

Fasen...allt för denna jäkla latency!!

När jag började fundera på att köpa mig ett ljudkort så kollade jag såklart på flera recensioner och youtube-klipp för att lära mig allt basic. Som det här t.ex;

Beginning Recording Electric Guitar with the Focusrite Scarlett - Warren...:

Allt såg ju så enkelt ut!! Bara plugga i gitarr, välja en amp-simulator och kötta.

Kan nån förklara vad den där gubben har som inte jag har?

Är det att det är en Mac han spelar in på eller vadå?

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller föresten.

Går det att koppla enligt följande:  Gitarr --> DI Box --> Ljudkort input 1(XLN).

Och sen från: DI Box Through --> POD --> Ljudkort input 2.

Eller blir det någon form av kortslutning då?

På detta viset borde man ju kunna recorda den cleana signalen i input 1 samtidigt som man bara hör effekten via input 2.

Dock vet jag inte om det går att recorda från input 1, vilket kräver att gain är uppvriden på ljudkortet men samtidigt välja att inte höra källan.

Förstår ni hur jag tänker? Annars hör man ju både den rena signalen och effektsignalen samtidigt...

Någon som testat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska gå att koppla som du beskriver förutsatt att ljudkortet stöder direktmonitorering

och att den går att välja separat per input, vad har du för kort ?

Tror att du borde testa med ett annat USB-kort innan du börjar handla mixers o grejer,

googlade lite om Lexicon och latency och det verkar ju inte funka helt bra för somliga :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej absolut...man kan inte förvänta sig mirakel för 800 spänn.

Har ett Lexicon Alpha 🙁

Men har som sagt sneglat mot Focusrite istället. Visserligen kanske inte 2i2 verkar så mkt skillnad men den kan ändå ta en kondenser-mic och preampsen ska ju vara ok.

Just 2i2 har ju monitor på/av men det kanske är för båda kanalerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller föresten.

Går det att koppla enligt följande: Gitarr --> DI Box --> Ljudkort input 1(XLN).

Och sen från: DI Box Through --> POD --> Ljudkort input 2.

Eller blir det någon form av kortslutning då?

På detta viset borde man ju kunna recorda den cleana signalen i input 1 samtidigt som man bara hör effekten via input 2.

Dock vet jag inte om det går att recorda från input 1, vilket kräver att gain är uppvriden på ljudkortet men samtidigt välja att inte höra källan.

Förstår ni hur jag tänker? Annars hör man ju både den rena signalen och effektsignalen samtidigt...

Någon som testat?

Det där borde funka, så länge du spelar in på en mono-kanal i Cubase.

Om det inte funkar att spela in från input ett utan att höra källan, så borde du ju kunna kompensera genom att dra upp volymen ännu mer på input 2 och samtidigt sänka utljudet till monitorerna.

Annars behöver det inte vara så blodigt dyrt med en mixer. En sån här funkar t ex alldeles utmärkt: http://www.thomann.de/se/behringer_ub1202_eurorack_kleinmixer.htm

Då kan du koppla aux-send till input ett på ljudkortet, vrida upp aux send-ratten på den kanal du vill spela in, och i övrigt använda mixern enbart för att ratta det ljud du själv vill höra under inspelningen.

Brasklapp; Vill du även, nu eller framöver, kunna spela in sång helt torrt, men höra t ex reverb vid inspelningen, så behöver du en mixer med minst 2 aux-send.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...