Jump to content
Annons

Skön PC för musikproduktion


Stukhulm

Recommended Posts

Tjena,

Känner att min nuvarande dator (Elitebook 8540p) inte riktigt håller måttet då projekten börjar bli för stora och därmed mycket underruns osv.

Tänkte då köpa ny dator och funderar på att faktiskt köpa en begagnad dator då budgeten inte är allt för huge liksom.

Vad är egentligen det mest essentiella för att FL ska funka flawless även fast man har slängt in 40 omnisphere-patchar och två tusen olika samples? RAM är ju självklart ett måste och har tänkt satsa på minst 8gb där men vad för CPU ska jag egentligen köra på?

Fungerar en http://ark.intel.com...-up-to-3_40-GHz eller måste man köpa en ny i7:a för typ 3 tusen?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Känner att min nuvarande dator (Elitebook 8540p) inte riktigt håller måttet då projekten börjar bli för stora och därmed mycket underruns osv.

Måste den vara bärbar?? Du tappar ganska mycket prestanda jämfört med en stationär dator och bildskärm.

Din Elitebook 8540p verkar innehålla en Intel Core i7 620M 2,66 GHz. Den börjar bli lite gammal trots i7. 2770 poäng på CPU Benchmark. Idag brukar kontorsdatorer ligga på 4000.

Begagnat-marknaden på PC-sidan brukar inte alltid löna sig. Vad har du för budget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste den vara bärbar?? Du tappar ganska mycket prestanda jämfört med en stationär dator och bildskärm.

Din Elitebook 8540p verkar innehålla en Intel Core i7 620M 2,66 GHz. Den börjar bli lite gammal trots i7. 2770 poäng på CPU Benchmark. Idag brukar kontorsdatorer ligga på 4000.

Begagnat-marknaden på PC-sidan brukar inte alltid löna sig. Vad har du för budget?

Bärbar har jag faktiskt inte ens tänkt mig!

Har den första generationen 8540p så det sitter en i5 540M i min dator.

Helst runt 3000kr men kan gå upp till 5000 om jag verkligen måste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det kanske går att bygga ihop en av beggade delar det kanske blir lättare att hitta grejor till ett bra pris då. Folk har lite orealistiska ideer om vad en beggad dator är värd ibland men man kan ju ha tur i och för sig. Du borde nog satsa på nåt som i alla fall är ur i7 3770 k generationen.

Jag har bland annat en dator med ett GA Z77-DS3H moderkort med en i7 3770 k i och den funkar bra. Den kostade väl runt 7000 spänn att bygga och nåt liknande borde väl ligga mellan 3500 - 5000 (i alla fall i delar) nu för tiden tycker jag. Men som sagt ......

Link to comment
Dela på andra sajter

Helst runt 3000kr men kan gå upp till 5000 om jag verkligen måste.

Ja, med den prislappen är svårt att hitta en ny dator.

Oavsett om du tänkte köra OS X eller Windows föreslår jag att hålla utkik efter Mac Mini från slutet av 2012. Helst modellen med i7 men att du hittar en i5 är troligare. Den kan vara billig eftersom det kom en ersättare i höstas, men samtidigt har den gamla bättre CPU-prestanda än nuvarande modell av Mac mini.

Har den första generationen 8540p så det sitter en i5 540M i min dator.

HP Elitebook 8540p, Intel Core i5 540M @ 2.53GHz: 2424 CPU-poäng

Mac mini late 2012, Intel Core i5 3210M @ 2,53 GHz: 3788 CPU-poäng

Mac mini late 2012, Intel Core i7 3615QM @ 2.30GHz: 7369 CPU-poäng

Mac mini late 2014, Intel Core i5 4260U @ 1.40GHz: 3617 CPU-poäng

Mac mini late 2014, Intel Core i7 4578U @ 3.00GHz: 5087 CPU-poäng

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...