Jump to content
Annons

Fråga angående USB-ljudkort och latency...


guigzy

Recommended Posts

Hej!

Jag är en glad amatör som för några år sedan bestämde mig för att det skulle vara kul att kunna spela in lite låtar i datorn.

Köpte Lexicon Alpha, externt USB-ljudkort där även Cubase LE4 ingick.

På den tiden hade jag en gammal sketen Dell-dator.

Tyvärr var det inte möjligt att spela in ett skit på grund av att datorkapaciteten satte stopp...det laggade för mycket och Cubase hängde sig m.m.

Efter några månaders krånglande tröttnade jag och la ljudkortet på hyllan.

Här om dagen fick jag ett infall och tänkte att jag skulle prova på't igen...

Jag har sedan sist köpt en helt ok dator på vilken jag kan spela ganska tunga spel utan några som helst problem. Allt flyter som en dröm.

Datorn, som är stationär, är helt nyformaterad och har följande specs:

(Alla senaste drivrutiner är installerade.)

-Intel Core i5, 3.1 GHz

-16GB RAM

-Win 8.1 64bit

Dock har jag samma tråkiga problem som med min gamla burk när det kommer till Cubase.

Jag har därav några frågor som jag länge undrat kring...

När jag pluggar in gitarren i mitt Lexicon alpha och sätter på monitor blir det en massa latency i lurarna.

~10ms in och ~50ms ut.

Detta ställer till problem om jag vill slänga på en plugin, t.ex Guitar Rig och höra effekterna i "real time".

Det är segt att behöva spela in en Clean gitarr hela tiden och få lägga på plugins i efterhand.

Det jag undrar är således, är det inte möjligt att köra med monitorn påslagen när man använder ett USB-ljudkort eller vad är felet?

Folk som skrivit recensioner om Lexicon Alpha har gett ganska bra betyg och det har stått om väldigt låg latency m.m...

Så jag undrar ju vad jag gör för fel.

Tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ju inte ditt ljudkort, men jag skulle tro att det är slidern "ASIO stream reliability" som styr din buffersize, dra den mot "more CPU" så minskar du troligen buffersizen (och därmed latency:n). Byt också till 24 i bitdjup, det ger inte lägre latency men ger dig högre kvalitet på ditt inspelade material.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade det nu...kan dra 2-3 hack åt vänster utan att få knaster.

Dock gjorde det tvvärr inte så jättemycket åt latencyn...vid vissa hack ökade(???) konstigt nog output latency...men input minskade.

Blir inte riktigt klok på det här.

1 steg från "more CPU" ger mig inget knaster men ~4ms in och ~55ms ut.

Men en rak fråga då; vissa av er har alltså ett USB-ljudkort och kan utan problem recorda ett spår med diverse plugins pålagda redan innan ni kör igång?

I så fall undrar jag ju vad som är fel i min setup...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt, du fick ner inputlatencyn men output latency verkar inte påverkas alls...

Jag kör inte Cubase själv, men kanske någon annan som har några idéer ?

Du kör senaste drivisarna till ljudkortet också ?

Link to comment
Dela på andra sajter

lirar cubase le4 64 bit ? har du kollat annat daw, tex studio one ?

Har inte undersökt det så ingående... det jag vet är att programmet är installerat, det går att starta och jag kan spela in. Har dock de problem jag beskrivit ovan.

Kanske kan vara det som spökar ändå då?

Eller borde datorn sagt ifrån redan vid installation om LE4 och Win 64bit inte var kompatibla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...