Jump to content
Annons

Vibrationsdämpning i golvet


Joona-Emil

Recommended Posts

Hej!

Mitt första inlägg här! Jag har läst en del på forumet och runt på nätet men känner mig lite osäker på materialval här.

Jag håller på och bygger en hemmastudio till ett uthus. Det är en yta på ca 17 kvm, just nu är det spånskiva som golv, under det är det fuktspärr, glasullsisolering och någon slags underpapp/skiva, vad det nu heter.

Det befintliga golvet sitter i anslutning till ytterväggarna och vibrationerna från golvet går rakt in i väggarna. Jag tänkte lägga ett vibrationsdämpande underlag och därefter spånskiva (+gips?) och parkett flytande. Jag vill få bort så mycket vibrationer som möjligt men inte höja golvet alltför mycket (om det nu går ihop…).

Jag har läst om produkter som stepisol, sylomer, sylodyn, damtec, decibel, paroc ssb 2t m.m. men är osäker på vad som skulle passa bäst för mina ändamål.

Vad säger ni? Bästa alternativet för så lite golvhöjning och påverkan på plånboken som möjligt? Det finns inga krav för att det ska bli helt tyst, men ju tystare, desto bättre!

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för svaret!

Vad finns det för alternativ till stepisol? Du säger "stepisolliknande lager". Hur tjock stepisolmatta behöver man ha och det finns tydligen olika densitet på den också...?

Funderar på alternativt lägga dämpande klossar av sylomer eller liknande under 22x70 eller 28x70 glespanel och isoleringull mellan. Golvspån på det. Det bli något högre konstruktion, men vilket av alternativen skulle vara att föredra? Som sagt det finns redan ett golv som jag ska bygga detta på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...