Jump to content
Annons

Nybörjare hemmastudio

Albin99f

Recommended Posts

Hej!

Va idag o spela in en låt i en studio och har bestämt mig för att fixa en egen liten hemmastudio.

Jag kan inte så mycket om det, vet dock att jag behöver ett ljudkort.

Men man behöver säkert fler saker också, tex monitorer. Budget är runt 4000kr. Det ska räcka för det viktigaste och det man behöver för att börja spela in.

Jag har keyboard, elbas och digitala trummor. Sång är inte relevant än så länge. Men tänkt spela in med de instrumenten jag har.

Vill ha bra kvalité på grejerna men förstår att de kan bli svårt med den budgeten. Men vad behövs? Länka gärna de produkter ni rekommenderar, har pc, programvara kan ni också ge förslag på, men räkna inte med de i priset 🙂

Dela på andra sajter

Annons

Hej

Har du tänkt att du någonsin behöver kunna koppla in mikrofon, eller ska du bara använda line från elbas och keyboard? Trummorna hade jag nog anslutit via MIDI/USB och använt en trumplugg, exempelvis ezdrummer, addictive drums eller steven slate drums beroende på vad du gillar.

Förslag på programvara: Pro tools first som släpps inom en snar framtid och kommer vara gratis kanske räcker till att börja med.

http://apps.avid.com...intcmp=AV-HP-S2

EDIT: Ljudkort kanske ett focusrite scarlett 2i2 räcker åt dig.

Är det MIDI I/O på dina digitaltrummor så kanske du ska gå upp till 2i4 som har MIDI I/O också.

Har dock inte testat dessa kort själv så jag vet inte hur stabila de är med sina drivrutiner osv.

MVH

Anders

Dela på andra sajter

Hej

Har du tänkt att du någonsin behöver kunna koppla in mikrofon, eller ska du bara använda line från elbas och keyboard? Trummorna hade jag nog anslutit via MIDI/USB och använt en trumplugg, exempelvis ezdrummer, addictive drums eller steven slate drums beroende på vad du gillar.

Förslag på programvara: Pro tools first som släpps inom en snar framtid och kommer vara gratis kanske räcker till att börja med.

http://apps.avid.com...intcmp=AV-HP-S2

EDIT: Ljudkort kanske ett focusrite scarlett 2i2 räcker åt dig.

Är det MIDI I/O på dina digitaltrummor så kanske du ska gå upp till 2i4 som har MIDI I/O också.

Har dock inte testat dessa kort själv så jag vet inte hur stabila de är med sina drivrutiner osv.

MVH

Anders

Har tänkt att koppla in mikrofon ibland, men mestadels instrumenten. Har kollat på ljudkortet o de verkar ju bra 🙂
Dela på andra sajter

Drar en långkörare 🙂

En del som vill anordna en privat inspelningsmöjlighet ser det som ett pågående och utvecklande projekt. Alltså inte att betala 1 gång för allt och se det som 'komplett' direkt.

Det kan vara en variant till att sätta en fast budget och fråga efter redskap enligt den budgeten; att utveckla saker eftersom, kanske över tiden på 6 månader eller 1 år. Det är inte *så* lång tid, faktiskt.

För att ägna sig åt att spela in, och slippa allt tekniskt, all justering, felsökning osv så har vissa åsikten att Mac kan vara något enklare, att flexibiliteten kan vara något mindre och priset kanske lite högre. Själv kör jag PC, men det är inte nåt super-medvetet val utan mest gammal vana. Finns inga tok-uppenbara problem med det dock. Inte nu längre. Är du van vid ett operativ-system så kan det vara en idé att hålla sig till det, än att introducera två främmande faktorer på en gång (nytt operativ plus musikverksamhet).

När det gäller vilket DAW-program, så finns det inte så många genvägar. Man måste (tyvärr) lära sig principen, oavsett vilket program man kör med. Men har man väl lärt sig så kan man tillämpa det på de flesta program sen.

Jag upplever att många som har erfarenhet av 'gammal' analog inspelning har betydligt lättare att ta till sig, och sätta sig in i de digitala programmen.

Om inte, så skulle jag gissa att Presonus Studio One är en av de med minst brant inlärningskurva, pga av att det programmet består av så många färdiga lösningar och genvägar. En del stora proffs använder det med. För Mac finns även Garageband, som ska vara enkelt och direkt, men som jag aldrig provat.

Jag tycker att ljudkort från RME Audio är troligen de mest prisvärda idag. Dom kostar mer än ovanstående nämnda Focusrite, men kvalitén och stabiliteten kan vara dubbel priset. Andrahandsvärdet är också mycket bra.

För inspelning behövs 'täta' hörlurar, dvs hörlurar där ljudet i lurarna inte läcker in i mikrofon osv. Där föreslår jag AKG K271. För ljudkoll, mixning osv, rekommenderas hellre s.k. öppna lurar. Detta för att täta lurar har en tendens att låta instängda och burkiga, t.ex. inte släppa igenom djupbasen osv. Där föreslår jag själv AKG K701/702 eller budgetvarianten K601 som jag har goda erfarenheter av. Men högtalare liksom lurar är väldigt personliga preferenser.

Högtalare, kan vara lika viktiga som rumsklangen där du lyssnar. Ska du använda högtalare så fundera även på att dämpa upp rummet där du sitter. Görs traditionellt med tygskärmar och liknande. Om du skriver en fråga om akustisk rumsbehandling här på forumet, och berättar vilket slags rum du musicerar i, så kommer du troligen få en del åsikter och svar.

Populära högtalar-modeller just nu verkar vara från tillverkarna Yamaha, Adam, Dynaudio, Genelec, KrK, Fostex, Mackie m.fl. Jag har tidigare erfarenhet av högtalare från Bowers&Wilkins, som ibland anklagas för att vara publikfriande hemstereo-högtalare. Jag håller inte med om det. Legendariska Abbey Roads studios kör med Bowers&Wilkins som sina huvudhögtalare t.ex. Överlag så är poängen att lyssna på så många högtalare du kan, helst sida-vid-sida, och identifiera högtalare som låter som du tycker 'låter det ska låta'. Då kan högtalarna bli en förlängning av ditt musikaliska sinne.

Jag har liksom upplevt att det finns två 'typer' av högtalarsound. Ett sound är där ljudet sprider sig ut ur högtalaren och klingar varmt utanför själva högtalarlådan. Man liksom hör inte själva högtalarlåtan alls.

Den andra typen jag upplever, är där ljudet upplevs hög-detaljerat, ibland något kallt, och som kommandes inifrån högtalarlådan.

Beskrivningarna låter lite som att första typen skulle vara bättre, men det är i så fall min personliga upplevelse. Vilket man föredrar är väldigt personligt och ganska viktigt. Det finns folk som har långt mer erfarenhet och kapacitet än jag som använder högtalare jag upplever som skit.

Av den första typen som jag upplever, tilldelar jag Event, B&W och JBL. Av andra typen tycker jag tillhör Yamaha NS, KrK, Fostex, Genelec m.fl. En av dom mer prisvärda, enligt flera stora recensenter, är Yamahas MSP modeller.

För att få lika bra ljud i högtalare, som i ett par högkvalitativa hörlurar sägs det att man behöver lägga på en nolla på priset.

"Aktiva högtalare" betyder att förstärkaren är inbyggd i högtalaren. "Passiva" betyder att du måste köpa separat förstärkare.

För att få "bra bas" - som du skriver - så krävs stora högtalarkoner och ett rum som inte förändrar spridningen och resonansen av väldigt djupa bastoner. Dom riktigt djupa frekvenserna reagerar t.o.m på materialet i dina väggar och golv, tak m.m. Det kräver med andra ord en mycket medveten akustisk behandling av rummet, plus högtalare där den stora konen är mycket stor (innebär att högtalarna kostar fy satan). Ju större rummet är - 45kvm eller mer - desto mindre viktigt kan akustiska rumsbehandlingen vara relaterat till basfrekvenser.

Ett mer ekonomiskt, men tekniskt mer avancerat alternativ är att använda en subwoofer, dvs en högtalare som används enbart för lägsta frekvenserna. Använder man t.ex. Yamaha MSP högtalare så är den givna subwoofern Yamaha SW-10.

Men med en subwoofer så får du fenomenet att både de mindre högtalarna och subwoofern projicerar ljud som överlappar varandra något i frekvensområde, kan även fucka upp fasupplevelsen. Det kräver att man ställer in ljudet mycket(!) noggrant mellan subwoofer och mindre högtalare samt efter rummets beskaffenhet. Att använda subwoofer är alltså ett alternativ som kräver mer anpassning för att få till rätt, än att skaffa högtalar-par som låter koherent rakt av.

Ska du skaffa mikrofoner, så vill man från början ofta vara ekonomisk och skaffa mikrofoner som 'passar bra till allting'. Mikrofoner är rätt avgörande för hur olika ljudkällor klingar och upplevs i inspelningen. Många profesionella studios satsar miljonbelopp på att inhandla mängder med mikrofoner. Jag har hört - men inte alltid provat - att Beyerdynamic M4x och M5x ska vara bra för det mesta. Mikrofoner förekommer i flera olika varianter. För mig är rör- visavi kondensatormikrofoner två av de mest viktiga varianterna. Kondensatormikrofoner tenderar att fånga upp ljudet väldigt naket, som det är. Medan rör-mikrofoner har en tendens att släta ut ljudet till att låta något färdigmixat. Men det beror som sagt väldigt mycket på ljudkällan. För en trumma eller akustisk gitarr, där anslaget av tonen är väldigt viktig, så gör sig kondensator-mikrofoner generellt bättre än rör-mikrofoner, eftersom rörmikrofoner kan släta ut definitionen i attack och anslag. För alla instrument som inte har tydligt definierat anslag - t.ex. sång, blås- eller stråkinstrument - så kan rörmikrofonen göra sig kanske bättre.

Mikrofonförstärkare (preamps) - eftersom signalen från mikrofoner är så svag - kan även göra likanande inverkan på det uppfångade ljudet. Rör-preamps kan släta ut ljudet något medan transistor-preamps kan vara väldigt rena - ibland 'för' rena. Men mikrofon-typ är nästan alltid viktigare än preamp-typ.

Som sagt, om du i din efterforskning hittar redskap som kostar mer än du har råd med nu, så fundera över möjligheten att spara pengar över lite tid än att köpa det näst bästa (ekonomiska) alternativet här och nu.

Lycka till med din förhoppning!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.