Jump to content
Annons

Bygga egna basar/subbar


Pille1982

Recommended Posts

Hej!

Ja, ni får inte skratta ihjäl er nu men det är så att jag köpt både beg och nya "PA" grejer. Jag hittade på ett par beg hornbasar med RCF L 15L600 element varav ett var paj. Kollade då upp parametrarna för dom elementen och försökte hitta ett par att ersätta dom gamla med. Gick på den niten att köpa ett par från Billebro (Alpha-15 bas 8 ohm) som enligt dom skulle passa i mina lådor och spela i princip som dom gamla elementen men ICKE, farmors klockradio låter fan bättre än vad jag fick ut av dessa högtalare. Jag har letat med ljus och lyckta efter ett program som jag skulle kunna bygga ett par lådor till dom basarna eftersom Billebro inte har lådritningar på sin sida och hänvisade mig bara till att googla vilket inte har gett resultat. Jag ber därför någon mera sakkunnig än mig här om hjälp att få fram både lådritning på Alpha elementen (typ av låda spelar ingen roll bara dom blir rätt anpassade) och riktiga men inte svindyra ersättningselement till hornlådorna.

Uppgifterna om RCF elementen på sidan 6: http://www.teamaudio...FOldWoofers.pdf

Uppgifterna om Alpha elementen: http://www.billebro....t.php?PRID=4773

Tack så länge

Hälsningar /Christer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om den ena orginal RCFen är hel borde det vara enklare att få tag i ett till element som oxå funkar, hellre än att bygga helt nya lådor?

Bashorn ger ju ofta ett sånt j-a tryck att man bleknar om man jämför med vanliga aktiva bandpasslådor så det är nog värt att leta ett nytt element.

Billebroelementet kanske bara är tänkt till pojkrumsstereosar?

Hur ser lådorna ut? Är det slutna utrymmet liknande det som 18" Cervin Vega horn har? Då borde såna element funka. Snacka med Billebro att du vill byta, att det inte alls fungerat som de sa. Har de inte hemma kan de säkert ta hem passande element.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lådorna tänkte jag bygga i alla fall eftersom jag nu ändå har köpt högtalarna men hittar inga program som jag får att fungera och ville därför kolla om det fanns någon här som har ett fungerande lådritningsprogram och kan hjälpa mig att ta fram ritningar för elementen.

RCF:arna har jag också sökt efter men finner inga mer än på sidor från typ Tyskland, Spanien osv. Tanken var där att jag vill byta ut antingen en eller båda elementen men behålla hornlådorna men hittar inga element som stämmer överens med rcf:arna.

Lådorna har en enklare "TL" konstruktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Akta dig för Billebro! Googla så ser du varför!

Tänk på att bashorn är byggda med avseende på ett specifikt högtalarelement. Så stoppa inte in vad som helst bara för att "de här var ju grymma dom måste passa".

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare, håll dig långt borta från billebros grejer.Elementet de hänvisade till är oerhört långt ifrån det som egentligen ska sitta i lådan. Det är verkligen ingen kunnig personal på billebro tyvärr. Vissa saker har de som är bra, men det är bra mycket dyrare än andra, t.ex thomann.

Elementen du köpt är tyvärr riktigt dåliga, inte mycket man kan göra med dess parametrar. Det skulle vara att slänga pengarna i sjön om du byggde lådor till dem. Då är det istället bättre att köpa element till dina horn, eller kanske till och med helt färdiga basar och sälja vidare hornen, om det är svårt att få tag på ersättningselement.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...