Jump to content
Annons

Autotune för distad sång.


Rhabbe

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på och mixar ett hårdrocksband där sångaren på vissa ställen är ganska sur i pitchen. Sångaren sjunger med väldigt mycket dist, nästan growl. Men de autotune-pluggar jag har, Antares och Melodyne, har svårt att läsa av pitchen pga alla övertoner i disten och jag uppnår därför inte önskat resultat. Någon som har något bra tips på hur jag kan lösa detta?

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När jag testade Melodyne så hoppar sången mellan oktaver och väldigt ofta så ligger det flera toner samtidigt, och det låter som om det blir rejäla fasfel mellan de olika tonerna om man ändrar något. Eller finns det någon inställning i Melodyne som gör att man kan ändra övertonerna parallellt med grundtonen?

Ska kolla vad plånboken säger om att testa Waves-pluggen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kan funka att använda melodyne som analysator. Dvs du ser hur fel varje ton ligger, sen använder du något pitchverktyg som höjer och sänker hela ljudet, typ Pitchshift i Pro Tools och pitchar den rätt. Kan funka om han inte är allt för sur. Gör du för stora förändringar så påverkas ljudet. Detta förutsätter att du ser tonerna i melodyne. Gjorde detta på en sångensemble jag spelade in där läckaget mellan sångmickarna skapade otrevliga effekter på en del av tonerna efter melodynes behandling. Tar lite tid dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...