Jump to content
Annons

Supersnabb outboard limiterburk?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag spelar in och mixar enbart med outboard burkar. Till mastring har jag en SPL DynaMaxx sterekompressor som även har ett "Soft Limiter" läge.

Ibland önskar jag att jag hade en till burk, helst en renodlad limiter, som verkligen kan hugga av vissa peakar helt tvärt, om nån förstår vad jag menar. Ibland blir mixarna så att jag får ett genomslags digitaldist på ett enda ställe i en låts master, så att jag får sänka hela volymen på låten. Så tips på en brutal limiter vore bra, helst med dioder som verkligen visar när den jobbar o klipper.

Vid knappa 0:06 på den här kommer det virvelslag som gärna vill smita igenom Dynamaxxen…

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Brickwall limiter, brukar det kallas när den klipper obönhörligt.

Coolt med Waves L2 på hårdvara. Hört om dom men aldrig sett nån förut (evilrockers länk).

Men limitern på Dynamaxxen borde verkligen ta alla peakar. Soft-limit betyder ju bara att limitern har soft knee. Kanske bara är dynamaxxens automatiska anpassning som inte hänger med så bra när trummisen dundrar på sådär.

Själv tycker jag inte det låter illa, störs inte. tycker det blir lite liv när inte varje virvel/pukslag är squashat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brickwall limiter, brukar det kallas när den klipper obönhörligt.

Coolt med Waves L2 på hårdvara. Hört om dom men aldrig sett nån förut (evilrockers länk).

Men limitern på Dynamaxxen borde verkligen ta alla peakar. Soft-limit betyder ju bara att limitern har soft knee. Kanske bara är dynamaxxens automatiska anpassning som inte hänger med så bra när trummisen dundrar på sådär.

Själv tycker jag inte det låter illa, störs inte. tycker det blir lite liv när inte varje virvel/pukslag är squashat.

Det är ingen distpeak där då jag manuellt höll nere regeln aningen just där, och även på alla de andra trumbreaken.

Grejen är lite att jag vill köra mastringen bara en gång utanför portan, först till Dynamaxxen som kompressor, sen i serie genom en bra limiter sist. Som det är nu får jag köra det två ggr, andra gången i limiterläget o oftast så blir ljudet lite luddigare av det. Mixen ovan har bara gått en gång genom kompressorn, sen har jag använt en i portan inbyggd limiter som inte är nåt vidare bra alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon typ av 1176 är nog det du behöver.

Warm Audio WA76 är helt suverän.

http://www.4sound.se/studio/signalprocessorer/kompressor/warm-audio-wa76-limiting-amplifier

Behöver du stereo och vill spara plats så har Mohog en mkt bra variant:

http://mohogaudio.com/dynamics.html

VI har testat dessa och tycker att båda har ett bättre sound än den mkt dyrare

och kända UA 1176 (ca 17 000 kr).

WA76 är ett KAP! Allan Parsons körde ofta med enbart limiters istället för kompressorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon typ av 1176 är nog det du behöver.

Warm Audio WA76 är helt suverän.

http://www.4sound.se...iting-amplifier

Behöver du stereo och vill spara plats så har Mohog en mkt bra variant:

http://mohogaudio.com/dynamics.html

VI har testat dessa och tycker att båda har ett bättre sound än den mkt dyrare

och kända UA 1176 (ca 17 000 kr).

WA76 är ett KAP! Allan Parsons körde ofta med enbart limiters istället för kompressorer.

Jag köper ju inget om jag inte råkar på ett superklipp, så viktigt är inte det här med studio för mig. Och jag får det väl redan nu att låta ungefär som jag vill. Att som Alan Parsons köra enbart DynaMaxxens limiterfunktion på mastern kanske är lika bra. Har inte testad det så mycket, pinsamt nog hör jag inte så stor skillnad på kompressorn o limitern då jag inte klipper mer än ca 2 db.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag la ett bud på 100 GBP (1200 kr) på Waveslimitern på Ebay när det var 30 sekunder kvar av tiden. Jag var den enda som bjöd.

Jag antar att de inte går med på det, fick detta på mailen:

Hi nilsshakan,

You made your best offer and now it's up to the seller. We hope you get it.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...