SamuelKarlsson Postat 2 januari 2015 Postat 2 januari 2015 Jag har ett Casio Celviano AP-21 elpiano med MIDI ut och ingångar och ett Focusrite Saffire Pro 24 ljudkort kopplat till datorn med firewire. Jag har kopplat elpianots midi-ut till ljudkortets (Saffire Pro 24) midi-in. Hur går jag sedan tillväga för att kunna få det att funka i ProTools? När jag skapar ett intrument track med t.ex. Xpand, så händer inget när jag trycker på pianots tangenter. Jag vet inte riktigt var jag ska börja.
JohnRick Postat 2 januari 2015 Postat 2 januari 2015 Använder inte PT, men du lär behöva, i någon undermeny för devices e.d, se till att MIDI-portarna är valbara. Sedan måste du välja denna midiport/kanal som ingång på ditt instrument-track för att det ska routas rätt. Förutsatt att du då även har ett mjukvaruinstrument laddat, vilket jag antar Xpand är.
Peter Roos Postat 3 januari 2015 Postat 3 januari 2015 (redigerat) Först: gå in i "Setup/Midi/Input Devices" och se till att ditt ljudkorts midi är förbockat. Du kan också gå in i "Midi Studio" och välja ditt ljudkorts midi. Dessa ligger i rullgardins-menyerna ovanför Edit-fönstret eller Mixer-fönstret. Sen går du in på instrumentkanalen och väljer rätt midi-port och kanal, precis som JohnRick berättat tidigare. mvh/Peter Redigerat 3 januari 2015 av Sleap
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.