Jump to content
Annons

Multisamplade trummor till sampler.


Sonefors

Recommended Posts

Tjena forumet!

Jag behöver en sampler som kan hjälpa mig med följande upplägg. När jag trycker ner tex C1 med lägst velocity så vill jag Kick 1 spelar och triggar alla lager. Jag har 1-7 lager på Kick, Snare, Rim och 2 andra grejer. Ca 150-170 wavfiler. Jag ska sedan skicka alla OH till samma kanal osv. Vad är bäst? Exs24?

Håller på att lägga upp filerna på följande sätt.

Kick 1/2/3/4/5

Kick 1/2/3/4/5 OH L

Kick 1/2/3/4/5 OH R

Kick 1/2/3/4/5 Mono Mic

Kick 1/2/3/4/5 Leak From Hihat

Kick 1/2/3/4/5 Leak From Snare Top

Kick 1/2/3/4/5 Leak From Snare Bottom

Snare Top 1/2/3/4/5/6/7

Snare Bottom 1/2/3/4/5/6/7

Snare 1/2/3/4/5/6/7 OH L

Snare 1/2/3/4/5/6/7 OH R

Snare 1/2/3/4/5/6/7 Mono Mic

Snare 1/2/3/4/5/6/7 Leak From Hihat

Snare 1/2/3/4/5/6/7 Leak From Kick

Rim Top 1/2/3/4/5

Rim Bottom 1/2/3/4/5

Rim 1/2/3/4/5 OH L

Rim 1/2/3/4/5 OH Re

Rim 1/2/3/4/5 Mono Mic

Rim 1/2/3/4/5 Leak From

Rim 1/2/3/4/5 Leak From Kick

Tacksam för alla tips.

Mvh,

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har nyligen medverkat på ett liknande uppdrag. Vi använde oss av exs.24:an! (fördelen med .exs formatet är att flera olika samplers kan öppna det)

Importera alla filer som rör varje trumma som grupp, så blir det enkelt att hitta i djungeln! Bra med tydlig namngivning så man hittar enkelt. Men, om du även lägger till vilken tangent samplingarna ska hamna på i filnamnet så kommer exs automatiskt mappa detta åt dig. Vilket sparar väldigt mycket tidsödande arbete. (Döp dem t.ex "Kick_1/2/..._OH_C1") Vill även minnas att stereoutgångarna bara är stereo och inte multipel mono. Så lägg överhäng och rums-mickar som stereofiler!

Önskar du att köra exs i Multi output så kan du i zone-läge ställa vilken utgång du skall skicka dessa till. I någon utav menyerna i Edit kan du även döpa vad auxarna ska heta, så blir det automagiskt döpt när du öppnar dem i mixern.

Det som är jobbigast är att programmera velocity-lagren. Men det är värt att vara noggrann! Blir ett mycket trovärdigare resultat. Sen kan du leka med attacktiden ute i exs-24:an. Bra för att minska kulsprut-effekten!

Lycka till! 🙂

Edit: Jag skriver ju som en kratta.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill köra ut varje output typ (alltså alla Overhead till 1 stereopar, alla Room till ett stereopar osv) så ser dom trummor du hittills räknat upp att behöva ca 10 separata outputs (stereo och mono blandat). Så det upplägget går att fixa på en hel del sampleplayers. Kontakt gillar jag, men det kan kännas pilligt för en del. Battery 3 fixar det med. 4an har jag inte, den är något mer begränsad men tror den fixar det med. Kontakt har 64 outputs max, Battery har 32.

En till viktig faktor är ju att vara framtidsäker, att det/de plugins/program som samplingsprogrammen behöver inte kommer sluta tillverkas inom överskådlig framtid. Då sitter man ju där med mycket data som inte kan översättas till andra former utan att behöva göra om allt från scratch. Tror Kontakt ligger betydligt bättre till där, än t.ex. Battery.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra tips. Tack så mycket. Kommer köra exs24 🙂 Jag har alla trumpluggar på marknaden förutom BFD, men det är fan bra mycket roligare att köra sina egna samplingar. Kör dock hihats och ride från pluggar. Tog tyvärr inte det.

Tack än en gång.

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...