Jump to content
Annons

Stöld av upphovsrätt!


Lillplexus

Recommended Posts

Hej alla!

Den 19 oktober publicerade jag min remix av "Colbie Caillat - Try" på soundcloud och youtube.

Jag har aldrig haft någon publik tidigare men denna remix har fått en hel del uppmärksamhet, speciellt på youtube, vilket har gjort mig jätteglad.

Idag när jag sökte efter remixer på denna låt så kom det upp en annan låt före min. Då min låt legat högst upp på listan en period så blev jag intresserad och var tvungen att lyssna. Det visar sig att en dude som heter Jean Blanc har helt och hållet copy-pastat min remix och satt sitt namn på den. Då han är signad av ett lite större bolag så har hans remix fått väldigt mycket uppmärksamhet under bara några dagar (lades ut 10 dec). Den har även lagts upp utav många olika bolag och radiostationer på youtube.

Detta gör mig tvärförbannad och jag vet inte hur jag ska gå tillväga? Känns som att någon gjort inbrott i min lägenhet ungefär.

Skrev till honom på hans fan page på facebook och lyckades få kontakt med honom. Han säger att hans manager har varit i kontakt med Colbie Caillats manager om låten.

Jag känner mig fruktansvärt maktlös och förbannad. Vad kan jag göra för att bevisa att remixen är min? Jag har uppladdningsdatum på diverse sidor på nätet samt råmaterialet på min studiodator. Hur fungerar det med upphovsrätt på remixer egentligen?

- Remixer är inte tillåtet att lägga upp - länkar är borttagna.

Mvh förtvivlad sovrumsproducent

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan anmäla låten på soundcloud genom att klicka "Report copyright infringement" till höger.

Skriv sedan till de youtubekanalerna som lagt upp låten att ändra namnet till ditt!

Var ett tag sedan jag läste upphovsrätt men av vad jag kommer ihåg gäller detta:

- Du har inte gjort en remix då du inte äger rättigheterna till vocalsen utan det är en så kallad "bootleg". Dock äger du rättigheterna till instrumentalen.

- På internet idag läggs låtar alltid upp av olika personer på ex. soundcloud och youtube det bryter mot sidornas regler och låtarna tas alltså ner om du kan styrka att du äger rättigheten till låten.

- Ingen har hitintills försökt tjäna pengar på ditt verk(?)

Så sammanfattningsvis kan man säga att det du kan göra nu är bara att maila/inboxa/anmäla till de som lagt upp låten och be de antingen byta till ditt namn eller ta bort låten. Skulle däremot Jean blanc släppa låten som en officiell remix och tjäna pengar på den så kan du anmäla honom för brott mot upphovsrättslagen.

Länk till upphovsrättslagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på om detta kan vara en medveten stratergi från originalartisten för att, så att säga, sätta dit remixares publicering av originallåtar i ny tappning. Jag har hört talas om artister som tagit en remix på en originalinspelning och släppt den i eget namn efter dom märkt att deras sång lånats/snotts. (Tänker på det som hände när Snap "lånade" sångspåret för sin "I got the power" vilka båda versioner låg på topplistan sedan Snap ändrade sångspåret).

Jag tror att det blir svårt för dig att få nån "rätt" då du publicerade nån annans låt utan tillåtelse. Till och med publiceringen av "din" remix (som numera inte kanske är din längre) på detta forum via länk till bla Youtube strider mot detta forumets regler.

Du skulle ju kunna, som lösning, ta bort alla lånade samplingar från din del av låten och publicera som egen låt, såvida melodin i det som finns kvar inte går att anklaga dig för att vara för likt originalartistens. Då kanske det är att betrakta som cover. (Jag har inte lyssnat på filerna.)

...Jag känner mig fruktansvärt maktlös och förbannad...

...Colbie Caillat kanske kände samma sak när han hörde din remix?

Redigerat av Erik dP
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det klassiska sättet att skydda låtar var att lägga en CD-skiva/USB-minne med musik i ett förseglat kuvert och skicka till sig själv som rekommenderat brev med mottagarbevis och sen aldrig öppna brevet. Vid en eventuell förhandling skulle en då kunna visa upp kuvertet, kvittot från posten som anger ett datum och sen (med så många vittnen som möjligt) öppna brevet och visa att en hade musiken vid det datumet.

Numera antar jag att det lika gärna skulle gå bra att ladda upp musiken på någon molntjänst, aggregator eller liknande, och hänvisa till datumet när musiken laddades upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kul när någon gör en olaglig remix och lägger upp den helt olagligt på youtube och soundcloud. Och sen klagar.

Men det är klart inte rätt att sno något ifrån dig ändå.

Jo exakt. Jag tror de kan vända detta mot dig för igentligen är det ju du som gjort intrång på deras upphovsrätt?

Jag kan igentligen inte så mycket om upphovsrätten, det kanske skiljer sig när man gör remixer av någons musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är skillnad på ekonomisk upphovsrätt och den ideella upphovsrätten. Sä även om du inte kommer att kunna få några pengar på den så får ingen annan

påstå att de har gjort den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...