Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag behöver utöka mitt system med fler preamps och AD. Jag har fastnat för dessa bÄda, och undrar om det finns nÄn hÀr med erfarenhet av bÄda som kan leda mig rÀtt!

Jag har sedan tidigare mest "fÀrgade" preamps som Uaudio 610 solo, Vintage design M81, Siemens u274, tidig Joemeek, Bellari osv och vill ha en pÄlitlig "arbetshÀst" som man kan lita pÄ i alla lÀgen.

Alla Äsikter mottages tacksamt!

Annons
Postat

Jag tycker preamps Àr överskattade, ja alltsÄ man behöver dem men dyra preamps gör inte vÀrldens skillnad direkt. Jag skulle försöka fÄ tag i en gammal Focusrite octopre med adat-kortet installerat. Sjukt bra preamp för pengarna.

Postat

tack för svar!

Octopre le/octopre mk2 verkar ju helt klart intressanta, men jag Àr lite rÀdd för Focusrites billigare preampar, jag hade nÄn sorts "voicechannel" pÄ prov för en herrans massa Är sedan och den lÀt vÀldigt "processad" Jag har testat 2Mp'n men tyckte dÄ inte den kÀndes "intressant" utan jag köpte en mer fÀrgad rörpre frÄn Bellari, men i detta lÀget Àr jag ju ifs ute efter en mer neutral preamp sÄ det kanske Àr intressant.

Dock sÄ Àr det primÀrt ett val mellan de tvÄ i rubriken. Framför allt 4-710d verkar ju erbjuda mkt för pengarna: 4 preampar med valbar fÀrgning, "1176 style" komprimering pÄ dessa kanaler, 8 kanaler A/D med softlimit, Word clock osv... ISA 428 kan man fÄ tag pÄ lite billigare dock...

drloop (oregistrerad)
Postat

Vill du ha en fÀrgande preamp till alltsÄ?

Jag skulle valt UADen för den har fler funktioner och Ă€r lite snyggare tycker jag. 🙂

Postat
  On 2014-12-06 at 18:27 sa Farmer Boy:

tack för svar!

Octopre le/octopre mk2 verkar ju helt klart intressanta, men jag Àr lite rÀdd för Focusrites billigare preampar, jag hade nÄn sorts "voicechannel" pÄ prov för en herrans massa Är sedan och den lÀt vÀldigt "processad" Jag har testat 2Mp'n men tyckte dÄ inte den kÀndes "intressant" utan jag köpte en mer fÀrgad rörpre frÄn Bellari, men i detta lÀget Àr jag ju ifs ute efter en mer neutral preamp sÄ det kanske Àr intressant.

DU ska inte ha mkII utan den gamla mark1. Det Àr inte samma preamps som i deras andra. Jag gjorde ett test för nÄgot Är sedan, octopren mot min crane song spider (skiljer vÀl 60k i listpris) och det var ingen enorm skillnad.

Ska du köpa lite dyrare sÄ borde du satsa pÄ sÀkra kort som API,Neve etc.

Postat

Om 4-710 lÄter som vanliga 710 twin-finity (vilket jag antar att dom gör) sÄ kan dom varmt rekommenderas. Har jÀmfört mot bÄde billigare och dyrare preamps med flertalet mikrofoner och kÀllor och tycker dom funkar otroligt bra med det mesta.

Vissa mikrofoner lÄter vÀldigt annorlunda beroende pÄ preamp, en del blir det ingen mÀrkbar skillnad med.

Octopre kan sÀkert funka bra men jag hade sjÀlv valt 4-710 för funktionerna om du klarar dig med 4st preamps istÀllet för 8st

Postat (redigerat)

Jag sjÀlv kör bÄde Neve 1073 och octopre (den gamla). Octopren har ett mer tydligt och framtrÀdande mellanregister i mina öron som lÄter renare och kan skÀra igenom en mix. Men Neve 1073 har en snygg fÀrgning och man kan fÄ en snygg saturation i pre ampen, Samt sÄ har den stÀllbar Z vilket jag anvÀnder en del för att fÀrga ljudet och transienterna pÄ invÀgen redan. GÄr dock bara köra 48Khz samplerate om du kör octopre:n via ADAT. Men den har samtidigt analoga utgÄngar som funkar om du vill köra högre upplösning som jag gÀrna gör.

Sedan Àr det ju sÄ att tekniken har gÄtt sÄ lÄngt fram att de flesta pre-ampar i dag har lÄgt brusvÀrde och gör sitt jobb bra, sÄ det Àr sÀllan dÀr största problemet sitter.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
  Citat
Vill du ha en fÀrgande preamp till alltsÄ?

Drloop: Jag tror att jag kanske skriver slarvigt ibland...I detta lÀget Àr jag ute efter en pÄlitlig "arbetshÀst", en neutral preamp som funkar i alla lÀgen. jag har redan "fÀrgade" preamps som antingen funkar bra eller inte alls (typ mina siemens u274 som har ett verkligt speciellt sound, delvis pg a sina inbyggda limiters)

Citat
Ska du köpa lite dyrare sÄ borde du satsa pÄ sÀkra kort som API,Neve etc.

i dagslÀget anvÀnder jag vintage design m81 och UA solo 610 till mina viktigaste tracks och Àr nöjd med dem, men det vore bra med ett cleanare alternativ...4-710D har en mÄngsidighet jag kÀnner för, om UA dessutom kunde köra sin promo "köp en 4-710D fÄ en uad2 octo pÄ köpet" Àven i Sverige Àr det en "no brainer" för mig :-)

http://www.uaudio.co...-studio-upgrade

Citat
Om 4-710 lÄter som vanliga 710 twin-finity (vilket jag antar att dom gör) sÄ kan dom varmt rekommenderas. Har jÀmfört mot bÄde billigare och dyrare preamps med flertalet mikrofoner och kÀllor och tycker dom funkar otroligt bra med det mesta.

Vissa mikrofoner lÄter vÀldigt annorlunda beroende pÄ preamp, en del blir det ingen mÀrkbar skillnad med.

Octopre kan sÀkert funka bra men jag hade sjÀlv valt 4-710 för funktionerna om du klarar dig med 4st preamps istÀllet för 8st

LÄter fint! jag klarar mig absolut med 4 preamps! Hur tycker du 1176-kompressorn funkar?

Citat
Men Neve 1073 har en snygg fÀrgning och man kan fÄ en snygg saturation i pre ampen

precis...nÀr man börjar vrida fram olika grader av mÀttnad eller kanske till och med dist mÀrker man snabbt skillnad pÄ olika pre-amps. Vill man ha ett rent och ofÀrgat ljud Àr det svÄrt att höra nÄn skillnad tycker jag, men nÀr man vill vara kreativ fÄr man (oftast) valuta för en dyrare pjÀs, enligt min erfarenhet.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag distar hellre efter jag spelat in. Utom gitarr dĂ„ förstĂ„s. 🙂 Har slutat med att trycka pĂ„ preampar. Tycker faktiskt inte det lĂ„ter sĂ„ gött om distande preampar, jag fĂ„r mycket bĂ€ttre resultat med andra grejer som distar och jag kan förĂ€ndra soundet efter behag.

SÄ jobbar jag nu för tiden.

Postat
  On 2014-12-09 at 08:23 sa drloop:

Jag distar hellre efter jag spelat in. Utom gitarr dĂ„ förstĂ„s. 🙂 Har slutat med att trycka pĂ„ preampar. Tycker faktiskt inte det lĂ„ter sĂ„ gött om distande preampar, jag fĂ„r mycket bĂ€ttre resultat med andra grejer som distar och jag kan förĂ€ndra soundet efter behag.

SÄ jobbar jag nu för tiden.

jag tÀnker delvis samma, men för mig handlar det om att jag nÀstan slutat att komprimera vid inspelning. Jag anvÀnder min gamla LA3A fortfarande (och ibland en Joemeek SC2, dÄ den har ett ganska unikt ljud, tycker jag) annars har jag sÄlt av en hel del halvbra kompressorer de senaste Ären. Jag brukar sÀllan gÄ Ànda till ren dist nÀr jag pressar mina pre-amps, men elbas och, som du sÀger, gitarr Àr det ju lockande att trycka pÄ lite extra pÄ :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.