Jump to content
Annons

Bra förstärkning för passiva högtalare


Signia

Recommended Posts

Det talas mycket om högtalare och hörlurar, men extremt sällan om förstärkaren som driver dem. Precis som en preamp påverkar ljudet av en mikrofon så måste ju en förstärkare spela viss roll för ljudet som kommer ur högtalarna.

Många högtalare riktade mot hem- eller projektstudios är förvisso aktiva - har förstärkare inbyggd. Men frågan är om inte fler använder passiva högtalare än aktiva (?) och det finns nog en som kanske tycker att den inbyggda förstärkaren i sin högtalare inte är så bra, skulle vilja ha annan förstärkare.

  • Varför diskuteras så sällan förstärkare för högtalare, när t.ex. förstärkare för mikrofoner diskuteras så ofta?
  • Använder du aktiva eller passiva högtalare? Vad har du för tankegång bakom det överlag?
  • Om du kör passiva högtalare, viken förstärkare kör du? Hur kom det sig att du valde just den?
  • Fender och Gibson är ofta förekommande och generellt omtyckta i gitarrvärlden. Vilka skulle man kunna kalla förstärkarnas motsvarigheter till Gibson och Fender?
  • Vilka olika "sound-kategorier" skulle man kunna dela upp förstärkare i? och då tänker jag inte bara på rör/transistor/solid state.
  • Finns förstärkare specifikt avsedda för studiovärlden, som skiljer sig något jämfört med "stereofil"-världen?
  • För den som ska köpa passiva högtalare och förstärkare, vad är viktigt att tänka på?
  • Vad använder "dom stora" i branschen för lösningar, stora studios eller seriöst inriktade projekt*/privata studios? Det finns ju extremt få main-monitorer som är aktiva.

/S

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En stor orsak att man inte diskuterar monitor-förstärkare som man diskuterar gitarr-förstärkare är samma orsak som man undviker monitor-förstärkare med ett faktiskt sound som pesten - de måste vara fullständigt transparenta för att kunna göra sitt jobb. Dock kan man använda sämre och mer färgade steg till referens-lyssning, men då är det något annat.

Själv har jag en mängd olika steg, allt ifrån extrem high-end till etxtrem low-end, men för mina tre huvud-system jag mixar i så gäller - första, Yamaha HS80/HS10 5.1 - aktiva. Andra - Alesis Monitor One Mk II stereo, ett extremt linjärt Behringer-steg. Låter fantastiskt men hållbarheten lämnar en del att önska. Och det sista - QLN 5.1 och hörlurslyssning genom ett väldigt väldigt bra och linjärt Sony-steg.

Dock är det inte alla steg och högtalare som går bra ihop. Minns att vi hade flera LAB-steg på ett tidigare jobb som vägrade samarbeta med flera olika högtalare. Behringer-steget har dock (hittills) funkat bra med allt, men kan tänkas att jag helt enkelt haft tur.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

A500 heter det. Tror jag gav en 2500:- för det, men det var mer än 10-12 år sen nu! Det har inte den dyra diskanten man kan hitta i riktigt fina (kostsamma) grejer, men det har å andra sidan inte Alesis heller, så det visade sig vara en grym match :-)

I övrigt är det dock extremt linjärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor orsak att man inte diskuterar monitor-förstärkare som man diskuterar gitarr-förstärkare är samma orsak som man undviker monitor-förstärkare med ett faktiskt sound som pesten - de måste vara fullständigt transparenta för att kunna göra sitt jobb.

Du menar, att folk nästan avstår från att diskutera olika sound eller kvalitéer i förstärkare, för att bara en liten antydan om färgning eller kvalitets-påverkan hos enskilda steg är en betydande anklagelse?

A500 heter det. Tror jag gav en 2500:- för det, men det var mer än 10-12 år sen nu! Det har inte den dyra diskanten man kan hitta i riktigt fina (kostsamma) grejer...

Med "dyr diskant" menar du högupplöst och tydlig diskant, eller menar du typ 'sockrad' diskant i syfte att låta behagligt för öronen? Läste f.ö. just ett par artiklar om A500, och båda verkar överlag hålla med i vad du säger. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar, att folk nästan avstår från att diskutera olika sound eller kvalitéer i förstärkare, för att bara en liten antydan om färgning eller kvalitets-påverkan hos enskilda steg är en betydande anklagelse?

Vet inte riktigt hur du menar med anklagelse, men inom Hifi-kretsar så är diskussioner som de här extremt vanliga, men där kan olika typer av färgning vara välkommen även i steg. Alla mina Denon-steg är exempelvis löjligt färgade... Ska man dock jobba med dem så är plötsligt situationen väldigt annorlunda. Det var länge sen jag faktiskt diskuterade slutsteg med andra ljudtekniker, men gemensamt för oss alla var att vi sökte steg som kunde återge signalen så ofärgat, dist-fritt och pålitligt som möjligt. Faktiska sound var aldrig med i ekvationen. När vi väl hittade vad vi sökte så var inte frågan relevant längre. Minns dock att LAB-stegen var en stor favorit för i princip oss allihop, mig inkluderat, men tyvärr fick jag aldrig råd att köpa nåt själv.

Med "dyr diskant" menar du högupplöst och tydlig diskant, eller menar du typ 'sockrad' diskant i syfte att låta behagligt för öronen? Läste f.ö. just ett par artiklar om A500, och båda verkar överlag hålla med i vad du säger.

Indeed - hög upplösning fri från någon som helt form av socker eller distorsion, huvudsakligen i den extrema diskanten över 15KHz. Upp till dess är det inte helt omöjligt att få tag i gedigna saker som låter helt okey för en ganska human peng, och där folk med någon som helt hörselskada inte kan höra skillnad på dyrare saker. Det är inte precis strösslat med såna prylar, men det finns för den som orkar nosa upp dem. Men så fort man vill passera den gränsen så kan det bli förbannat dyrt. Dock är det ofta pengar väl spenderade om man kan känna skillnaden, och det är framför allt i den här klassen då saker som kablar och pricey omvandlare och liknande verkligen gör en stor skillnad.

Lustigt nog var dock mina Yamaha-monitorer precis tvärt emot allt annat! De har en helt fantastisk diskant, men helt värdelös botten :-)

Just Behringer annars måste jag säga är ett av de mest ojämna företag jag känner till. De har gjort kopiösa mängder ren skit, har massor jag snudd på fått pengar för att köpa (överdrift, men billigt som fan var det), många saker som är väldigt trevliga för sitt pris & användbara till rätt saker, och enstaka rena guldklimpar som denna! Bygg-kvaliteten har hittills alltid varit ett skämt, men ljudet är inte dumt alla gånger!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör passiva monitorer o aktiv sub. Yamaha A-S500 heter stärkaren. Det är många fördelar med en stereoförstärkare:

Volymkontroll, man måste inte köpa separat sådan

Massor av ingångar, lätt att koppla in iPhone med Spotify för referenslyssning. Jag växlar oxå mellan direktljudet från digitalporta och ljudet efter mina mastringsburkar.

Två olika högtalarutgångar. Jag har nya Dynaudio lådor med dubbla diskanter + Avantone mixcuber.

Man kan testa att gasa bas o diskant lika som man oftast gör när man lyssnar på "köpe-cd".

Subwoferutgång.

Jag äskar Yamahas grejer, har såna PA-lådor och PA-mixer med. Mycket bra o jämna kvalitet som jag ser det. Yamaha bygger väl nästan allt med hög kvalitet, snöskotrar o flygplan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...