Jump to content
Annons

elgitarr+soundblaster+guitar rig=brummar


miren (oregistrerad)

Recommended Posts

miren (oregistrerad)

Hej, tänkte att jag kanske kunde få lite proffstips som kunde bespara mig en del tid o bekymmer... Köpte mig en telecaster härromdagen och kopplade in den i mitt tjusiga soundblasterkort för att testa guitar rig. Men det låter konstigt för det brummar hela tiden. SOm att det är nåt jordfel eller någe, för brummet blir mindre när man nuddar metallplattan vid omkopplarna på gitarren och också når man nudar strängarna. Ioförsig så ser man att outputen i guitar rig lever sitt eget liv, för även utan gitarr inkopplad så låter det surrigt liksom. Men blir som sagt värre när jag kopplar in gitarren. Programmet verkar ju helbra, men frågan är vad jag behöver byta/laga/ändra för att det ska låta som det ska?

antar att felen kan vara:

--> Ljudkortet är skräp och måste bytas, inbillar mig att det är troligt, eller?

-->sladden är sned och måste bytas

-->gitarren har nån kortslutning eller ja, ni hajar, och måste lagas

Det är väl dom parametrarna som finns, för jag kan inte tänka mig att programmet är knas. Har testat andra förstärkarsimulatorer också, men även där verkar det som att det förstärks en massa skräpljud.

Nån vänlig själ som hajar det jag inte gör och har ett fint tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

GuitarRig är ju i sig ganska brusigt, även om man kör med humbucker-mickar. Och på din Telecaster sitter det single coil-mickar antar jag?

En annan känd brus/brum-källa är skärmen. Har du en vanlig skärm med bildrör, och sitter med gitarren riktad mot den så låter det mer!

Att köra gitarren rätt in i ljudkortet funkar förvisso ok på mitt kort (EMU1212M), men det är betydligt bättre att ha någon form av förförstärkare innan, en liten mixer eller extern preamp, för att öka signal/brus-förhållandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

miren (oregistrerad)

Hej, tack! Prexis, singlecoilmickar. Aha, det var som fasen, skärmen! Satt just rakt framför datorn när jag spelade, ska prova att flytta mig lite. Förförstärkare kanske är bra att ha ja, förstår poängen. Men eftersom jag är en sån gröngöling har jag ingen aning om vad som är bra att ha, kanske nåt tips där om man vill komma billigt undan? Kan man ha en liten elgitarrförstärkare som har en utgång? Eller, om jag ändå inte är ute efter själva högtalardelen på en sån förstärkare, kanske man lika gärna kan ha nån sån där stärkaremulator som jag såg på affären där jag köpte gitarren, tillexempel nån sån rätt billig grej som hette POD tror jag? Men då kanske man köper dubbla effekter om man tänkte skaffa sig licens på guitar rig... Eller så skiter jag i guitar rig om det är brusigt, eller så är jag velig :rolleyes:

Men det är ju schysst om man inte behöver köpa nytt ljudkort bara för brusandet, för när jag testade KX-drivrutinerna till SB-live kortet så gick det att komma ner till 5 ms latens o det är ju schysst.

Edit: eller så går jag förbi estrad o frågar, det visade sig funka bra det med 😲

Redigerat av miren
Link to comment
Dela på andra sajter

En gitarrförstärkare borde väl egentligen gå att ha som förförstärkare på detta sättet, preamp som preamp liksom... Det vanligaste är väl annars att man köper en liten mixer (finns från 600 spänn från t ex Alto och Behringer) eller en lös preamp (ungefär samma pris, Art och Behringer är väl de vanligaste enklaste). Sen påverkar givetvis kvalitet (och priset) bruset, billigare preamps är oftast brusigare.

En extern preamp är förmodligen bättre än preampsen som sitter i en mixer i samma prisklass, men å andra sidan så är ju mixern lite flexiblare (kanonbra för att styra lyssningen t ex).

Link to comment
Dela på andra sajter

miren (oregistrerad)

Schysst.

Börjar inse att det finns ett otal varianter att välja bland, förrutom de du nämner så såg jag en sån där multieffektpedal som hade mikrofonförstärkning också o då får man ju effekterna också. På estrad tyckte killen att jag skulle handla ett firewire solo-kort för drygt 2000, som skulle ge mig en gitarr och micpreamp, o det låter ju som att man kan komma lite billigare undan. Och även om jag bergis nån gång ska byta ut mitt soundblaster live! 😆 så finns det inte i den prisklassen jag håller mig till några kort där det finns både gitarr och micpreamp. Eller det kanske inte finns över huvud taget, o sådär funderar jag vidare, heh. Men kanske en liten mixer vore en bra grej, ska kolla efter såna...en vacker dag så kommer jag kanske på att den dessutom är bra att ha till just mixning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man inga problem med latecyn så duger nog Soundblaster-kortet ett tag till. Men som sagt, någon form av förförstärkare skulle nog göra en hel massa förbättring!

Har man inte väldigt bra budget så är det nog ingen bra idé att mixa med externa mixerbord. Att köpa prylar för att komma upp i samma prestanda som du får med även billiga inspelningsprogram kostar hur mycket som helst! Däremot så är det inte dumt att ha en liten mixer för att hålla reda på alla sladdar. Man låter liksom allt gå genom mixern, datorn, monitorer, hörlurar, instrument, mikrofoner, så slipper man hålla på och koppla om sladdar hela tiden (och svära över att man råkar koppla fel).

Själv har jag en liten Soundcraft Compact 4, kostade ungefär 1500:-. Har lite smarta funktioner som en extra inspelningsbuss, och två hörlurs-utgångar (där man dessutom har möjlighet att välja mix mellan den signal man spelar in, och den man spelar till). Men det finns ett otal sådana här små mixrar för ca 600 och uppåt, som nog duger gott till att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...