Mp3chrille Posted April 11, 2005 Share Posted April 11, 2005 (edited) Hej grabbar (och tjejer)! Jag vill ställa en fråga och jag envisas med att använda det "gamla" Cubase VST 5.0 (jag har nog för klen burk till en uppgradering 🙁 ). Nu är det så här att jag har LÄNGE önskat mig en liten finess, den att kunna alltså mitt i ett, t.ex gitarrspår ändra effekt o.dyl. Nu undrar jag går detta, och då i mitt gamla VST? ...förrästen, är det detta som man kallar automation 🙁 ...eller? Det ska isåfall funka men hur? När jag ändå är i frågartagen vill jag ställa denna; Jag använder Groove Agent till att skapa mina trumgrunder men..jag är inte riktigt nöjd 😮 med de ljuden, kan jag använda andra trumljud på nåt sätt och använda bara de midispår jag skapat med Groove? Finns nu nån vänlig stjäl som kan leda mig rätt... /Mp3chrille Edited April 11, 2005 by Mp3chrille Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted April 11, 2005 Share Posted April 11, 2005 Cubase VST 32 5.xx har automation... som alla andra VST-versioner... Read och Writeknapparna är det du ska använda..trycka play på sequencern och ratta loss som en tok.. alltså .. dessa knapparna gör precis det man tror att de gör..d.v.s Read=läser vad du gjort för automation... och sen Write....hmmm.. 10 poäng om du gissar vad writeknappen gör 😎 Grooveagent har bara inbyggda ljud vad jag vet, däremot ska det finnas en funktion som skriver ut midinoterna till sequencerspåret för att kunna använda detta till andra VSTi-sampleplayers/ VSTi-syntar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mp3chrille Posted April 11, 2005 Author Share Posted April 11, 2005 E' jag dum eller... 🙂 . Hur ratta loss...vad, hur kan man göra? Går jag in på varje "spår" och där gör nåt eller...jag känner mig ******* dum nu 😎 . Snälla jag behöver lite mer hjälp... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Procedomani Posted April 11, 2005 Share Posted April 11, 2005 Om du markerar ett audiospår och kikar i Inspectorn så klickar du på FX-knappen. Eller så öppnar du Mixern och trycker på FX-knappen över ditt spår. Då öppnas ju ChannelSettings där du pillar runt med diverse inställningar. I vänstra övre hörnet finns Read och Write-knapparna. Tryck på Write och gör dina grejjer (typ ändra nivåreglaget). Tryck sedan på Read och spela upp på nytt och Voila! reglaget rör sig automagiskt. Pröva sedan runt med de grejjer du vill göra. Lycka till /H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mp3chrille Posted April 12, 2005 Author Share Posted April 12, 2005 Wooowww, va' tokroligt 😲 ! Ett STORT Tack till er grabbar som gör livet värt att leva ! Er Mp3chrille Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted April 12, 2005 Share Posted April 12, 2005 Om du markerar ett audiospår och kikar i Inspectorn så klickar du på FX-knappen. Eller så öppnar du Mixern och trycker på FX-knappen över ditt spår. Då öppnas ju ChannelSettings där du pillar runt med diverse inställningar. I vänstra övre hörnet finns Read och Write-knapparna. Tryck på Write och gör dina grejjer (typ ändra nivåreglaget). Tryck sedan på Read och spela upp på nytt och Voila! reglaget rör sig automagiskt. Pröva sedan runt med de grejjer du vill göra. Lycka till /H 😳 Var det SÅ invecklat i VST32 5:an?? Sorry Chrille... .. o tack Procedomani för förtydligandet 😆 Men kul att du fick det att funka Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts