Jump to content
Annons

CDspelare-Windows-extern ljudkort--var är felet?


Zither

Recommended Posts

Hallåj, nu är kokta fläsket stekt.

Mitt under jag spelade av en CD skiva med musik xxxx.cda filer, så började det att hacka. Ut med skivan. Vad är felet?

Jag har följande ljudkedja. Win XP laptop → Fire-Wire utgång till → extern ljudkort Focusrite Saffire Pro24 DSP → förstärkare → högtalare.

Skivan var okej.

Testade med andra skivor → samma fel.

Testade om CD spelaren kunde läsa annat data → okej.

Testade att köra Sonar musiksekvencer programmet → jorå allt funkar.

Spelade av en wav fil samt en MP3 från hårddisken → okej.

Slutligen: stängde av Focusriten å drog ut Fire-Wire kabeln från datorn.

Spelade samma CD skiva, nu kom det ljud via inbyggda högtalarana/ hörlurarna men med laptoppens egen AD/DA omvandlare, inte den bästa men funkade.

Aha...alltså sitter felet i kedjan mellan Fire-Wire å ljudkortet.

Men...vafför släpper den då ut annat digitalt till ljudkortet å det funkar?

Felet är alltså att bara när den läser cda eller wav filer som dettta uppstår.

Aha tänkte jag igen, körde en antivirus, kan ju ha fått en elak skitvirus som inte gillar min musik.

Körde en registerrensning, med bla Regclean samt med Fixit.

Ingen skillnad, felet är kvar.

Så, kan nån som är duktigare än jag på detta försöka ringa in felet? Jag har även varit in i Ctrl-panel → System → CD spelare o kollat, avinstalleratfixat drivrutin, å installerat om. Ingen skillnad. Felet kvar.

Suck.

Tacksam om nån kan hjälpa mig hitta felet.

Zither

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Felet tror jag inte har något alls med ljudkortet, firewire eller annat o göra, utan med mjukvaran du spelar av skivan med. Var använder du för program? Har du provat något annat?

Edit: Eftersom avspelningen sker digitalt så spelar det ingen roll med vilket ljudkort du avlyssnar det som spelas in. Det är inga da/ad-omvandlare med i avspelningen från cd-skivan, utan allt sköts via den mjukvara (program) som du använder.

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

Får förtydliga mig lite då. Det är endast när den läser cda resp wav filer från Cd spelaren som det blir fel. Det uppstod plötsligt mitt under avspelning av en låt på CD skiva.

Kollat även i filändelser å behörighet mm. i registret. Det skall bara inte kunna ändra sig sådär utan vidare, men hittar inga fel där heller.

Å ja....jag har provat olika program att spela av CD skivan med. Samma fel för alla olika programmen.

Audacity, VLS player, Window player, CoolEdit , Spider, FLV player, det är inte där felet är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig veterligen är .cdda-filerna på en cd-skiva endast index (header) över vad låten börjar/slutar och lite annan info.

När du spelar upp en cd-skiva från en dator använder du någonting som heter "digital audio extraction" som sker i realtid. (Detta var otroligt viktigt när man kopierade musik-cdskivor förr i världen.)

Ett program som kan suga ut låtar ur cd-skivor på det sättet är t.ex. CDex, där du t.ex. kan mp3'a om dina favoritlåtar, eller köra ner som wav.

Firewire är endast bra på Mac. På PC kör man det ifall det inte finns alternativ, speciellt i musiksammanhang. Men det kan säkert glitcha när Windows avkodar ljudet (via DAE) och ska skjuta ut det till FW-ljudkort. Speciellt när musik-cdskivor inte är så vanliga idag.

I ditt fall låter det som:

* Dammig lins? 🙂 (Har hänt mig)

* Eller nya drivrutiner/uppdateringar som får DAE att strula

* Eller nyt program du installerat som associerat om cdda till sig självt. (D.v.s. du kör inte längre Windows Media Player för att spela upp cd-skivor.)

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tack Cathrine för svaret.

Tyvärr kvarstår felet.

*Sen sist så har jag installerat om Firmwaere å progr för Focusriten-samt Saffire mix controll.

*avinstallerat å installerat själva CD spelaren.

*Uppdaterat drivrutin för CD spelaren.

*rensat i registret, samt en massa omstarter....

Eftersom jag kan bränna music CD så kan inte linsen vara felaktig.(Funkar bra på andra datore att spela av samt i musikanläggningar.)

Nu har jag ju nya drivrutiner så....hm?

Inte installerat flera program som kan "ta över", de fanns där när felet uppstod.

Felet är alltså att när jag skickar ljudet till Focusriten så funkar det inte. det blir avbrott, hackar på samma ställe.

MEN...när jag skickar ljudet via datorns inbyggda Soundmax (ingen höjdare...) ljudkort till de små leksakshögtalrna så funkar det. Samma för hörlurar via samma ljudkort.

Som jag ser det så krånglar det när det skall gå till Focusriten men endast när den läser från CD skiva.

Å vicken *dll fil eller drivrutin el dolt program i Windows sköter om den detaljen, se där går jag bet. Om nu felet är där.

Funderar på att byta ut CD spelaren å stoppa in en från en annan dator å testa. Samma anslutningar osv. Men tacksam om någon har ett svar-lösning på problemet innan jag byter.

(För övrigt är jag precis klar med min lilla mini "symfoni" i 4 delar. Kallar den "mina" musikaliska fantasier i fyra delar. Skriver polyfont i klassisk stil. Törs man släppa upp den på internet å i så fall var å hur å hur skyddar man den, vem som helst kan ju strömma ner den när de lyssnar å sedan editera den. Fast det där var ju en annan fråga. )

Redigerat av Zither
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah. Jag är nog rädd för att du är helt i händerna på Windows XP's (o)förmåga att hantera firewire, samt ljudkortsdrivrutinerna (om du prompt vill kunna spela upp CD-skivor).

Skulle jag ha den setupen med dator, Saffire, högtalare och CD-skivor skulle jag nog betänka följande halvsnygga lösningar. 🙂

1. Kör ljudet från datorns inbyggda ljudkort till Saffire's analoga ingångar. På så sätt fungerar det med minimalt tillskott av hårdvara/sladdar.

2. Kör separat CD-spelare med digital utgång till SP-DIF in på ditt Saffire. På så sätt slipper du offra de analoga ingångarna, och samtidigt använder du både DA-omvandlaren samt eventuella monitorer som du kopplat till ditt Saffire.

3. Testa på dator med Windows 7/8 för att se om det klarar DAE (digital audio extraction) till firewire bättre. Om det fungerar, uppgradera till nyare OS. 🙂

Ang. att lägga upp musik på nätet tror jag är rätt lugnt. Speciellt om du håller dig till Soundcloud och liknande tjänster. Det står release-datum när du lägger upp låten, vilket gör att det är väldigt lätt att bevisa att du var först med ditt material.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag fortfarande envisas med mitt förslag :-) Men jag förstår fortfarande inte varför du måste ha just saffire-kortet när du spelar av dina skivor? När du spelar upp musik, oavsett om det är med ljud sparat på datorn eller direkt från cd-skiva, det förstår jag helt. Men när du ska spara musiken på datorn, då har det ingen betydelse alls med vilket ljudkort du kör när du sparar ner det eftersom det hela sker digitalt. Man skulle till och med kunna vara utan ljudkort helt och fortfarande spela ner en cd på datorn. Eller är det något som jag har missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Cathrine å Klas för era svar.

Skall försöka förtydliga.

Hela "kedjan" CD spelare, inbyggt i laptopen,- dator-FireWirekabel-Saffire-förstärkare-högtalare har fungerat okej (nåja okej med windows..ha..ha...)

Men så plötsligt så hackar det. Nånting "gick sönder". Men alltså bara när jag spelar av musik CD. Att spela av samma CD men lyssna via inbyggda ljudkortet funkar, men det ljudet från de små leksakshögtalarna....glöm det. Hörlurar går bra men man "hör" inte rätt för det blir "tillrättalagt". Så jag vill få ut ljudet till mina rätt justa monitorhögtalare. Att då köra från hörlursutgången blir inte bra. Det blir ett ganska hemskt ljud. Så det tipset Cathrine...nä...

Jag har testat Saffiren i en "ny" "stark" W7 dator å det klart att allting funkar. Men då kan jag inte använda mina musikprogram istället, så där äre kört. (Har även testat Linux men då äre problem med samplade ljud istället....samt att köra Sonar via Wine...inte bra det heller...) Jag måste fortsätta att slita gamla hederliga XP burken som annars bara går å går. Jag har Tweekat den rätt duktigt åsså.....

Så här jobbar jag. Använder Sonar vers3. Har musiken i skallen, kanske spelat på pianot, skriver in mödosamt not efter not i Sonaren. Sedan vet jag att tex den å den takten skall vara en tvärflöjt, medan andra raden skall vara en viola osv, så tar jag samplad ljud från Edirolen. Sedan medan jag skriver justerar jag volymen samt ev eko mm, å allteftersom jag skriver vill jag höra att det låter som jag tänkte mig innan jag skrev noterna. Det är där som ljudet kommer in. Jag skickar ut digitalt via FireWire kabeln från Sonaren till Saffiren som sköter resten. Så långt inga problem.

Efter jag är är nöjd med det hela och dubbelkollat, ni kallar det visst för att "mastra"? , så spar jag ner det hela till en vanlig standard WAV fil å bränner en standard CD med bara 44,1kHz. Huga, där rök kvaliten....... men fortfarande inga problem.

Men nu vill jag höra hur det låter från CD skivan---problem.

Så lilla jag får gå ner en trappa å stoppa in skivan i min musiklyssnaranläggning i vardagsrummet. Där låter det OK, ja, alltså, det fungerar.

(Det här felet uppstod i våras å det har fungerat okej i flera år tidigare.)

När det gäller den rena datorbiten är jag ganska hemma även att rota i registret men hittar inget som fixar just detta. Det är därför som jag funderar på att byta ut själva CDspelaren fysiskt. Nu har jag ominstallerat Nero proggget men inte hunnit testa, har en svag misstanke att det lägger kanske något på CD skivan när det bränner så att det skall jävlas, elakt virus, eller bara en nojig tanke, vet ej. Skall bränna en CD skiva snart å då får jag se om ominstallationen påverkade det hela.

Skall kanske förtydliga åsså att jag skriver i klassisk stil, mycket åt barocken med polyfon musik samt mycket från Straussarna, wienerklassicismen, nästan inga slagverk, mycket fiol å flöjt, klarinett, oboe, fagott, cello å kontrabas, å min dröm är att låta levande orkester öva in å repetera så jag kan dirigera det hela vid en live inspelning. Men vem betalar det hela? Min fattigpension räcker knappt att köpa nyare Sonar eller en ny laptop. Jag kan fortfarande testa CD skivan i musikanläggningen så det motiverar inte inköp av en ny CD spelare heller. Å lyssna på CD skivor med musik för övrigt i datorn gör jag inte heller. Jag är en gammaldags konstig stofil som lyssnar aktivt till musiken å då skall det vara live eller högtalare å inte störas av annat. Då duger inte hörlurar heller.

Så egentligen är det hela inget stort problem men väldigt irriterande. Tacksam om nån har ytterligare nått tips.

Cathrine, du verkar vara insatt i det hela av dina svar att döma. Tänker på en dotter till en god vän som är organist, den tösen studerade musik å spelar distad gitarr, det är väl inte du? 🙂

Nä...det var ingen raggningsreplik. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle mer kalla det att exportera, det du beskriver du gör, än att mastra. Mastra handlar mer om att göra den "sista touchen" på master-bussen, t.ex lägga en eq, kompressor, limiter o allt som man nu kan och önskar göra. Att spara ner till i ett visst ljudformat brukar man dock kalla exportera eller bounca och har en lite annan betydelse. Att kvaliteten ryker när du 44,1khz finns det många åsikter om så det kommer jag inte heller att skriva någon egen åsikt om 🙂

Tror inte ett byte av cd-läsare skulle lösa problemet, och jag tror inte heller det är något elakt virus som skapar detta problem. Jag tror faktiskt inte det är ett "fel" i den bemärkelsen att det går att lösa på egen hand. Med det menar jag att jag anser man borde ominstallera windows ungefär varannat år p.g.a att det aldrig går att få en installation helt ren och fin trots att man avinstallerar program, tar bort grejer ur registret, raderar filer här o där, antingen på egen hand eller/och med diverse cleaner-program. Skräp kommer ändå alltid finnas kvar i Windows, och det skapas också mera "skräp" även om man inte skulle installera en massa program hej vilt. Detta har såklart blivit bra mycket bättre med de senare versionerna av Windows, men XP är inte lika bra på att hålla sig själv rent och snabbt, trots att man rensar ibland.

Lösningen tror jag därför är en ominstallation av datorn, och då menar jag en formatering av hårddisken och inte att lägga en ny installation ovanpå en befintlig. Såna här skumma fel kan uppstå av sig själv och den smidigaste, och ibland även den enda lösningen kan vara en ominstallation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med det menar jag att jag anser man borde ominstallera windows ungefär varannat år p.g.a att det aldrig går att få en installation helt ren och fin trots att man avinstallerar program, tar bort grejer ur registret, raderar filer här o där, antingen på egen hand eller/och med diverse cleaner-program. Skräp kommer ändå alltid finnas kvar i Windows, och det skapas också mera "skräp" även om man inte skulle installera en massa program hej vilt.

Ett tips för att hålla datorn renare är att köra så mycket som möjligt som "Portable apps", dvs installationen görs i en egen mapp (eller USB-sticka) och låter bli att sunka ner Windows.

Jag kör Audacity, Firefox, Chrome, Thunderbird, OpenOffice osv så på min studiodator - fungerar utmärkt!!!

http://portableapps.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Klas igen å OiOiOi, vilket namnalias förrexten.....huga....

Det där med att ominstallera....jo tack, det känner jag till. Bäst jag berättar att jag har varit datoransvarig på jobben sedan början av 80 talet å bla Novell network engineer osv...mm....skrivit datorprogram för elevhantering osv. Körde nätverk innan windows fanns. Minns första versionen som eg inte var win utan DOS baserat.

Att ominstallera tar närmare två hela dagar för mig....trött att behöva göra det igen för 50-11:e gången. Kör en massa register rensning samt städning mm osv regelbundet, annars skulle det inte funka alls.

Ang portabel installation, jo tack, det mesta jag kör är av den typen. Bäst jag berättar att jag är Linux freak åsså. Skulle det inte vara för att Wine krånglar med Sonar mfl. skulle jag kasta ut Windows direkt. Jag kör allt som du skrev Klas utom Crome.

Får jag gå till det där med att "exportera". Behöver ingen kompressor, limiter, normaliser osv å knappt ens en eq. det räcker att justera volymerna för de enskilda "akustiska " instrumenten på de olika ställena-passagerna i musiken. Så för mig så är musiken "färdig" i.o.m.d. Efter en "riktig" mastring så måste sedan ljudet ner till en CD skiva som folk köper. Hur kommer ljudet dit? Nog behöver man spara ner det, blir det inte att exportera det? Terminologi?

Men...åter till lilla problemet. Det är inte värt att göra en ominstallation mfl. Det jag undrar mest är varför uppstod felet och var? Tips om just det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles riktigt att du behöver exportera. Ville bara förklara att det är skillnad på att mastra och exportera. Att man mastrar ett material måste inte innebära att man också exporterar eftersom själva arbetet med mastringer sker under den tid man rattar o grejar o projektet. Har man mastrat klart och sparar projektfilen så kan man exportera vid ett senare tillfälle, så även om man inte exporterar så har man ändå mastrat.

Även tvärtom, man kan exportera utan att mastra. Det gör man ibland om man vill skicka sin låt till någon som mastrar åt en, och då kan man välja att exportera sin låt och sedan skicka ljudfilen till den som mastrar. Det var egentligen bara det jag ville få förklarat, att mastra och exportera inte behöver vara samma sak, men eftersom du inte ändrar på din master-buss så kan man på sätt och vis säga att du mastrar samtidigt som du exporterar 🙂

För mig tar det ca 1 timme, max 2, att göra en ominstallation. Detta för att jag redan vid installation lägger filer m.m på såna ställen så att det är lätt att kopiera till annan lagringsplats och sen kopiera in det igen. Men då ändrar jag heller inte mycket i registret så det är klart att det skulle ta längre tid om man vill tweaka runt lite.

Också för att återgå till problemet, som jag också tidigare skrev om: även om inte problemet är en gammal installation så tror jag definitivt en nyinstallation i alla fall skulle vara lösningen. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så, hoppas någon annan kan det.

Jag är dock lite nyfiken på varför du inte kan köra Sonar i senare version av Windows. Eftersom du tweakar och grejar så vet du förmodligen om det med att köra ett program i kompatibilitetsläge, men jag måste ändå fråga om du har provat detta, och även att samtidigt köra programmet som administratör? Öven om ens inloggning är som admin så är det inte säkert att programmet körs så, så då kan man behöva göra detta manuellt ibland. Har varit med om det flera gånger när jag försökt köra gamla program på nyare OS.

Vad händer när du försöker köra Sonus på t.ex Windows 7. Får du några felmeddelanden?

Edit: Vill i förväg be om ursäkt om mina inlägg på något sätt låter negativt. När jag säger att jag vill förklara något så menar jag inte att du inte kan det och behöver undervisas, utan det är bara något som jag vill ta upp för samtal och resonemang 🙂

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här jobbar jag. Använder Sonar vers3. Har musiken i skallen, kanske spelat på pianot, skriver in mödosamt not efter not i Sonaren.

Låter som om du skulle behöva börja använda step-recording (finns i Sonar 3), alternativt köra old-school med metronom och kvantisering. (Googla, och Youtube'a för mer info. 😉 )

Efter jag är är nöjd med det hela och dubbelkollat, ni kallar det visst för att "mastra"? , så spar jag ner det hela till en vanlig standard WAV fil å bränner en standard CD med bara 44,1kHz. Huga, där rök kvaliten

Det är att exportera (inte mastra). Även om det är superbra att referenslyssna på andra system, tror jag inte det är ljudkvalitén som ryker. Mixar och exporterar du rätt, ska det bli minimal skillnad i ljudbild från låten i Sonar till en exporterad låt. (Förutsatt att du lyssnar i samma system.)

Problem med ljudkedjor kan alltid uppstå. T.ex. om du monitorerar en utgång från ljudkortet internt, kontra att sätta monitoreringen på samma ställe som inspelning (t.ex. vid mixerbordet.) På det sättet ser man till att inte åka på några obehagliga överraskningar vid referenslyssning. 🙂

Låter dessutom jättejobbigt att bränna för att referenslyssna. Jag skulle tipsa om en trådlös överföring av ljud, speciellt om det inte är för professionellt bruk, eller om du inte har extremt höga krav. (Det är ju fortfarande möjligt att bränna CD-skivor, eller dra sladd ifall du hellre vill det.)

Har inte använd det själv, men någonting sånt här?:

http://www.conrad.se/websale8/?Ctx={ver%2f8%2fver}{st%2f3ea%2fst}{cmd%2f0%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2fconrad-swe%2fs}{l%2f01-aa%2fl}{mi%2fSHOP_AREA_37410_1320045%2fmi}{md5%2fed763e95ee8f6faf739f4991e4965978%2fmd5}

När det gäller den rena datorbiten är jag ganska hemma även att rota i registret men hittar inget som fixar just detta. Det är därför som jag funderar på att byta ut själva CDspelaren fysiskt.

Jag tror (fortfarande) i min enfald att det är Windows XP + Firewire + drivrutiner - som är lika med problemet. Att det fungerar på en annan dator (som har Windows 7) stödjer min teori.

Det var för ett 15-tal år sedan när mp3 och DAE gjorde sitt intåg som det ofta var problem med just extrahering av ljud i realtid från CD-skiva. Idag när datorerna är tusenfalt snabbare, och cd-spelarna (nåja) är dubbelt så snabba, har jag extremt svårt att se att det är prestandan som är problemet. (Såtillvida du inte har en 15 år gammal häck som du kör på. 😉 )

Jag har testat Saffiren i en "ny" "stark" W7 dator å det klart att allting funkar.

Japp. Precis vad jag misstänkte. Windows XP var superbra när det kom ut, och fortsatte vara bra väldigt länge. Nu är det (med dagens mått mätt) osäkert, ineffektivt, föråldrat och har dåligt stöd för ny hårdvara. Även den billigaste budgetdatorn skulle köra om en 10år gammal XP-maskin med ljusår.

Tips: Windows 7 kräver inte så våldsamt mycket mer än Windows XP, varför det ofta går att uppgradera en XP-makin. Men testa med annan HD ifall du är osäker.

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Klas å Cathrine

Tack att ni orkar svara.

Först Klas. W7 samt admin, jo jag har testat å satt det att köra i XP läge å admin rättighet osv. Det skiter sig. Alltså Sonar vers 3 som jag snackar om! Någon nyare har jag inte å det vette fabian om jag kommer att köpa. Just nu har luften gått ur mig när det gäller musik. Det stora "stycket" är klart å jag är musiktrött. Kanske mörka vintern som spökar förutom datorn mm.

Sedan Cathrine, det jag provat på W7 är Saffiren. Funkar. Men det är Sonar 3 som inte funkar.

Å visst har jag en gammal häck......4 x 15 + 10 år gammal ........70 år....kunde inte låta bli att skoja. 😊

Tror den är närmare 10 år nu laptopen. Det är nog ett år sedan jag installerade om hela skittet. Det tar tid för jag har en million småprogram å de måste installeras om allihop efter att man flushat hela HD å stoppat in en ny XP + Servp3. Har ibland använt "Ghost"-en men det är inte mindre krångligt med en sådan backupp, nästan värre.

En annan sak med alla nya maskiner, jag kan inte med den smala skärmen, 16:9 formatet, trots att diagonalen är större så är höjden mindre å man måste upp till 17" för att få samma höjd som en 4:3 äldre skärm har. Å det är inte alltid som jag kan koppla in min 24"-are. Den har jag annars till noterna, man ser mera, då är det bra med långsmala formatet. Har googlat på massor med företag men inte lyckats hitta nyare dator med 4:3 skärm, laptop alltså. Den "nya "W7 burk vi har, 3 år, är ganska späckad med minne å sånt men jag blir galen på smala skärmen, å som sagt jag har inte lyckats få den att köra Sonar 3. Nyare kankse går, har ju ej provat, har ju ingen, men då ryker alla mina g:a filer istället tror jag.

Lite förtydligande igen. Jag lyssnar å kollar kvaliten via Wav filen å ut genom Saffiren men sedan när jag bränt CD skivan så vill jag "bara" kolla att det blev okej å inte felbränd- ("vidbränd"). Å det är då å endast då som CD spelaren jävlas alltså. Sedan vill jag spela av skivan i olika musikanl'äggningar för att höra skillnader, som bekant dåligt ljud i små bärbara maskiner.

Nåväl....jag tackar er alla som svarat å tipsat. Det lutar nog åt att jag flushar hela HD å installerar om .....igen........Det är nämligen ett fel med det inbyggda trådlösa WiFi åsså å den vill inte ta den instoppade min WiFi-USB dongeln heller å måste köra på nätkabel sedan i våras. Inte kul det heller. (Samma lilla mini WiFi mackapär snurrar direkt i min Raspberry Pie enkortsdator som jag har till annat ändamål, ville bara säga att visst finns det bättre system...... Den dan Sonar kommer med en Linux version utan att köra Wine... så tänker jag byta direkt)

Tack igen å ha det.

Zither.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sägs om en dualboot? Alltså att kunna välja mellan XP och win7 vid uppstart. Så kan du köra XP endast till ditt Sonar och sen göra allt annat i win7.

Angående dina tankar kring skärmstorlek tror jag du menar att de är för låga istället för att de är smala. Om du då inte menar att du vriden skärmen så att den är högre än vad den är bred. Jag har dock aldrig sett det som ett problem, inte längre med dagens skärmar med den höga upplösning de har. Bärbara datorer kan jag hålla med om, även de nyare idag har dåligt med upplösning på höjden. Men de flesta externa skärmarna idag har 1050 eller 1200 pixlar på höjden, ibland till och med 1600.

Skillnaden i ljud är inget som cd-spelaren påverkar, utan snarare den övriga anläggningen/utrustningen. Spelar du med andra ord upp din cd-skiva i datorn med ditt saffire-kort så förlorar du inget i ljudkvalitet eftersom det är digitalt hela vägen till ljudkortet. Skulle det vara sämre kvalitet när du spelar upp ljudet med datorn cd-spelare, då är det något fel någonstans, eller så är ditt ljudkort av dålig kvalitet. Saffire är dock stabila kort så det skulle förvåna mig om det skulle bli sämre ljudkvalitet. Men nu har du ju dock problem med uppspelning så det är egentligen det vi ska fokusera på. Jag har dock tyvärr inga fler ideér om vad problemet kan vara utan hoppas bara på att det löser sig för dig om du väljer att blåsa hårddisken, och att du återkommer med hur det går 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Klas.

Joru..jag har haft dualboot i olika konstellationer, tex Linux å XP mfl, även XP-W7. Det har alltid slutat med att någon av win komponenterna strulade å låste så inget kom igång. Slutligen löste jag det hela fysiskt, anslutningarna på de små byglarna på hårddisken som välje primari/master osv går till en strömbrytare/omkastare. Sedan innan start väljer jag vilken fysisk hårddisk som skall igång. Den med tex Linux eller den med tex Xp osv. det har funkat klockrent till själva datorn dog!

Den stora frågan är att jag kör så väldigt lite annat så jag behöver inte resurserna från W7. När jag sufar är oftast program jag letar efter, söker viss fakta osv, (ingen Facebook, bevare mig väl från den),laddar inte ner musik å strömmande saker å sällsynt med YouTube så XP resurserna räcker.

Men låt mig förklara en gång till, jag vill kolla att den nyss brända musik CD skivan blev okej. Det är då å endast då det "skiter" sig med själva CD spelaren i datorn. Sedan vill jag kolla hur mycket det skiljer i kvalite när man lyssnar på skivan i olika musikanläggningar. Tex en liten bärbar minibergsprängare å sedan min "stora" justa vanliga musikanläggning hopplockad/trimmad så den skall återge framförallt klassisk musik så bra det går. För det låter som sagt olika från en å samma CD skiva naturligtvis. Men kollen i själva datorn krånglar å bara när jag spelar av cda filen så att säga (Jo jag vet att själva ljudet osv...... versus cda.....) Om jag spar det som en ren wav fil på en cd skiva, inte nödvändigtvis en sk Musik CD så krånglar det åsså.

Vore jag lite nojigare så skulle jag tro att nått "fanskap" vill hindra mig att lyssna just på musik från CD spelaren.

Tack igen å lägger på luren nu ett tag. Nu skall jag försöka tota ihopa ett CD omslag samt etikett som passar. Sen äre Jul. God sådan på er i god tid s.a.s

Mvh

Zither

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips ang. skärm: Skaffa en skärm med pivot-stativ. D.v.s. du kan tilta skärmen 90 grader, så får du en mycket bättre arbetsyta när du jobbar med dokument eller nötter. 🙂 Typ en sån här:

https://www.dustinhome.se/product/5010659252/s23c450b

Så slipper du leta efter en 4:3 skärm. (Jag har en 5:4 1280x1024 19" stående, så om du har vägarna förbi Stockholm kan du få den. 😉 )

Den stora frågan är att jag kör så väldigt lite annat så jag behöver inte resurserna från W7.

Jag skulle svara tveklöst "ja" på den frågan. Främst för stabiliteten, säkerheten, och även att nyare program/hårdvara fungerar bättre. Såsom ljudkort m.m. Jag var en rejäl XP-kramare och bestämde mig tidigt för att hoppa över Vista. Men med det sagt tycker jag att Windows 7 är mycket bättre än XP.

Om jag spar det som en ren wav fil på en cd skiva, inte nödvändigtvis en sk Musik CD så krånglar det åsså.

Nej, det funkar absolut inte. Du måste bränna skivan som "Audio CD", antingen från mp3 eller förslagsvis wav, för att reducera ljudförlusterna. Själv kör jag gratisprogrammet "CD Burner XP", det funkar till de flesta brännare och Windows-OS.

Om du menar att bränningen misslyckas, är det förmodligen "buffer underrun" du får. D.v.s. din dator kan inte mata tillräckligt med data till bränningsprocessen för att hålla processen igång. Tips är att stänga ner allt du jobbar med, och rör inte datorn under tiden som du bränner. Även om nyare brännare (och program) har stöd för att undvika buffer underrun genom att sakta ner bränningsprocessen. Testa även med att sänka bränningshastigheten, så blir processen mer noga. Mig veterligen har CDDA-formatet väldigt dåliga (inga?) checksummor, utan spelar upp allt oavsett innehåll (sålänge det är av CDDA-format, och innanför låtens/index ramar).

Tack igen å lägger på luren nu ett tag. Nu skall jag försöka tota ihopa ett CD omslag samt etikett som passar. Sen äre Jul. God sådan på er i god tid s.a.s

Vassego. Hoppas mina raljeringar kommer till nytta. 😉 Jag lider av ett svars-syndrom, d.v.s. jag måste svara ifall jag tror jag kan svaret. Gammal arbetsskada efter att jag jobbat på supporten, antar jag. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh...snälla...varför har jag så svårt att uttrycka mig klart. Det blåa är citat.

Citat:

Nej, det funkar absolut inte. Du måste bränna skivan som "Audio CD", antingen från mp3 eller förslagsvis wav, för att reducera ljudförlusterna.

Vad jag menar är att antignen bränna i cda format å testa i en sk musikanläggning, eller att jag spar den som wav å spelar av den för att testa i en musikanläggning som faktiskt kan läsa wav format. Det går att bränna blandade CD med både musik med cda filer samt wav filer. Testat, funkar.

Så slipper du leta efter en 4:3 skärm. (Jag har en 5:4 1280x1024 19" stående, så om du har vägarna förbi Stockholm kan du få den. 😉 )

Fresta mig inte...vore trevligt men det är sällan jag åker åt det hållet, oftast bara för en teater eller musik å så. Men jag kan väl få ha det i åtanke på framtiden?

Om du menar att bränningen misslyckas, är det förmodligen "buffer underrun" du får.

Nej för 17, det är INTE buffer under-run osv, jag vill bara testa i största allmänhet för rätt som det är så kan inspelningen/brännigen misslyckas av helt andra orsaker, som tex billig Cd skiva från Ö&B

Vassego. Hoppas mina raljeringar kommer till nytta. 😉 Jag lider av ett svars-syndrom, d.v.s. jag måste svara ifall jag tror jag kan svaret. Gammal arbetsskada efter att jag jobbat på supporten, antar jag. 😄

Då är vi två, nä du raljerar inte...svarssyndrom, det får jag åsså höra, yrkesskada efter många år i katedern. Gissa, jo matte- fysik- elektronik-datorer å teknik. Dessutom är jag utbildad orgelbyggare å har sådär en 10 tal orglar på mitt samvete, samt ett kanske 30 tal som jag reparerat-lagat-justerat. Sedan har jag ett helt års studier på heltid på klassisk musik som innefattar allt från dirigering till komposition-harmonilära osv. Så nog är man "yrkesskadad"

I natt fick datorn snurra på egen hand å säkerhetskopierade. Det lackar mot ominstallation på en ren flashad h-disk....Suck. Pust...men snart äre Jul 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har gått nästan en vecka nu å hänt en hel del. Bla lyckades jag "bränna" min audiförstärkare. Focusrite Saffiren lade av. Fått igång den men det verkar som en av kanalerna inte går. Kan ej kolla för effektförstärkaren är död.

Installerat fysiskt min gamla Terratec 6 Fire 24 "låda" ljudkort i en AMD burk. Det funkar. Så det får bli reserv musik dator. Men jag måste ändå fixa en förstärkare.

Sedan hörni....det som jjg startade tråden med. Eftersom Fire-Wire å Saffiren inte används så konfiggade jag om Winplayern lite å se på fan.....nu kan den läsa musik CD utan brum, men naturligtvis bara i de inbyggda högtalarna samt med inbyggda kortet. Nåja....jag kan alltid ta hörlurarna....

Äre nån som har en begagnad.förstärkare att sälja?

För övrig så avslutar jag tråden för min del.

Tack för all hjälp å svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu kan den läsa musik CD utan brum

Tråkigt o höra att grejerna pajat!

Det med att man får bort brum var jag med om när jag var liten och hade en XP-maskin. Jag hade då den analoga smala ljudsladden kopplad till moderkortets inbyggda ljudkort. När jag dock vade att skicka ljudet digitalt via ata-kabeln istället så försvann dessa störningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har visserligen inte tänkt skriva mer om - i- denna tråden men jag får väl göra det ändå....

...å kan meddela att jag har formaterat om h-disken å tankat in en ny XP så fungerar både CD spelaren med musik CD skiva i, samt att Sonaren snurrar å jag lyckades "rädda" även Focusrite Saffiren. Troligtvis hade den lagt sig i nån form av skyddsläge när det kom "fel" spännigar på ingångarna el likn. Det som återstår nu är att fixa en ren audioförstärkare som ligger mellan högtaleriet å Saffiren. Kör på bara en högtalare just nu tills jag hittar nått lämpligt. Har du en just förstärkare liggandes som bara samlar damm å vill byta ägare för en symbolisk summa, eller ett "Tack så mycket" så skicka ett meddelande.

Tack alla å Hej då.

Zither

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...