Jump to content
Annons

Simpelt men bra USB-interface?


bobop (oregistrerad)

Recommended Posts

bobop (oregistrerad)

Hej. Var tvungen att byta laptop och den nya saknar firewireport vilket innebär att jag måste byta audio-interface. Jag har haft ett M-audio Firewire 410 tidigare men använt min Mico Audient-preamp för all inspelning. Behöver alltså bara ett USB-Interface som kan skicka S/PDIF-kanalerna vidare in i datorn på ett smidigt sätt samt en hörlursutgång. M-audio-drivrutinerna har verkligen krånglat och jag är på jakt efter något som fungerar bättre med cubase. Har inte någon stor budget utan vill landa runt 2000 kronor. De flesta USB-interface jag hittar i den prisklassen verkar dock alldeles för överlastade med en massa ingångar och skit som jag inte behöver. Nåt i stil med ART USB Phono Plus PS vore toppen om det inte vore för att det bara fixar 16bit-inspelnin:

http://www.thomann.d...ono_plus_ps.htm

Är det AD/DA omvandlare som riskerar att bli en flaskhals för ljudkvalitén när man använder digital-porten? Skulle gärna se att det fanns drivrutiner som fixar att spela in med flera kanaler också.

Mycket tacksam om någon har något tips.

Kan t.ex Tascam US-144 Mk2 eller kanske Miditech Audiolink Pro 24/96 rekomenderas?

http://www.thomann.d...am_us144mk2.htm

http://www.thomann.d...k_pro_24_96.htm

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
bobop (oregistrerad)

En fråga till. Kan strömförsörjning via usb ställa till problem med jordningsbrum? Är det bättre att hitta något med egen strömförsörjning?

Link to comment
Dela på andra sajter

bobop (oregistrerad)

kan varmt rekommendera motu microbook 2. kostar 2000 och är grymt i sin klass!!

Tack för rekomendationen! Det ser bra ut förutom att det verkar sakna digital ingång som jag behöver. Eftersom jag redan har en riktigt pra mic-preamp så behöver jag främst ett interface med bra digital överföring samt bra drivrutiner. Vill inte lägga pengar på inbyggda pre-amps.

Link to comment
Dela på andra sajter

bobop (oregistrerad)

Tack! Vid närmare eftertanke... behöver jag lägga pengar på att AD-omvandlaren ska vara bra egentligen? Signalen kommer ju via en digital kabel från Pre-ampen och borde väl redan vara digitaliserad och ska bara skickas vidare via USB? I såfall kan jag väl köpa vilket billigt USB-Interface som helst mde digital in-port och habila drivrutiner? Eller har jag missuppfattat tekniken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Vid närmare eftertanke... behöver jag lägga pengar på att AD-omvandlaren ska vara bra egentligen? Signalen kommer ju via en digital kabel från Pre-ampen och borde väl redan vara digitaliserad och ska bara skickas vidare via USB? I såfall kan jag väl köpa vilket billigt USB-Interface som helst mde digital in-port och habila drivrutiner? Eller har jag missuppfattat tekniken?

Nej, det var det jag tänkte också när jag läste ditt första inlägg. Det där Art interfacet skulle ju kunna funka.

Dock undrar jag hur du lyssnar på det du spelar in? Om du spelar in med 24bit/96kbit/s så kan ju inte Art interfacet spela upp det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att det ljudkortet du valt är ett DJ-kort. Dels för att det har ett RIAA (skivspelare), och det klarar endast 16-bitars ljud.

De flesta DJ-kort har INTE ASIO-drivisar vilket gör att du kan lika gärna köra på ditt inbyggda ljudkort tillsvidare.

Viktigt att veta är att ASIO är en typ av drivrutin som är närmare hårdvaran = mindre overhead och lagg i musikprogram. Så om du får riktigt stora projekt, kommer din dator (med ASIO4ALL) INTE att grejja att spela upp låten.

Det är därför man normalt sett väljer ett ljudkort av känt märke, mycket p.g.a. stabila och bra ASIO-drivrutiner. Observera att det är skillnad på kanaler och ingångar. Du han ha så många "kanaler" i din låt som din dator (och ljudkort) orkar med. MEN, ska du spela in flera olika saker SAMTIDIGT, måste du ha fler ingångar.

Att ha fler ingångar, även om du endast spelar in en sak i taget, kan ha sina fördelar, då du slipper koppla om, utan kan ha allt inkopplat samtidigt. (Om du inte har ett mixerbord d.v.s.)

Så i ditt fall borde kriterierna vara:

* Känt märke med bra ASIO-drivrutiner (Typ Presonus, Focusrite, ESI)

* Klarar 24 bitar

* Har S/P-DIF

* Fyra eller fler ingångar

Link to comment
Dela på andra sajter

bobop (oregistrerad)

Är alltså ett begagnat mbox 2 bättre på något sätt än Avids Mbox som säljs nya nu? Tycker det svåra är att det sällan framgår av produkt-specifikationerna om drivrutinerna har stöd för att spela in flera kanaler simultant. Spelar i princip alltid en med två olika mickar på två kanaler för att kunna latja med stereoeffekter o.dyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett Fast Track Pro som joacime säljer är fasktiskt sjukt klockrent åt dig. 😉 Har alla kriterier. Spring å köp! 🙂

Har du flera ingångar kan du i de allra flesta fall spela in flera saker samtidigt. På mitt ESI 1010e har jag t.ex. två xlr-mix-ingångar, två hi-z, samt åtta linje-ingångar. Men det är ändå bara totalt åtta saker som jag kan spela in samtidigt, då jag kan byta ut några av linje-ingångarna mot xlr eller hi-z.

Dock kan man koppla in både mikrofoner och annat samtidigt, och enkelt klicka på en switch i programvaran, beroende på vilken ingång man vill använda.

edit: Jag är lite osäker på drivisarna, och hur de funkar med nyare os, samt om det finns bra ASIO-drivrutiner. Detta är kanske någonting Joachime vet? 🙂

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

bobop (oregistrerad)

Hej. Tack för erbjudandet men jag försöker hålla mig borta från M-audio. Har avverkat två av deras ljudkort och haft mycket problem med drivrutinerna. Ska vara schysst mot mig själv och hitta nåt annat, även om det säkert är ett bra pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har positiva erfarenheter av M-Audio drivisar. Ofta kan det vara annat som krånglar, kör du laptop?

Därmed inte sagt att du inte skall titta på andra ljudkort naturligtvis, men som sagt det kan vara annat som orsakar problem än själva ljudkortet, strömsparfunktioner etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

bobop (oregistrerad)

Ja, det mesta som kan orsaka problem har gjort det för mig genom åren. Däribland drivrutinerna. M-audio är säkert inte värre än någon annan men jag får utgå från mina erfarneheter här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...