Jump to content
Annons

Ventilationen ställer till det!


Drängen

Recommended Posts

Efter en massa om och men, har jag äntligen fått mitt egna lilla krypin!

Flytta ut alla studioprylar ur lägenheten och in i lokalen.

Drömmen om en egen liten projektstudio/replokal, så man slipper driva sina stackars grannar till vansinne.

Idag när jag var där och tog lite mått upptäckte jag att det läcker förbannat mycket ljud från replokalen vägg i vägg.

Och jag uppfattade det som att det var ventilationen som släppte igenom.

Lokalerna är knappast byggda med luftspalt osv.

Är det någon som sitter med lite tips och idéer om hur detta kan byggas bort?

post-22251-0-80535300-1410813939_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du får montera ned befintlig ventilatisonskanal och ersätta den med en ljuddämpare. Gjorde nyligen ett gäng sådana till ett studio. På bif. bild ser du själva principen. Lådorna bygger du i MDF och 100 mm dacronabsorbent. Ju längre desto bättre dämpning vid låga frekvenser.

post-27276-0-85596200-1410896106_thumb.jpg

post-27276-0-01792200-1410896136_thumb.jpg

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får montera ned befintlig ventilatisonskanal och ersätta den med en ljuddämpare. Gjorde nyligen ett gäng sådana till ett studio. På bif. bild ser du själva principen. Lådorna bygger du i MDF och 100 mm dacronabsorbent. Ju längre desto bättre dämpning vid låga frekvenser.

Kanon tack för tipset!

Vart kan man få tag i dacronabsorbenter?

Om det skulle visa sig att ventilationsstammen läcker ljud, dår det att bygga in den då?

post-22251-0-68956200-1410964737_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Av bilderna att döma har du två ventilationskanaler in till rummet. En frånluft och en tilluft.

Om du har problem med överhörning från intilliggande rum i dessa kanaler behöver du montera ljuddämpare om du vill bibehålla ventilationen. Däremot om en kanal bara går igenom rummet kan du bygga in denna i tex. en gipslåda för att dämpa kanalljudet.

Finns det renslucka eller injusteringsspjäll utmed kanalen bör du även bygga en servicelucka för dessa i gipslådan.

Dacronabsorbenter är lite knepigt att få tag på. PM:a så kan jag hjälpa dig om du behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...