Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hifinördarna skriver mycket om hur viktigt det är med en bra DAC. När jag lyssnar på Spotify eller mina egna inspelningar i tex iMacen kopplar jag bara analogsladden direkt i hörlursuttaget, tycket det låter skitbra, speciellt i Macen eller iPhonen. I den Sony Vaio laptop jag har är ljudet i hörlursutgången inte riktigt lika bra…

Kan det vara så att hifigubbsen får en högre volym med DAC och därmed inbillar sig att ljudet är bättre? Fast de skulle få samma ljud om de bara vred upp huvudvolymen två snäpp?

DAC är är väl bara en converter från digitalt till analogt man pluggar in i ett USB-hål? Kör ni med såna?

post-8284-0-30758700-1410681359_thumb.jpgUSB-hål? Kör nimed såna?

Ovidkommande bild 🙂

Annons
Posted

Det finns ju en ganska lång tråd här om AD/DA-omvandling 🙂

Själv har jag svårt att tro att själva AD/DA-omvandlingen skulle vara en kritisk del i ljudet. Däremot kan jag tänka mig att det skiljer en del mellan olika hörlursförstärkare (det sitter ju någon form av hörlursförstärkare efter DA-omvandlaren i hörlursuttaget på samtliga prylar du beskriver).