Jump to content
Annons

Konstigt ljud


Jolaker

Recommended Posts

Hej!

Köpte nyss en ny kondensatormikrofon, och när jag stänger av fantommatningen på ljudkortet med micken i blir det som ett pulserande, öronbedövande ljud som pågår i kanske 4 sekunder. Gainmätaren på ljudkortet går i taket. Är det normalt? Har bara kört med en MXL-mikrofon tidigare som hade en egen strömlåda, och hade aldrig några såna problem. Vill inte skada min nya fina mick! Smäller även till när jag sätter på matningen, men det verkar vara vanligt förekommande. Har försökt googla mig till ett svar, men ingen som säger något om avstängningen.

Tacksam för svar!

Redigerat av Jolaker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Micken klarar sig allt, däremot ska du alltid dra ner volymreglagen till högtaleriet eller preampen när du gör något med micken, oavsett om du kopplar in micken, kopplar ur den eller slår på eller av fantommatningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Micken klarar sig allt, däremot ska du alltid dra ner volymreglagen till högtaleriet eller preampen när du gör något med micken, oavsett om du kopplar in micken, kopplar ur den eller slår på eller av fantommatningen.

Ok! Så det är inget konstigt att det blir så med andra ord? Tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Olika tillverkare löser "avstängningsprocessen" på olika sätt. När matningsspänningen försvinner tar det ett tag innan kondensatorer laddas ur och urladdningen kan ge upphov till olika ljudfenomen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...