Jump to content
Annons

Ez drummer vs Garage banddrummer


Bbenderman

Recommended Posts

Annons

Vill du ha "sväng", eller vill du ha swing? Enkom swingfunktion gör givetvis inte att det svänger utan förskjuter enbart andra åttondelen i en tuplet. Om du är ute efter de där typiskt värdelösa "humanize"-funktionerna lär EZD ha en sådan ja. Bäst är, som alltid, om du är kapabel att spela det själv, om du investerar i en enklare slagplatta eller kit. Annars finns ju färdiga kompbanker för den konventionellt bundne musikern.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha "sväng", eller vill du ha swing? Enkom swingfunktion gör givetvis inte att det svänger utan förskjuter enbart andra åttondelen i en tuplet. Om du är ute efter de där typiskt värdelösa "humanize"-funktionerna lär EZD ha en sådan ja. Bäst är, som alltid, om du är kapabel att spela det själv, om du investerar i en enklare slagplatta eller kit. Annars finns ju färdiga kompbanker för den konventionellt bundne musikern.

Uhm. Nu har jag bara ettan av ezdrummer, men jag tror du missuppfattat vad humanizefunktionen gör. Det den gör är att den har flera olika samplingar på samma velocity och byter mellan dem slumpvist (antar att det är slumpmässigt). Inte att det låter som en mänsklig trummis plötsligt vid en stelt programmerad rytm. Om man tror det så förstår jag att man blir besviken..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Uhm. Nu har jag bara ettan av ezdrummer, men jag tror du missuppfattat vad humanizefunktionen gör. Det den gör är att den har flera olika samplingar på samma velocity och byter mellan dem slumpvist (antar att det är slumpmässigt). Inte att det låter som en mänsklig trummis plötsligt vid en stelt programmerad rytm. Om man tror det så förstår jag att man blir besviken..

Nej, det är sant. Velocityfunktionen är det som påverkas av EZD's humanize-funktion; ergo ingen swingpåverkan. Spånade enkom fritt då TS efterfrågar sväng, och även om denna tidlöst dåliga funktion inte påverkar swing (enbart velocityvärden som vi redan etablerat), så gör den ändå att det låter lite annorlunda i ett lamt försök att låta mänskligare. Vill minnas att han pratade om att "byta trumslagare", så av den anledningen. Där har jag däremot ingen aning om vad som åsyftas. Jobbar inte i Garageband.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att slänga mig in i diskussionen om vad Humanize funktionen gör och inte gör, så skulle jag säga att EZ drummer är värt att installera. Har iof inte jobbat med garageband, men jag har använt EZ drummer för att skissa låt idéer och jag tycker att det är snabbt smidigt och enkelt och låter ändå rätt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Även om många trumprogram låter platta och ganska livlösa hjälper humanize-funktionen i EZD absolut att få det att låta mindre mekaniskt. Tycker exakt som Niklas, att skissa låtidéer tycker är suveränt.

Det i det sammanhanget som jag tycker det funkar bäst, att skissa låtideér. Sällan det låter bra att använd i slut prod, om man inte lägger mycket tid på att få det att låta bra. Och som JohnRick redan varit inne på så blir det oftast bäst om man "spelar in" det, då får man genast ett bättre resultat. Och visst kan Humanize funktionen få det att låta mindre mekaniskt, även om jag tycker att det är lite väl slumpmässigt.

Det som oftast "avslöjar" om någon använt EQ drummer eller liknande i en produktion är oftast inte själva "spelet". Ofta är det i mitt tycke själva ljudet i sig. Det som jag tycker gör att ljudet från många trumpluggar sticker ut som onaturligt. Är oftast att det saknas lite fyllig botten och det är oftast alldeles för mycket rums mic inblandat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det i det sammanhanget som jag tycker det funkar bäst, att skissa låtideér. Sällan det låter bra att använd i slut prod, om man inte lägger mycket tid på att få det att låta bra. Och som JohnRick redan varit inne på så blir det oftast bäst om man "spelar in" det, då får man genast ett bättre resultat. Och visst kan Humanize funktionen få det att låta mindre mekaniskt, även om jag tycker att det är lite väl slumpmässigt.

Det som oftast "avslöjar" om någon använt EQ drummer eller liknande i en produktion är oftast inte själva "spelet". Ofta är det i mitt tycke själva ljudet i sig. Det som jag tycker gör att ljudet från många trumpluggar sticker ut som onaturligt. Är oftast att det saknas lite fyllig botten och det är oftast alldeles för mycket rums mic inblandat.

VIlken överraskning att du tycker det!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...