Jump to content
Annons

PA inköp på enskild firma?


StarCruiser

Recommended Posts

Hej!

Någon som har erfarenhet av att köpa in PA-delar och hur skattemyndigheten hanterar detta med avskrivningar? Jag skulle vilja göra inköpet i år utan att ta det som en investering med avskrivningar på 5 år.

Jag kommer i år att få in så pass mycket att jag kan köpa en digital mixer samt nya aktiva högtalare. Båda kostar var för sig under 22 200 SEK (vilket är max belopp att ta som engångskostnad) men tillsammans kostar de mer. Och det väldigt tydliga reglerna säger att om "inventarier anses ingå som ett led i en större inventarieanskaffning" så får inte den totala summan överskrida 22 200 SEK

Man är alltså utelämnad tolkningar av enskilda handläggare...

Är det någon här som gjort denna typ av inköp och har erfarenhet av hur skattemyndigheten hanterat det?

Tacksam för svar

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Högtalarna är förstås till scenbruk, medan mixern är för studiobruk. Då är de inte nödvändigtvis kopplade till varandra - men som du säger, så kan det säkert bero i hög grad på hur en enskild handläggare bedömer det.

Separata kvitton är nog ganska nödvändigt för att det ska finnas någon chans alls, skulle ja tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

@Claes: Du har definitivt en poäng med att de kan (och kommer att) användas i olka sammanhang. Inköpen är vid olika tillfällen med åtminstone ett kvartal emellan, så det finns ingen direkt koppling där. Men det man önskar är ju att slippa "fajtas" med handläggare...

@pme: Jo. så kan man se det. Men eftersom jag bedriver detta som hobby och egentligen inte avser att ta ut någon lön/vinst, utan bara köpa roliga prylar, så vill jag helst spendera de pengar som kommer in ett år utan att behöva skriva av dem. Vem vet hur länge denna hobby är kul?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du så lång tid mellan inköpen, så är det nog ganska omöjligt även för en nitisk handläggare att hävda att de måste tillhöra samma investering. Det ena kan ju vara en nyinvesting, medan det andra kan vara ersättning av något gammalt som har gått sönder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...