Jump to content
Annons

Vad är fel på min mick?


prototyp

Recommended Posts

Haft problem med min mick några månader nu , bytt rör men blev ej bättre, spelade in brus imorse så jag kanske kan få lite hjälp här

micken är en adk a48, alltså rör mick. när jag switchar patterns så uppstår det något slags vind ljud, mest när jag drar switchen mot 8'an

http://speedy.sh/eFzdY/vind-brus.mp3

jag maxar i princip gainen här så ni ska kunna höra bra men den ligger inte överdrivet långt ifrån där den brukar ligga vid inspelning (början av filen)

super tacksam för svar

MVH

Redigerat av prototyp
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har för mig att de blir rätt varma, så kolla på kretskortet om det verkar finnas någon kallödning någonstans i närheten av röret.

Kan också var en kondning som har gett upp och behöver bytas... Elektolytvätskan i kondningar kan ju torka ut - och det går snabbare om det blir varmt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Alla preampar och mickar brusar olika mycket.

En inspelning på nästan max gain säger ingenting om att nåt är trasigt i micken, snarare så är det preampen som brusar.

Prova att spela in nåt, tex sång och ställ in micken så att det blir en bra inspelning. Spela sedan in micken igen.

Jag gjorde en inpselning för en tid sedan just för att jämföra brus mellan olika mickar och preampar. En av dessa inspelningar är den som du finner nedan. Inspelningsnivån är satt för sånginspelning.

Inga dyra grejer, inspelat hemma hos mig.

https://dl.dropboxus...ckpreamprum.wav

Att det låter brusar när du byter pattern beror nog på att ett membran till strömsätts, då kan det låta på det vis som du har på din inspelning.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...