Jump to content
Annons

Ett litet inlägg i prylhetsen


Jaker

Recommended Posts

Hittade min första "riktiga" inspelning gjord sent 2010 eller tidigt 2011. Innan detta hade jag spelat in väldigt lite. Hela inspelningen är gjord med väldiga billiga grejer och enkla medel. Och när jag lyssnade igenom låtar insåg jag att det faktiskt var riktigt bra!

Förra gången jag såg en sån här tråd visade det sig att allt va digital trummor och VST förstärkare. Så här kommer en riktig inspelning med riktiga instrument i ett riktigt rum.

Här kommer en kort genomgång av grejerna:

-Fyrkantig replokal ca 25kvm och normal takhöjd. Hade satt upp ca 5-6 bredbandsabsorbenter av mineralull.

-Mac g4 och digi 001 köpta för 1500:- ihop

-Gammalt vlz1604 köpt av SVT för 1000:-

-Billigt pearl export set med dåliga skinn. Kommer inte riktigt ihåg mickning men jag tror jag hade ett rött JJlabs kit med en 57a på virveln. Kan ha haft en mxl990 och en AT4033 som A/B oh

-Mexico Jazzbas lajnad och mickad Med en sm57 och en mxl990 har jag för mig.

-Lead git gibson es125 genom en musicman 65 förmodligen en at4033 och en 57a på stärkaren

-komp git en mexico tele eller epi LP standard genom en AC15 med samma mickning.

-Sång i AT4033

-Banjo och ackgura är nog 4033 dom med tror jag.

-Extra percussion tror jag var en mxl 990 och 4033 i A/B runt "mongo kitet"

Allt mixat i PT 6.4 med medföljande pluggar. På ett par samson mediaone 4a och t.bone lurar.

Summa kardemumma man kan göra respektabla inspelningar på billiga grejer om man tar sig tid. När jag gjorde denna inspelning hade jag ingen erfarenhet men fruktansvärt mycket tid. Jag vet inte hur länge jag höll på med varje instrument. Och för att inte tala om hur många gånger jag mixade om det. Sen finns det säkert dom som inte alls tycker det är någon bra inspelning men. "To all his own" så att säga

På grund av en HD crash får ni hålla till goda med en Mp3a tyvärr.

https://soundcloud.com/jaker123/jake-the-gin-mill-trio-2

Redigerat av Jaker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag bantade ner min studio när jag började att plugga för några år sen.

Låter precis lika bra/sunkigt som när jag körde med fetare prylar.

Det finns ingen mening att skaffa high-end prylar med den kunskapsnivån som jag ligger på, förutom kanske Kempern som inhandlades i vintras. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är prylnörd och har mycket prylar som är "över min nivå", om man kan säga så. Men samtidigt gillar jag att kunna säkerställa att det enda jag behöver förbättra är min kunskap. Vill inte behöva tänka "fan hade det kunnat låta bättre om jag haft x eller y?", utan bara veta att om det låter dåligt så får jag spela tightare, micka up annorlunda eller mixa om på nytt.

Sen tycker jag prylar är roligt, att leta fram gitarrljud genom att testa olika stärkare, byta rör, olika pedalkedjor osv, är minst lika roligt som att spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är prylnörd och har mycket prylar som är "över min nivå", om man kan säga så. Men samtidigt gillar jag att kunna säkerställa att det enda jag behöver förbättra är min kunskap. Vill inte behöva tänka "fan hade det kunnat låta bättre om jag haft x eller y?", utan bara veta att om det låter dåligt så får jag spela tightare, micka up annorlunda eller mixa om på nytt.

Sen tycker jag prylar är roligt, att leta fram gitarrljud genom att testa olika stärkare, byta rör, olika pedalkedjor osv, är minst lika roligt som att spela.

Jag är med på noterna här, har sedan denna inspelning gjorts provat masar av grejer och tycker att leta grejer på blocket är en del av charmen. Men det är kul att kunna visa för ungdomar eller folk med lite pengar att lägga på inspelning att det kan bli bra utan neumann u87an man inte har råd med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar. Jag bytte stad nått år efter detta och bandet försvann. Men nu är jag tillbaks och har funderat på att samla styrkorna och spela in alla våra låtar akustiskt. Git, Banjo, Kontra och nedbantat trumset. Tror man kan få fram nya roliga kvalitéer ur låtarna.

Har en liten tanke om att göra det med 2 bandmickar i blumlein rätt in på en rullband i ett vardagsrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...