Jump to content
Annons

Dags för akustikbehandling. Tacksam för hjälp


MrNy

Recommended Posts

Hej!

Har gjort vid en källarlokal för att använda som kontrollrum med dimensionerna 3,6 * 4,8 m.

Har läst en del men är väldigt kluven eftersom det på kortsidan finns en "klack" med höjd på 1,12 m och 47 cm djup. Inuti den finns rör. Klacken har jag klätt in i vanligt tyg. Ovanför klacken sitter 2 små fönster.

Övrig fakta: stenväggar, takhöjd på ca 2 m. I ena hörnet finns dörren och plats finns ej för basfälla!

Akustikmaterial jag köpt hitils: 6 styck basfällor, 6*4" absorbenter, 9*2" absorbenter.

Har för tillfället placerat skrivbordet mot långsidan men jag är lite rädd för att stereobilden kan bli fel då en viss del av första reflektionen går på "klacken". Förutom skrivbord med skärm, klaviatur och monitorer finns soffa, dj anläggning och lite möbler för förvaring.

Är klacken till stor nackdel? Hur hade ni gjort?

post-29882-0-60537900-1404155324_thumb.jpg

/Christoffer

Redigerat av MrNy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gjorde en snabbskiss hur du skulle kunna lösa det i rummet. Dock en hel del korrigeringar som kan behövas 😉 Sedan får du lösa det genom att skära ut för fönster och ventilation.

Man ser det ej på bilderna men träpanelerna är snedställda.

post-14124-0-84365300-1404207937_thumb.jpgpost-14124-0-57187700-1404207938_thumb.jpgpost-14124-0-00371200-1404207939_thumb.jpg

Redigerat av technic
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklar! Fan vad imponerad jag blir utav din entusiasm med ritningar och det! Vad är det blåa respektive gröna?

Hade egentligen för övrigt gärna sluppit för mycket av byggandet och övrigt och mest valt bra placering i rummet samt klistra upp materialet jag har köpt i första hand och därefter mer om det behövs. Kan påpeka att jag inte har särskilt mycket erfarenhet utav att producera och kraven egentligen inte är super höga. Tänkte mest få till det bästa utav rummet.. På bilden har du satt skrivbordet en bit ut vilket vore toppen då jag har möjlighet att gå bakom skrivbordet och öppna fönstret. Är det inte farligt att jag kan hamna rätt nära mitten av rummet då? Skrivbordets djup är 80 och klacken är som nämnt tidigare 47..

Åter igen tack som tusan för entusiasmen!

Demonproducenten: Vad för typ av absorbenter?

/Chrille

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är grönt/gult är absorbenter. Delar av det som är blått är ytor i programmet som blev felvända eller bara fel färg på som jag inte orkade byta färg eller fixa med.

Du kan ha 38% av rummet som en utgångspunkt för att börja mäta var det låter bäst att ha sweetspot. Om du tänkt använda de absorbenter som du köpt så sätt dom isf så du absorberar förstareflexerna på väggar och tak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Igen!

Om man utgår ifrån 38% borde jag sitta ca 1,8 m ifrån väggen, 1,3 m ifrån klacken.. Detta vore rätt vettigt då jag kan gå bakom skrivbordet för att komma åt fönsterna vid behov..

Tog några bilder på "klacken" och fönsterna om det kan vara av nytta...

post-29882-0-20256500-1404270074_thumb.jpg post-29882-0-14637700-1404270348_thumb.jpg

/Chrille

Link to comment
Dela på andra sajter

Demonproducenten: Vad för typ av absorbenter?

/Chrille

eh

ser ju nu att det är precis så som technic så eminent ritat - så följ dom råden ang absorbenter etc

men generellt menar jag att iom klacken så får du ett utrymme som redan är stulet från golvet som du lika gärna kan fylla ordentligt

takhöjden på 2m är väl det minst roliga med hela rummet...

och egentligen är fönstren bara små gluggar som du lika gärna kan sätta igen helt om du bygger absorbenter där - dom sitter ju inte ens symmetriskt

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som du säger så sitter fönsterna inte symmetriskt vilket jag oroar mig en del för. Hade dessutom gärna haft dem kvar. Har spelat där nere en del och mot förmodan är det absolut inte så katastrofal akustik.

Om man skulle låta klacken vara och placera absorbenter på klacken samt ovanför klacken. Finns det då någon förklaring på hur ljudet skulle uppträda?

Kan påpeka att detta inte är tänkt att bli en proffsstudio utan ett lyft ifrån det sovrum jag tidigare suttit i.

/Chrille

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej igen!

Har flyttat runt och hållt på.. Har mätt ta så jag har en jämn triangel mellan mig och monitorer samt att det är lika långt åt båda håll från monitor till sidovägg.

För att jag skall kunna komma åt och öppna fönster och kanske ha lite backar med skivor på klacken så måste jag flytta ut skrivbordet så jag hamnar 2 meter ifrån väggen (1,57 till vägg under 1,12 meters höjd). Dett skulle innebära att jag sitter ca 42% in i rummet. Mitt dilemma är då att jag blir lite nojig över att jag hamnar för nära mitten utav rummet..

/Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det skulle jag nog behövt men känner att jag kommer hänga upp mig helt för mycket på mätningen och är rädd att jag inte kommer vidare..

Vill återigen tacka alla som engagerar sig och hjälper denna vilsna själ!

När jag räknar på hur långt in i rummet sweetspoten är, räknar jag då över ller under "klacken" ? Blir inte riktigt klok på hur den påverkar akustiken.. Skulle man kanske placera monitorerna där uppe och vinkla neråt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej! Nya tag. Har gjort en bättre skiss (tog mig ett tag). OBS rummets längd är 4,8 och inte 4,6...

post-29882-0-06112100-1406141783_thumb.jpg

Sedan hade jag ordentligt flyt. Fick ett samtal av en släkting under dagen då hon hade vänner som skulle slänga en bil med akustikmaterial. Följade hämtade jag idag:

16 styck 3" absorbenter

4 styck basfällor

8 styck 70 mms diffusorer

sedan tidigare hade jag:

6 styck basfällor

6 styck 4" absorbenter

9 tsyck 2" absorbenter

I skissen har jag dock ej märkt ut några 3"

Är jag inne på rätt spår? skall jag överhuvudtaget använda diffusorerna? Noter att 2" vid skärmen är i taket...

Redigerat av MrNy
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enklaste är faktiskt att mäta var det verkar fungera bäst i rummet och sedan behandla utefter det. Symetri är bra så du kan ju även fundera på att ställa skrivbordet så det står som ett V i rummet. Kvs med spetsen framåt. Då kommer du lätt åt utrustningen och får symetri mellan höger och vänster sida av rummet. Behandla först dom första reflektionerna på vägg och tak. Diffusorerna kan du sätta i bakre delen av rummet. Använd först och främst de tjockare absorbenterna och sedan de lite tunnare på mindre viktiga ställen. Se ritningen jag skickade dig i mitt första inlägg.. Men som sagt, börja med att mäta. Lyssningsplatsen bör vara som bäst mellan 35 och 45% av rummet som en första utgångspunkt.

Om du vill dyka lite djupare i akustik kan jag rekommendera dessa böcker:

http://www.adlibris.com/se/bok/master-handbook-of-acoustics-9780071603324?gclid=CNevm9W-3b8CFcLPcgodC68AuQ

http://www.amazon.com/Home-Recording-Studio-Build-Like/dp/143545717X

http://www.ra-thebook.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack Technic! Har tyvärr inte tillgång till mätutrutning men kanske kan fixa dock och dessutom så har jag inte en endaste aning om hur man mäter.Läste något om "Haz"? zoonen och att rum upp till 6 meters längd inte behöver diffusorer. Angående skrivbordet så blir ett v svårt då jag vill ha sakerna framför mig.

Kan påpeka att jag kommer ha basfällor i samtliga hörn. Dock inte helt från golv till tak. Något jag bör tänka på?

Samt att jag ställt upp monitorerna på klacken vinklade neråt mot mig vilket gör att jag kommer 1-1,5 meter ifrån dem.

post-29882-0-79259000-1406193743_thumb.jpg (Akustikmaterialet är ej dit limmat!)

Kan kanske låna mätutrustning förresten men har lokalen i ett flerfamiljshus källare och har därför "grannar" rakt ovanför mig. Kan det stilla till/ ge utslag med stamp i golv osv?

Redigerat av MrNy
Link to comment
Dela på andra sajter

Det du behöver är en rundupptagande mikrofon med hyfsat rak kurva. Denna fungerar http://www.thomann.de/se/behringer_ecm_8000.htm

Sedan kan behöver du ett program som sköter mätdatan. Använder du mac och firewireljudkort så skulle jag rekommendera Detta som har en gratis trailperiod då allt fungerar http://supermegaultragroovy.com/products/FuzzMeasure/

Annars så fungerar Room EQ Wizard bra och är gratis...men lite omständigare att få igång att fungera.

Sedan mäter du i lyssningsposition i höjd med öronen med en högtalare åt gången och flyttar sedan runt sakerna och fortsätter mäta hur det förändrar rummet. Långa sveptider är att föredra om det kan finnas störande element i omgivningen. Försök annars hitta av 10 sekunder då det är tyst.

Försök fylla så många hörn det går samt dämpa upp de första reflektionspunkterna på väggar och tak. Eftersträva symmetri så gott det går. Absorbenterna blir effektivare om dom kommer ut från väggen lite, dvs rum, absorbent, luft, vägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen Technic skall försöka få till en mätning. Har möjlighet att låna mick! Min tanke är att mäta och checka av akustiken och sedan dämpa första reflektioner för att sedan mäta igen? Så får jag som nybörjare lite insikt i hur (förhoppningsvis) behandlingen kommer att påverka. Därefter ta övriga ställen.

Letade runt på forumet och hittade en perfekt pdf utav Adrumdrum här på forumet. Tänkte att följande mall i pdfen vore bra att följa i mitt rum:

post-29882-0-55031400-1406306092_thumb.png

Vad tror ni om diffusorer? Har läst på väldigt lite om dessa.. Rummet är enbart 4,8 långt. kommer det behövas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...