Jump to content
Annons

Mystisk bugg i Logic X


Olle E

Recommended Posts

En märklig sak som händer i Logic X.

Jag har två bells spår panorerade lite åt olika håll som får ta varsin ton av en melodi. Detta för att göra melodin mer spännande. Jag vill lägga en automation på volymen för att melodin ska smälta in mer i låtens olika delar. Jag ändrar därför output till en bus. Än så länge är allt frid och fröjd men när jag lägger en gain plugg på regeln och skriver in en automation så händer någonting märkligt:

I bussen syns bara volymutslag från ett av spåren och bara det spåret går igenom effekter på bussen. Om jag solar bussen så hörs båda spåren men om jag mutar bussen så hörs fortfarande det spåret som inte ger utslag på bussen. Drar jag ner volymen på bussen så hörs fortfarande det spåret som inte ger utslag på bussen.

Någon som har varit med om samma sak?

Workaround?

Jag har provat att ändra output till master och sedan tillbaka till bussen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja samma sak händer om jag automatiserar volymregeln. Det hände även på en trumbuss som jag gjorde men då bara när jag spelade på min midikeyboard. Om jag pausar och sedan startar låten igen så fungerade den bussen som den ska. Märkligt. Eftersom det bara var två spår i originalfrågan så kopierade jag automationen och då är det ju inga problem. Det har fungerat med andra bussar än så länge men man blir ju lite fundersam på vad som kan ha orsakat det. Har du D200 eller någon annan varit med om det tidigare?

Kan lägga till att det är Logic X 10.0.6 som jag använder på den senaste versionen av retina MBPro. Körde för första gången Avid Eleven Rack med de senaste drivrutinerna som ljudkort men det känns ju som ett Logic problem så ljudkortet borde inta ha någon påverkan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns inte om jag har haft problemet innan men man stöter på grejer ibland som man inte fattar, om det sen är för att man gör fel eller om man inte kan vet jag inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om man kan binda gainpluggarna till en ratt på det där quick control som finns och röra båda med en ratt virtuellt och sen automatisera den eller nåt, om det inte funkar alltså...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är väldigt sant. Har flera gånger stött på saker som inte blir som jag har tänkt och då har jag oftast bara glömt en liten detalj någonstans. Inte mycket som kan gå fel när man ändrar output till en buss för två kanaler dock. Det var dessutom den enda bussen i projektet.

Ska uppgradera till 10.0.7 senare idag. Får se om problemet kvarstår. Jag jobbar mycket med bussar och det har inte hänt mig tidigare så kanske bara en tillfällig hickup av programmet.

Vet inte om man kan binda gainpluggarna till en ratt på det där quick control som finns och röra båda med en ratt virtuellt och sen automatisera den eller nåt, om det inte funkar alltså...

Smart. Ska testa

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är väldigt sant. Har flera gånger stött på saker som inte blir som jag har tänkt och då har jag oftast bara glömt en liten detalj någonstans. Inte mycket som kan gå fel när man ändrar output till en buss för två kanaler dock. Det var dessutom den enda bussen i projektet.

Ska uppgradera till 10.0.7 senare idag. Får se om problemet kvarstår. Jag jobbar mycket med bussar och det har inte hänt mig tidigare så kanske bara en tillfällig hickup av programmet.

Smart. Ska testa

Om man i automatiseringsmenyn kan binda två värden till en ratt/kontroller alltså...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man i automatiseringsmenyn kan binda två värden till en ratt/kontroller alltså...?

Jag har tidigare skapat två olika pads på två olika reglar och bundit dem båda till modulationshjulet (på keyborden jag hade då fanns det inga extra ratter/reglar). Då hade jag den ena padens volymregel på max vid modulationshjulets lägsta värde och vice versa. Det gjorde att jag mjukt och fint kunde byta pad in till refrängen även samtidigt som jag spelade. Det var visserligen i Logic 8 men det borde ju gå att göra i Logic X också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju få upp de 8 rattarna i nederkant genom nån knapp där uppe och sen assigna vad du vill till dem...quick controls tror jag det heter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...