Jump to content
Annons

Konstruktivt om nedladdning!


Peder

Recommended Posts

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Jag är också kluven! Jag laddar själv inte ned dels för att jag inte gillar MP3-kvalite dels för att jag vill sponsra kompositören!

Men samtidigt tycker jag bara det är bra att skivbranchen, som den ser ut idag, går under (rätt åt dem?) Den tillför allt mindre för

var dag som går och jag är verkligen inte den som tycker det var bättre förr eller att musiken var bättre på 50/60/70/80/90-talet,

då musiken enligt mig fortfarande är bäst just nu, nej nu och blir bättre och bättre men är inte något som jag anser skivbolagen

längre bidrar till, på gränsen att skivindustrin numera motarbetar högkvalitativ musik! HipHop/Rap i USA är ett utmärkt exempel,

jag älskar hiphop men det som görs nu, d.v.s. det på listorna, är den mest patetiska smörja jag någonsin hört och känner ingen

"hiphopare" som inte håller med mig - även intresserade innunder 20/15 år tycker det (mesta) som ligger på listorna idag är uruselt!

Standard Rap-videon ger ju heller knappast intryck av någon större pengabrist inom skivbranchen - snacka om att skjuta sig i foten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
skivindustrin numera motarbetar högkvalitativ musik! HipHop/Rap i USA är ett utmärkt exempel,

jag älskar hiphop men det som görs nu, d.v.s. det på listorna, är den mest patetiska smörja jag någonsin hört och känner ingen

"hiphopare" som inte håller med mig - även intresserade innunder 20/15 år tycker det (mesta) som ligger på listorna idag är uruselt!

Standard Rap-videon ger ju heller knappast intryck av någon större pengabrist inom skivbranchen - snacka om att skjuta sig i foten!

Håller inte riktigt med, det finns massor av bra hiphop på listorna idag. The Game plattan är knappast urusel eller Beanie Sigels nya..

Att rapvideos ofta är eller ser ut att vara påkostade har ju alltid varit fallet. En snygg video är aldrig fel till en bra låt. Om folk genom detta tror alla rapartster är stenrika så må det väl vara hänt, men så är givetvis inte fallet även rappare kör Volvo bland.....

Undergroundscenen i de flesta länder är rätt vital vilket gör att man idag kan välja bland ett enormt utbud av både kommersiell och "ickekommersiell" hiphop och det måste ju vara vettigare än att bara tycka den ena falangen är bra, båda behövs ju och står ofta inte så långt ifrån varandra som vissa vill få det till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

The Game plattan är knappast urusel eller Beanie Sigels nya.

- (Bra musiksmak b.t.w. 🙂!) Av väldigt många möjliga finns självfallet alltid undantag jag talar dock om mycket tydlig trend -

där socialrealistisk rap som exempelvis B Sigel´s ej heller är särskilt representativ för rådande trend!

Att rapvideos ofta är eller ser ut att vara påkostade har ju alltid varit fallet.

- Ja och nej, om man med alltid menar de senaste 5 åren så nja men talar även här om något helt annat, nämligen allt detta

meningslösa flashande med hyrbilar hit och inhyrda/färgkopierade pengar dit (samt obligatoriska tjoget "erotiska" dansarna).

Att vifta med vapen i musikvideos må vara töntigt effektsökeri men i jämförelse känns det faktiskt som nobelpris i litteratur!

Undergroundscenen i de flesta länder är rätt vital...

- Här har du onekligen en poäng och detta kan man nog tacka skivbolagen för - disco skapade punken, glamrock skapade grungen, o.s.v!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

The Game plattan är knappast urusel eller Beanie Sigels nya.

- (Bra musiksmak b.t.w. :rolleyes:!) Av väldigt många möjliga finns självfallet alltid undantag jag talar dock om mycket tydlig trend -

där socialrealistisk rap som exempelvis B Sigel´s ej heller är särskilt representativ för rådande trend!

Att rapvideos ofta är eller ser ut att vara påkostade har ju alltid varit fallet.

- Ja och nej, om man med alltid menar de senaste 5 åren så nja men talar även här om något helt annat, nämligen allt detta

meningslösa flashande med hyrbilar hit och inhyrda/färgkopierade pengar dit (samt obligatoriska tjoget "erotiska" dansarna).

Att vifta med vapen i musikvideos må vara töntigt effektsökeri men i jämförelse känns det faktiskt som nobelpris i litteratur!

Undergroundscenen i de flesta länder är rätt vital...

- Här har du onekligen en poäng och detta kan man nog tacka skivbolagen för - disco skapade punken, glamrock skapade grungen, o.s.v!

Nja punken skapades nog mer sanningsenligt av Malcolm MacLaren en klädförsäljare som behövde fler betalande kunder därför lanserade han Sex Pistols efter att tidigare ha lanserat glampunkarna New York Dolls. Han var dessutom den som introducerade hiphop till många genom Buffalo Gals den första skratchskivan som blev en stor hit!

Discons glansperiod kom faktiskt efter punken inte före som många verkar tro........

Snygga lyxiga Rap och hiphopvideos har väl funnits sedan början på 90-talet så det är väl ett tag. Visst mycket schabloner och klicheer men knappast mer än i de flesta rock eller popvideos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Visst mycket schabloner och klicheer men knappast mer än i de flesta rock eller popvideos.

-Då har du inte sett de senaste årens rapvideos!

De skulle inte ens fått sändas i vanlig TV för 10 år sedan, undantaget möjligen Dansk, Fransk eller Svensk TV (Fräcka Fredag!)

Punken var ett exempel! Att M.M skapade punken är dock en myt som vi alla gått på (M.M skapade säkert myten med (är man mytoman så :rolleyes:!))

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Visst mycket schabloner och klicheer men knappast mer än i de flesta rock eller popvideos.

-Då har du inte sett de senaste årens rapvideos!

De skulle inte ens fått sändas i vanlig TV för 10 år sedan, undantaget möjligen Dansk, Fransk eller Svensk TV (Fräcka Fredag!)

Punken var ett exempel! Att M.M skapade punken är dock en myt som vi alla gått på (M.M skapade säkert myten med (är man mytoman så :rolleyes:!))

Visst lite fräckare är dom nu men kommer du inte ihåg 2Live Crew Sir MixaLot och alla Miami Bass videos som inte var långt ifrån dagens fräckaste? Kolla även in äldre hår(d)rock videos. Lättklädda brudar var normen...

Att McLaren skapade punken är nog närmare sanningen än myt, vad hade punken blivit utan Sex Pistols? Som var coachade och stylade av McLaren. Punken är en av de största (coola) bluffar som någonsin genomförts. Verkligen A great RocknRoll Swindle.....

Sex Pistols var mer i händerna på McLaren än vad de flesta boybands var i händerna på sina managers. Boybandmedlemmarna fick definitivt bättre betalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag skulle nog vilja säga att punken började långt innan det fanns en term för det. Det handlade inte om ett visst sound och hölls inte samman av någon rörelse. Vad som, såhär i efterhand i alla fall, kategoriserar den först punkmusiken är ju snarare den motpol till den utopiska hippiemusiken som deras ärliga texter om det skitiga liv dom levde motsvarade. Medvetet subversiva och ofta med konstnärliga ambitioner. Band som Velvet Underground, Patti Smtih, Stooges och MC5 föregår Mclarens alla projekt med många år och är i mina ögon och öron den verkliga punkens början. Banden som satte hela genrens estetik i sten, innan det ens fanns ett ord för den. Mclarens Pistols ser jag inte som något annat än början på slutet, men visst det var dom och honom som kommersialiserade och spred det till den stora massan, vilket i sin tur tog död på det hela. Det är svårt att vara musikala outsiders då alla lyssnar på det.

De band du nämner ser inte jag som punkband utan mer som garagerockare detroitrockare och artrockare. Visst gjorde de en del som kan beskrivas som punk men ändå inte de spelade oftast lite för bra och dessutom spelade de själva till skillnad mot Pistols.

Jag växte upp under de åren punken var som störst och kan inte påstå att alla lyssnade på punk då.

Många såg ut som om de var punkare , men inte många var "riktiga" punkare. Frågan är om det finns eller fanns några riktiga punkare överhuvudtaget, de jag känner som beskriver sig som punkare springer idag mest runt och letar gamla vinylpunksinglar som de gladeligen betalar överpris för. Knappast the spirit of punk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det mest positiva jag har att säga om den senare nya vågen av punk i britannien a 78, är att de banade väg för "post-punken". Joy Division hade jag inte viljat vara utan minsann.

Inte bara banade vägen tydligen

"Den 20 juli 1976. Sex Pistols spelar på Lesser Free Trade Hall i Manchester. Ian (Curtis) går dit med Deborah och träffar Bernard Sumner, Peter Hook och Terry Mason, smått bekanta från andra konserter i staden. I publiken finns också Martin Hannett, Joy Divisions kommande och ständiga producent. Sex Pistols musikaliskt taffliga men till anslaget förkrossande framträdande den kvällen - sporrande för Ian som aldrig sjungit eller hållit i ett instrument - blev avgörande, de fyra skulle bilda ett band. " Från revolver.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är mervärdet av att hålla en bok i händerna som eliminerat fildelning utav böcker?

Det är snarare av praktiska skäl tror jag. När vi läser vill vi gärna ändra kroppsställning hela tiden. Det görs ju inte riktigt med en dator. Dessutom är det svårt att läsa på datorskärmen samtidigt som man e på dass :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Okej, det praktiska mervärdet av att hålla en bok i händerna (ex på dass) :rolleyes:! Har det inte kommit ihoprullbara skärmar snart?

Jag vill kunna sitta på magnet-Tbanetåget susandes fram i 320 km/h mellan Slussen och GamlaStan en vårkväll med vidöppna

fönster där hela vagnen sitter och läser ur sina ihoprullbara datorskärmar innehållandes Metro (Studio) innan´n blir medelålders!

Jag vill ha SF idag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Han var dessutom den som introducerade hiphop till många genom Buffalo Gals den första skratchskivan som blev en stor hit!

Discons glansperiod kom faktiskt efter punken inte före som många verkar tro........

OT:

Det fanns flera "scratch-skivor" innan Buffalo Gals som sålde bra och var minst lika stora hits. Grandmaster Flash-singeln "Adventures On The Wheels Of Steel" är ett exempel. McLaren gjorde likadant som med punken - tog ett undergroundfenomen och sålde det till medelklasskids.

...och vad gäller discons glansperiod så är det väl högst diskutabelt när den inföll.

1971-75 skulle jag säga.

"Saturday Night Fever" kom samma år som "Never Mind The Bollocks" (1977) - båda plattorna markerar vändpunkten när en underjordisk rörelse gled över i mainstreamfåran.

Link to comment
Dela på andra sajter

dessutom spelade de själva till skillnad mot Pistols.

Det där kan du inte ens tro på själv, herregud! Aldrig att MC5 spelade själva :rolleyes:

Största och viktigaste punkbandet var för övrigt The Clash och inte lilla Pistols.

Link to comment
Dela på andra sajter

PunkMackan (oregistrerad)
Största och viktigaste punkbandet var för övrigt The Clash och inte lilla Pistols.

Kan inte säga det bättre själv. Punken är för övrigt inte död.

Den lever, dock i utvecklad form och skiljer sig en del från när

de begav sig. Men vem som skapade punken eller inte är egentligen

ointressant. Huvudsaken är att den kom och att det är bra musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Han var dessutom den som introducerade hiphop till många genom Buffalo Gals den första skratchskivan som blev en stor hit!

Discons glansperiod kom faktiskt efter punken inte före som många verkar tro........

OT:

Det fanns flera "scratch-skivor" innan Buffalo Gals som sålde bra och var minst lika stora hits. Grandmaster Flash-singeln "Adventures On The Wheels Of Steel" är ett exempel. McLaren gjorde likadant som med punken - tog ett undergroundfenomen och sålde det till medelklasskids.

...och vad gäller discons glansperiod så är det väl högst diskutabelt när den inföll.

1971-75 skulle jag säga.

"Saturday Night Fever" kom samma år som "Never Mind The Bollocks" (1977) - båda plattorna markerar vändpunkten när en underjordisk rörelse gled över i mainstreamfåran.

Visst Grandmaster flash mixsingel "Adventures" var också en hit och kom före men Buffalo Gals var en helt nyinspelad låt inte "bara" en mix. Vad jag kommer ihåg så var Buffalo Gals en betydligt större hit.

Discons glansperiod kan man nog säga inföll från 76-80 och egentligen så har den aldrig dött folk dansar lika mycket till discomusik nu som på 70-talet om inte mer. Att droppa 71-75 är lite fånigt med tanke på att maxisingeln inte kom förrän 1976 studio 54 öppnade först 1977 och Technics 1200mkII kom 1979.

Det som ofta räknas som disco är blandningen av München och Philly soundet som infann sig runt 76 otvivelaktigt kom många av de bästa discospåren på senare halvan av 70-talet även om det så klart gjordes en del bra låtar åt discohållet även tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Nej, nu har ni allt helt glömt bort 80-tals discon för att inte tala om 90/00-tals diskhon!

Rap/HipHop skapades for övrigt av Povel Ramel redan på sent 50-tal/tidigt 60-tal, basåruvet!

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Nej, nu har ni allt helt glömt bort 80-tals discon för att inte tala om 90/00-tals diskhon!

Rap/HipHop skapades for övrigt av Povel Ramel redan på sent 50-tal/tidigt 60-tal, basåruvet!

Cab Calloway slog nog Povel med minst 20 år iofs 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

NJa och nej för om man går ännu längre tillbaks till vad som triggat Povel så hade redan de gamla vikingarna till rytmik

takttalat tal som i sin tur var inspirerad ifrån stammar i nuvarande f.d. Jugoslavien som bara plankat rakt av vad dom

århundraden tidigare hade hört om hur romarna ryktades ha rappat till trummor som dom faktist hade snott ifrån ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att droppa 71-75 är lite fånigt med tanke på att maxisingeln inte kom förrän 1976 studio 54 öppnade först 1977 och Technics 1200mkII kom 1979.

🙂 Fånigt?

Dom flesta av mina favoritdiscolåtar är pre-Saturday Night Fever, men om du diggar noveltydisco mer än philly så är det väl fine det också? 😄

För övrigt har ju technics skivspelare rätt lite att göra med disco, och Studio 54 gjorde väl lika mycket för scenen som Café Opera för housen, typ...

Och ska man vara petig kom första kommersiella tolvan 1975 - djs hade då haft tillgång till formatet ganska länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Kanske det men den kallades inte för maxisingel föräns hösten 1976 av Max Krinley i Dayton - Ohio, så det så! Jag hade rätt m.a.o!

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Förlåt jag ljög alldeles nyss, det var Richard Krinley samt våren 76 dock i Dayton - Ohio!

Men, hur ska man stoppa nedladdningen? Eller ska man stoppa nedladdningen? En bättre fråga kanske är,

Hur ska kompositör kunna försörja sig på sin populära musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Hur mycket får man? Vad kostar medlemskapet? (Sitter här i spänd förväntan med miniräknaren i beredskap 🙁!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, om man ska vara ärlig så är det väl risk för att den tredjedel av kassettavgiften som Stim tar inte fördelas helt rättvist.

Och om det blir mer pengar beror väl på om folk kommer att köpa alla cdr-er från Tyskland sen - om skatten tokhöjs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Nej, du kan inte lita på det! Har hela TV-licensen historiskt sett gått till SVT (Sveriges Radio)? Svar: Nej, delar har gått dit! Resten 🙁?

Därför är även allt detta här snacket om "Fri Television - SVT" såå pinsamt! Fri? - när staten sitter på pengarna? Vem försöker dom lura? Oss?

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Att droppa 71-75 är lite fånigt med tanke på att maxisingeln inte kom förrän 1976 studio 54 öppnade först 1977 och Technics 1200mkII kom 1979.

😄 Fånigt?

Dom flesta av mina favoritdiscolåtar är pre-Saturday Night Fever, men om du diggar noveltydisco mer än philly så är det väl fine det också? 😉

För övrigt har ju technics skivspelare rätt lite att göra med disco, och Studio 54 gjorde väl lika mycket för scenen som Café Opera för housen, typ...

Och ska man vara petig kom första kommersiella tolvan 1975 - djs hade då haft tillgång till formatet ganska länge.

Nja du har inte riktig torrt på fötterna, tolvorna slog igenom runt 76 liksom remixerna och DJ editversionerna som kom att bli synonymt med Disco. Vilka 12:or kom långt innan 76 ? jag har haft runt 50.000-tolvor och kan inte komma på direkt någon som kom innan 1976 vare sig officiell promo eller testpressutgåva.

Jag gillar både tidig funkigare soul disco som mer elektronisk och även ren kommersiell disco finns mängder av guldklimpar från alla camps. Dock så gjorde det som betraktas som "riktig disco" mest på senare hälften av 70-talet då även disco exploderade över världen. Salsoul gjorde t.e.x. grym disco en bit in på 80-talet.

DJna på Studio54 spelade faktiskt riktigt bra musik och inte bara ren kommersiell disco utan även mycket tidig elektronisk musik.

Technics skivspelare har extremt mycket med disco att göra både original 1200:orna men ännu mer mk1200IIorna. Det var ju tack vare dom som DJna kunde beatmixa och spela högre utan att riskera rundgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju tack vare dom som DJna kunde beatmixa och spela högre utan att riskera rundgång.

Men gah. 😄 Mina fötter är snustorra.

DJs beatmixade så tidigt som 1971, när Technics skivspelare kom var tekniken etablerad sedan många år.

Första kommersiella tolvan var "Dance Dance Dance" med Calhoun och släpptes '75 - att du inte äger den betyder liksom inte att den inte existerar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

500 st 12" är imponerande! 50.000 st - Jvlt coolt faktiskt 😕! 70-tals disco är mkt underskattat!

Jag tycker att ni båda är mycket kunniga! Ni har dessutom (antagligen) rätt båda två!

(Påstående, Nirvana startade upp Grungen!

Svar: Ja, utan tvekan! / Nej, flertalet andra band var både mer obskyra("äkta") och/eller före samt hade Nirvana-medlemmar i sig 😲!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Men gah. 😄 Mina fötter är snustorra.

DJs beatmixade så tidigt som 1971, när Technics skivspelare kom var tekniken etablerad sedan många år.

Första kommersiella tolvan var "Dance Dance Dance" med Calhoun och släpptes '75 - att du inte äger den betyder liksom inte att den inte existerar. 🙂

Kanske inte så torra ändå Technics 1100 kom 1971 men hade endast vridpitch, beatmixning var inte så vanligt första hälften av 70 talet p.g.a. att de flesta plattor inte höll bpm:en så bra och DJna var inte särskilt skickliga rent tekniskt då. När 1210:an kom så exploderade beatmixningen.

Att det kom någon enstaka 12" 1975 motsäger inte det jag skrev nämligen att 12-orna slog igenom 76 och att speciella djmixar och danceedits inte kom förrän efter det du anser vara discons glansperiod vilket låter lite únderligt eftersom just 12"'mixarna är en så viktig del av discomusiken och klubbmusiken överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte så torra ändå Technics 1100 kom 1971 men hade endast vridpitch, beatmixning var inte så vanligt första hälften av 70 talet p.g.a. att de flesta plattor inte höll bpm:en så bra och DJna var inte särskilt skickliga rent tekniskt då. När 1210:an kom så exploderade beatmixningen.

Att det kom någon enstaka 12" 1975 motsäger inte det jag skrev nämligen att 12-orna slog igenom 76 och att speciella djmixar och danceedits inte kom förrän efter det du anser vara discons glansperiod vilket låter lite únderligt eftersom just 12"'mixarna är en så viktig del av discomusiken och klubbmusiken överhuvudtaget.

ja, det är nog lösningen på nedladdningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och folk klagar på att jag är alldeles för Off Topic i andra trådar.

Vad har nu om Technics SP12 var först eller inte, eller 12 inch Dj skivor med "konstruktivt om nedladdning" att göra?

Hur var det nu om ni skulle hålla er till "konstruktivt om nedladdning" då?

Alla andra får vara OT men inte jag tydligen. Man kan ju undra varför...? 🙂

/He Hå

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...