Jump to content
Annons

Fråga om ljudkort


tvåtakt

Recommended Posts

Just nu är jag mitt upp i en skivinspelning med mitt band, och vi har lagt upp det så att vi har mitt Tascam US-1641 kort där vi spelar in trummor på 14 spår, men byter till mitt Tascam US-144 för inspelning av gitarr, då det större ljudkortet trots allt inte har möjlighet till fler mickar

Men när jag kommer hem så sitter jag å mixar på laptopens inbyggda ljudkort, men gör inga riktiga mixdowns förutom ibland om jag sparar ner all sång i sångprojektet å lägger in i trumprojektet och sen gitarrerna till körprojektet åsåvidare beroende på var vi är (laptopen klarar inte alltför många spår samtidigt, men kommer göra riktig slutmix på min stationära hemma när alla inspelningar är färdiga)

Så frågan är:

1. Att jag mixar å lattjar på inbyggda laptopljudkortet påverkar inte ljud vid mixning?

2. Och blir det sämre ljud av att göra mixdown med interna ljudkortet eller om man sparar ner med exempelvis Tascam kortet?

För jag har ingen aning... Jag hör iallafall ingen skillnad själv, men vill ju ändå ha kvar alla "kvalité detaljer" tills den är klar liksom

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljudkortet påverkar ingenting annat än det du hör.

Mixdown sker helt och hållet i processorn och tar inte någon omväg via ljudkortet, så egentligen kan du göra mixdown utan att ha något ljudkort alls, men då hade det förstås varit lite svårt att veta vad man gjorde... 😉

Du kan ändå göra en sämre mix om du har ett risigt ljudkort, men det beror på att du ju mixar enligt vad du hör genom ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...