Jump to content
Annons

Cubase hänger sig vid fler än 6 midispår.


Echo (oregistrerad)

Recommended Posts

Echo (oregistrerad)

Hej. Jag är helt ny på Cubase och har nog fortfarande inte riktigt förstått basicsen så vänder mig till er lite mer erfarna. Jag har Cubase 5 på min dator tillsammans med ett externt ljudkort (Audiobox 22 VSL). Det står att Cubase använder det externa ljudkortet, men trots det hänger sig hela programmet så fort jag lägger till det sjätte midispåret i alla projekt jag jobbar med. Det är sannolikt inte datorn i och med att den har en 3,5 ghz processor, 16 gb ram och Cubase självt är installerat på en ssd-hårddisk. Någon som kan tänka sig vad problemet kan vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du kollat din Latency ?

Det kan du göra om du går in på inställningar på ditt ljudkort. Antar att den KAN vara inställd på för hög latency.

Man bör ligga på runt 6ms jag har min mellan 6-8 ms. Högre än så är inte att rekomendera då ljudkortet jobbar långsammare och därför antingen "klipper" eller hänger sig. För snabbare och problemfritt arbete så bör man låta kortet jobba snabbare genom att ligga på 6ms kortare än så bör man ej heller ligga på. Visst, man kan ligga nere på 4ms men det gör ingen skillnad, vissa ligger t.o.m på 2 eller to.m nästan 0ms haha..

Men kolla om du kan ändra inställningarna =) Annars kan denna väg fungera oxå-----> (Inne i Cubase DEVICES > DEVICE SETUP , där kommer en ruta upp. Till vänster i denna ser du olika val: MIDI/MIDI PORT SETUP m.m.

Lite längre ner ser du VST AUDIO SYSTEM. OM du klickar på den så borde ditt ljudkort poppa upp. Klicka på det så borde det komma upp upp till höger en liten klickbar "CONTROL PANEL" med ditt ljudkorts namn under detta. klicka på panelen så ska det komma upp inställning för ditt ljudkort och sänk din latency där.

Glöm inte att ÖKA denna latency OM du skall till och mixa så du har lite utrymme och kraft eftersom du antagligen inte kommer spela in ngt när du mixar ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Midispår tar knappt något minne alls så det låter väldigt konstigt att det är just det som knäcker din dator, det känns mer troligt att det är vilket VST-instrument du kopplar till midispåret det handlar om.. många pluggar kan vara extremt tunga för datorn och att ladda 6st av samma kan göra så datorn inte orkar.

Vilket operativ och har du uppdaterat till sista versionen av Cubase 5 samt vilken bit-version av Cubase 5 det handlar om

EDIT: Har precis för mig att det ljudkortet hade någon egen fiffig kontrollpanel där du kan styra diverse effekter separat från Cubase.. frågan är om det är några effekter därifrån som gör att CB hänger sig? alternativt att du kan använda dessa effekter inifrån Cubase och att det är dom som skapar problem?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Echo (oregistrerad)

vayzeria: Jag gick in på ljudkortet från kontrollpanelen men hittade inte vart jag kunde ändra latency? Gör jag fel?

Lundin: Jag har Windows 7 Professional och Cubase 5.1.0. De enda pluggarna jag använder är Nexus och G-Sonics Renegade och UltraBass. Rekommenderar du att uppgradera till en nyare Cubase?

Jag köpte Audioboxen i samband med att jag köpte StudioOne förut och fick typ allting förinstallerat så vet inte hur den konfigurerades då men det ser väl förmodligen ändå annorlunda ut med Cubase.

Det stora stora problemet är att jag helt enkelt är för okunnig gällande ljudteknik, DAWS och förmodligen även IT generellt, samt alla termer som tillhör, så ditt råd kring t.ex. Audioboxens kontrollpanel är säkert hjälpsam egentligen (och jag är sjukt tacksam att ni försöker hjälpa mig), jag förstår bara inte vad som är rätt eller fel inställningar. I fortsättningen får ni typ gärna typ utgå ifrån att jag är 5 år gammal när jag ska navigera runt här :-) Stort tack för all hjälp hittills och fortsatt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Windows 7 Professional och Cubase 5.1.0. De enda pluggarna jag använder är Nexus och G-Sonics Renegade och UltraBass. Rekommenderar du att uppgradera till en nyare Cubase?

Uppgradera till den sista som jag tror heter C5.5.2 eller C5.5.3

får ni typ gärna typ utgå ifrån att jag är 5 år gammal när jag ska navigera runt här

ta fram pdf manualen samtidigt, den är bra skriven och går att söka i. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

vayzeria: Jag gick in på ljudkortet från kontrollpanelen men hittade inte vart jag kunde ändra latency? Gör jag fel?

Lundin: Jag har Windows 7 Professional och Cubase 5.1.0. De enda pluggarna jag använder är Nexus och G-Sonics Renegade och UltraBass. Rekommenderar du att uppgradera till en nyare Cubase?

Jag köpte Audioboxen i samband med att jag köpte StudioOne förut och fick typ allting förinstallerat så vet inte hur den konfigurerades då men det ser väl förmodligen ändå annorlunda ut med Cubase.

Det stora stora problemet är att jag helt enkelt är för okunnig gällande ljudteknik, DAWS och förmodligen även IT generellt, samt alla termer som tillhör, så ditt råd kring t.ex. Audioboxens kontrollpanel är säkert hjälpsam egentligen (och jag är sjukt tacksam att ni försöker hjälpa mig), jag förstår bara inte vad som är rätt eller fel inställningar. I fortsättningen får ni typ gärna typ utgå ifrån att jag är 5 år gammal när jag ska navigera runt här :-) Stort tack för all hjälp hittills och fortsatt!

KAn vara som ovanstående att det skall inte ta mkt kräm på kortet pga detta. Är då nog vst instrument, men man vet ju aldrig.

Skall komma upp en ruta nätr du väljer control panel. Annars kan du prova denna video å se om det hjälper dig att förstå hur jag menar =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatera till senaste versionen av Cubase innan vi fortsätter med teorier då uppdateras även hårdvarunyckelns mjukvara till aktuell version så grundstommen är up2date.

De pluggarna ska inte orsaka problem då de inte suger åt sig nämnvärt med RAM-minne...samtidigt förutsätts att alla pluggar och mjukvara är legala och licensierade till dig så det inte handlar om något annat.

Frågan om 32 eller 64 bitars operativ samt bit-version på Cubase kvarstår så vi inte har med bryggade 32-bitars pluggar att göra.. Bryggan var ingen höjdare i Cubase 5 men jag tror egentligen inte att det är det som orsakar detta felet om vi pratar rena midi-spår och inte "VST Instrument tracks" eller de MIDIspår som skapas när du lägger in en plugg i VST racket (F11).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...