Jump to content
Annons

Mixa sången


JayEmelle

Recommended Posts

Hej, är såhär att efter 2 år framför logic har jag äntligen övertalat syrran att sjunga in, låter bra för sig självt tycker jag.

Men jag har sånna enorma problem att få det att sitta fint i mixen, känner jag själv iaf. Är helt ny med just att mixa sång så jag har ingen aning. Kanske något jag glömmer.. Har läst massa forum och testat på alla möjliga sätt. Vore tacksam för alla svar. Såhär låter det nu. Kanske är mixen som är kass från början? som sagt, all feedback är välkommen!

Redigerat av JayEmelle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Se där den funkade ju! Ja jag har lyssnat på det korta klippet. Och jag tycker den sitter ganska bra i mixen. Men den försvinner på vissa delar, har du använt parallel kompression någonting annars tycker jag du kan prova det och se om det inte går att få den att bryta igenom lite mer. Och bli lite tydligare. Det är väl det jag saknar. Men över lag så tycker jag att den satt snyggt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack så mycket båda! Ja, ska försöka det ni har sagt. @zakyath , kan tipsa om filmen om skapandet av You- Robin Stjernberg som finns här på studioforum. Har sett halva nu och har redan fått sjukt bra inspiration!

Redigerat av JayEmelle
Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har sånna enorma problem att få det att sitta fint i mixen

Kolla synten/gitarrens frekvenser och sångens frekvenser och kolla var dom krockar, sen skär du lite på synten/gitarren där det krockar. Använd HP på sången, skär low-mid på sången, höj diskanten med en eq som har mjuk diskant (testade igår mellan att höja 3 db på en viskande röst med Equalitys digitala inställning och en nebula simulering av Siemens W295b-eq och skillnaden var extrem, ja vet att det låter uttjatat, men Siemens-eqn lät så len och mjuk medans Equalitys skärde sönder trumhinnan i tusen bitar.. och nej jag har inte emot Equality, det är en sjukt bra EQ, men att boosta diskanten är dom här analoga grejerna överlägsna på)

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...