Jump to content
Annons

Råd om in-ear-medhörning, billig teknik


Musikvalitet (oregistrerad)

Recommended Posts

Musikvalitet (oregistrerad)

Så, gott folk! Jag behöver lite tips, råd och hjälp med "hemmasnickrad" in-ear-medhörning av billig teknik!

Bakgrund:

Jag driver karaokekvällar på en krog i söderförort, Stockholm varje helg och har gjort det i många år. Folk besöker min krog och åker gärna från norrort för att komma till den lilla förortskrogen på södra sidan, bara för att sjunga karaoke hos mig. Folk har alltid gillat min innovationsförmåga och min ambition att utveckla karaoken och vara bäst på nya idéer. Därför har jag nu erbjudit gästerna in-ear-medhörning (troligast först med det på karaoke). Men det är så klart med billig teknik (ingen krog har råd eller vill köpa in riktiga såna prylar för bara karaoke). Detta har medfört att jag måste finslipa tekniken lite.

Tekniken:

Jag använder mig av en FM-sändare (iZound FMT-750) vilken jag pluggar in i control-utgången på mixerbordet. Därefter är det helt enkelt fritt fram för samtliga gäster att själva på sin radio, mp3-spelare eller smartphone ratta in FM-frekvensen för att kunna få både musik och sin egen röst in-ear. Jag själv använde under det första testet igår en sketen mp3-spelare som har radiofunktion tillsammans med ett par standard-mobil-lurar, såna där som brukar följa med när man köper telefonen.

Problemet:

Det blir överstyrt från mikrofonerna. Jag har fibblat fram och tillbaka lite grann med utsignalen från mixern på control-volymen, gain och annat och har väl fått till det "helt okej". Dock skulle jag så klart vilja att det fungerade klockrent, utan sprak och annat. Man har iofs tillräcklig volym när jag rattat till det så att det är så lite sprak som möjligt (men det ändå är lite grann), men givetvis skulle jag vilja kunna styra volymen fritt utan att behöva oroa mig för det över huvud taget.

Bra att veta:

När jag kopplar lurar direkt till control-utången blir det inte överstyrt. Det är först när FM-sändaren kommer in i bilden som den inte riktigt "pallar trycket".

Jag har även provat i monitor-utgången på mixern, det blev ännu värre.

Frågeställningar:

- Hur löser jag detta?

- Vart i hela kedjan bör jag börja byta ut prylar eller tänka om? Finns det andra sätt att med billig teknik erbjuda in-ear-medhörning?

- Låg signal ut från mixern och signalförstärkare i slutet av kedjan (dvs. mellan ut-radion och lurarna)?

- Bluetooth istället? Dock blir ju problemet att bara en person kan koppla upp sig åt gången (antar jag?) och att det dessutom tar en kort stund varje gång någon ska göra det. Dock är jag inte helt främmande för sådana förslag, ska tilläggas.

- Andra tankar, funderingar, frågor eller lösningar?

Come on, you kreativa människor som kan tänka er att hjälpa mig med detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Musikvalitet (oregistrerad)

Jag har inte hört en enda fm-sändare som inte distar. Gilla läget eller köp ordentliga grejer.

Tack, det var ju väldigt konstruktivt 😏

Jag tyckte jag klargjorde att det inte kommer köpas några "ordentliga grejer" utan frågeställningen var ju hur jag på bästa sätt kunde lösa det här med billiga saker. Jag förväntar mig inga mirakel eller in-ear-medhörning a lá Eurovision Song Contest, men tillräckligt bra för att kunna användas för karaoke. Jag är väl medveten om begränsningarna i den teknik jag använder, så bespara dig sådana kommentarer framöver, tack.

Som jag också skrev så distar det mestadels också bara när jag har hög utvolym på control-reglaget till FM-sändaren. Det medför att jag inte kan ha tillräckligt hög volym i öronen. DET är problemet jag vill lösa. Hur OPTIMERAR jag det här med billigast möjliga teknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikvalitet (oregistrerad)

Försök pressa hallonsaft ur en sten? Kan du svaret på det så har du löst ditt problem.

Sorry, det finns inga hokus pokus-lösningar på ditt problem... så då får du helt enkelt gilla läget.

Lägg ner, du svarar ju inte ens på mina frågeställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa bluetooth. En sån här kan du t.ex. låna ut till sångaren:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1080189

Du låter den vara parad med din sändare hela tiden, så det blir ingen fördröjning med det . Sångaren kan då ha med sig sina egna in-ear lurar, och bara plugga in. Du kan ha ett par vanliga lurar till utlån för de som inte har med sig några in-ear dito.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikvalitet (oregistrerad)

Testa bluetooth. En sån här kan du t.ex. låna ut till sångaren:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1080189

Du låter den vara parad med din sändare hela tiden, så det blir ingen fördröjning med det . Sångaren kan då ha med sig sina egna in-ear lurar, och bara plugga in. Du kan ha ett par vanliga lurar till utlån för de som inte har med sig några in-ear dito.

Bluetooth har jag ju absolut funderat på också. Vill du mena på att det är vettigare att satsa på det än att försöka optimera med fm-sändare? Nackdelen blir väl att man bara kan ha en mottagare åt gången väl? Jag vill ju gärna kunna ha en själv hela tiden också. Fördelen är väl att man kan parkoppla enkelt med mobilen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikvalitet (oregistrerad)

Bluetooth inte alls dum idé. Men det finns inget annat att sett att köra med kabel i ställe för trådlöst då?

Kabel är tyvärr helt uteslutet. Det är inte många som står kvar på ett och samma ställe under sina framträdanden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikvalitet (oregistrerad)

Och nu brainstormar jag lite på det här med Bluetooth. Skulle detta vara tekniskt möjligt:

1) Mixern ut > mobilen in (med kabel eller annan gadget jag lär köpa)

2) Mobilen Bluetooth ut > Sångarens mobil in Bluetooth

3) Sångarens mobil ut lurar

Är det möjligt och skulle det då vara möjligt att koppla flera samtidigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter onödigt krångligt att blanda in flera mobiltelefoner. Jag vet dessutom inte om det fungerar rent tekniskt att låta en mobiltelefon agera musikmottagare, Att man kan koppla ihop mobiler med bluetooth är tänkt för datatrafik, inte audio.

Det jag tänkte var en sån där enkel liten manick man pluggar in i ett hörlursuttag, och som sedan agerar audio-bluetooth sändare. Jag har en som jag fick tillsammans med ett bluetooth headset.

Nu när jag letade så verkar det vara svårt att hitta en här i Sverige. Kjell & Co brukade ha såna, men inte nu längre.

På Ebay finns det gott om såna, Tyvärr bara från Kina, så det tar lite tid att fåt hit dem.

t.ex. http://www.ebay.com/itm/300932476912

eller bättre http://www.ebay.com/itm/271257043614

Redigerat av Momo
Link to comment
Dela på andra sajter

Musikvalitet (oregistrerad)

Låter onödigt krångligt att blanda in flera mobiltelefoner. Jag vet dessutom inte om det fungerar rent tekniskt att låta en mobiltelefon agera musikmottagare, Att man kan koppla ihop mobiler med bluetooth är tänkt för datatrafik, inte audio.

Det jag tänkte var en sån där enkel liten manick man pluggar in i ett hörlursuttag, och som sedan agerar audio-bluetooth sändare. Jag har en som jag fick tillsammans med ett bluetooth headset.

Nu när jag letade så verkar det vara svårt att hitta en här i Sverige. Kjell & Co brukade ha såna, men inte nu längre.

På Ebay finns det gott om såna, Tyvärr bara från Kina, så det tar lite tid att fåt hit dem.

t.ex. http://www.ebay.com/itm/300932476912

eller bättre http://www.ebay.com/itm/271257043614

Tänkte lite galet, blandade in för mycket saker i onödan.

Men tror du att man kan få bort det överstyrda med Bluetooth?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en helt annan sändningsteknik, så den överstyrning du får via FM sändaren kommer du ju inte att få. Sen vet man ju inte om det dyker upp egna problem med bluetooth förrän man prövat.

Jag pm'ar dig en länk till ett annat alternativ som borde rymmas i din budget.

Link to comment
Dela på andra sajter

In-ear med FM-sändare låter som en trevlig idé. Jag har labbat med FM-sändare lite grann och testat några olika. De billiga för mycket korta avstånd ger ofta de problem du beskriver.

Jag provade https://wholehousefmtransmitter.com/ . Deras översvallande och överdrivna reklamtext är roande på sitt sätt men faktum är att prylen funkar. En nackdel är ju förstås att användandet av den är tillståndspliktig i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikvalitet (oregistrerad)

In-ear med FM-sändare låter som en trevlig idé. Jag har labbat med FM-sändare lite grann och testat några olika. De billiga för mycket korta avstånd ger ofta de problem du beskriver.

Jag provade https://wholehousefmtransmitter.com/ . Deras översvallande och överdrivna reklamtext är roande på sitt sätt men faktum är att prylen funkar. En nackdel är ju förstås att användandet av den är tillståndspliktig i Sverige.

Finns det några delar av dess specifikationer på sådana här produkter, som man kan kika på för att i förväg "veta" om det klarar med det man vill åstadkomma, eller inte? Jag vill ju gärna inte investera i något som jag sedan blir besviken på. Nog för att den ser ut att vara betydligt bättre dock, den jag använder nu har bra sändning upp till kanske 7-8 meter, sen börjar det brusa. Överstyrningen kommer dock oavsett hur nära man står den.

Sen undrar jag åter igen, om det inte skulle funka att sätta något externt volymreglage/förstärkning mellan mottagarradion/mp3-spelaren och hörlurarna? För som det är nu har jag två alternativ på hur jag vill ha volymen:

1) Fullt ut från mixern => Överstyrt, hög volym

2) Ca 40% ut från mixern => Ingen överstyrning, låg volym

Här vill jag då ha alternativ 3:

Ca 40% ut från mixern => Ingen överstyrning => Förstärkare/volymhöjare på DET ljudet => Ingen överstyrning, hög volym.

Kan det funka så som jag önskar eller är jag helt ute och cyklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra frågor. Kanske är det som vissa säger att man ska satsa på andra lösningar, MEN jag gillar tanken med FM-sändare och kan berätta lite om det.

Enligt Post-och Telestyrelsens föreskrifter från 2012 står det att tillståndsplikt är undantagen sändare på aktuellt frekvensband om:

67 §

87,5–108,0 MHz: Radiosändare för ljudöverföring.30

Högsta effekt: 50 nW e.r.p.

Kanaldelning: Upp till 200 kHz

Det är alltså mycket små sändareffekter vi pratar om och det är dessutom det som strålar ut från antennen. För att nå dessa pytteeffekter är antennsystemet medvetet uselt gjort.

Det går alltså att förbättra antenninstallationen och därmed få en betydligt bättre kvalitet, inte bara räckviddsmässigt.

Att "hacka" sändaren är en relativt enkel sak om man vet hur man gör. Det beror på. :-) De jag mixtrade med hade en tydlig punkt på kretskortet för antennen och där anslöt jag en 70 cm lång kopplingskabel, vilket motsvarar ungefär en kvartsvåg.

Din andra fundering handlar om vilka signalnivåer detta system kan hantera. Det är nog helt enkelt så att du inte kan mata in särskilt stark signal utan distorsion, utan blir tvungen att hantera det i andra änden, hos uppspelaren. Här blir det också uppenbart att olika radiomottagare har olika kvaliteer. Icke förvånande har jag brottats lite med det också och konstaterar att priset har betydelse. Du måste nog testa dig fram.

Börja med att kontrollera inmatad signalstyrka i sändaren med en kvalitetsmottagare. Snart märker du hur mycket kräm du kan pytsa in i FM-sändaren utan dist.

Nu kan du prova ut vilken eller vilka mottagare som kan fungera som in-ear-mottagare, dvs såna som kan leverera tillräcklig nivå på hörlursuttaget.

Jag tar inget ansvar för vad du gör eller hur du gör det. Ovanstående berättelse är utifrån mina erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...