Jump to content
Annons

ljudkortproblem.


gufv (oregistrerad)

Recommended Posts

gufv (oregistrerad)

jag får igång och installerat mitt ljudkort(E-MU 0404) men ingen respons sker när jag försöker spela in. Jag använder Wavelab Lite, och eftersom programmet är lättmanövrat bör ju inga konstigheter uppstå tycker jag.

vad jag har läst så kan det krångla en del om man kör olika ljudkort vid inspelning respektive uppspelning. men jag har t.om dragit ut mitt soundblaster live, enbart haft mitt EMU-kort i och avinstallerat/installerat om kortet, och fortfarande ingen respons i wavelab. allting är förhoppningsvis rätt inställt i preferences. vad kan vara fel?

och varför har inte e-mu 0404 någon vanlig "ljusgrön" stereo-lineOut vid uppspelning? måste man köpa en speciell kabel för att kunna koppla in en förstärkare i kortet?

ledsen om termer och dylikt inte stämmer korrekt. jag är en lärjunge för tillfället.

Redigerat av gufv
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du avinstallerat allt som heter SoundBlaster också, eller har du bara plockat ut det gamla kortet?

Testa att byta PCI-plats. Jag har iofs inte samma kort, men det funkade inte alls på en PCI, men bara jag bytte så var det lugnt...

Du har väl förresten valt EMU0404 överallt när det gäller in-/utgångar/drivrutiner i Wavelab?

Kan också va smart att kolla så att du har de senaste drivrutinerna till kortet installerade. Jämför med vad som finns på EMU's hemsida.

Och anledningarna till att det inte finns nån "vanlig" ljusgrön stereominitele är att såna kontakter i musikersammanhang är ganska så ovanliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)

okej. nu har jag fått kortet att fungera ordentligt på en front iaf.. för att jag får respons inne bland E-MU's inställningsprogram. men fortfarande ingen respons i wavelab. jag förstår inte!? playback: MME-WDM E-DSP Wave [D800], recording: MME-WDM E-DSP Wave [D800]. det är väl ingen annan inställning man måste göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett ett par liknande inlägg på ljudkorts-sektionen, kolla där!

Verkar som om de flesta missar att dom måste lägga in en insert på ingångskanalen i EMU-mixern, "Send to ASIO 1/2" (tror jag, har rört ihop siffrorna några gånger när jag försökt hjälpa folk! :rolleyes:).

Har du förförstärkare/mixer och sånt innan ingången?

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)

problemet är löst. tror det var sändningen av WAVE L / R som löste det. inte riktigt säker. 😳 det där skin'et till patchmixern rör ihop hela menysystemet totalt. alla knappar ser likadana ut och saker försöker se flashiga ut men förlorar bara sin logiska struktur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...