Jump to content
Annons

Sabertooth P67 - ESI Julia@ - Asus EAH6870


bengt11

Recommended Posts

Köpte en beg dator för ett tag sedan. Sabertooth P67 I7 2600K (som jag tyckte hade hyfsat bra värden). Corsair XMS3 2x2GB. SSD-disk + WD 2TB. Varken jag eller förre ägaren har lyckats få "igång" ett ASUS EAH6870 grafikkort, hittas ej.

Inte heller ett ESI Juli@ ljudkort fungerar som det ska, installerat drivrutiner. Juli@ Audio + Controller syns i Enhetshanteraren, men får inget ljud när jag testar i ljudhanteraren/volymkontrollen.

Har installerat en äldre version av Reason. Den hittar mitt keyboard, M-Audio Keystation e49 (fungerade utmärkt i en annan dator jag hade), men jag får bara ljud när jag använder "on-screen piano", får inget ljud från keyboarden. Och jag får bara ljud genom "DX primär ljuddrivrutin", ej genom Juli@-alternativen i inställningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänk på att stoppa in grafikkortet i pci-expressplatsen närmast processorn. Dessutom behöver du två 6-pinnars pci-kontakter direkt in i kortet. Nyare nätdelar har pci-expresskontakter som funkar direkt, annars får du köpa till molex/pci-express-konverters.

Konverterar du dvi-portarna till vga? I så fall, se till att du kör DVI-I-utgången på grafikkortet annars blir det svart på skärmen. (Det är bara å testa någon av dem, och slå på datorn. Funkar det inte, byt.)

Kolla även ifall fläkten dammat igen, high-end spelkort blir lätt varma och Geforce 8800 GTX idlade på 70-80 grader. M.a.o. kan grafikkortet brunnit om tidigare ägaren inte rensade det från damm lite nu och då.

edit: Juste, om ljudkortet syns i enhetshanteraren borde det hittats (och fungera). Byt primär uppspelningskälla (tror jag det heter på svenska) i kontrollpanelen till ditt ESI. Tänk på att stänga ner eventuella webbläsare/mediaspelare för att Windows ska börja använda det ljudkortet istället (för det inbyggda på moderkortet.)

edit 2: Så fort du stoppar in ett grafikkort i den översta pci-express-slotten ska moderkortet (och bios) automatiskt känna av att du ska använda det istället för det inbyggda på moderkortet. Du ska inte behöva muppa runt i BIOS-inställningarna för att det ska fungera med ett grafikkort. Är du osäker, rensa BIOS-inställningarna genom att ta bort knappcellsbatteriet, (och stoppa tillbaka det igen). 🙂

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är Windows-ljud som du vill ha genom ESI Juli@ måste du in i kontrollpanelen och ändra att allt ljud ska dit.

Hur är keybordet inkopplat till datorn, fler än en sladd?

Bara USB.

Tänk på att stoppa in grafikkortet i pci-expressplatsen närmast processorn. Dessutom behöver du två 6-pinnars pci-kontakter direkt in i kortet. Nyare nätdelar har pci-expresskontakter som funkar direkt, annars får du köpa till molex/pci-express-konverters.

Konverterar du dvi-portarna till vga? I så fall, se till att du kör DVI-I-utgången på grafikkortet annars blir det svart på skärmen. (Det är bara å testa någon av dem, och slå på datorn. Funkar det inte, byt.)

Kolla även ifall fläkten dammat igen, high-end spelkort blir lätt varma och Geforce 8800 GTX idlade på 70-80 grader. M.a.o. kan grafikkortet brunnit om tidigare ägaren inte rensade det från damm lite nu och då.

edit: Juste, om ljudkortet syns i enhetshanteraren borde det hittats (och fungera). Byt primär uppspelningskälla (tror jag det heter på svenska) i kontrollpanelen till ditt ESI. Tänk på att stänga ner eventuella webbläsare/mediaspelare för att Windows ska börja använda det ljudkortet istället (för det inbyggda på moderkortet.)

edit 2: Så fort du stoppar in ett grafikkort i den översta pci-express-slotten ska moderkortet (och bios) automatiskt känna av att du ska använda det istället för det inbyggda på moderkortet. Du ska inte behöva muppa runt i BIOS-inställningarna för att det ska fungera med ett grafikkort. Är du osäker, rensa BIOS-inställningarna genom att ta bort knappcellsbatteriet, (och stoppa tillbaka det igen). 🙂

Goody, tack, det blir en del att testa i morgon... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...