Jump to content
Annons

Uppgradera hemmastudion - Ljudkort


EternalSunset

Recommended Posts

Tjena!

Hade tänkt att uppgradera min hemmastudio.

Just nu använder jag en Tascam us-122 MKII, ligger på 800kronor.

En RODE NT-1 mikrofon.

Är sugen på att uppdatera mig lite. Är det någon som vet ett bra ljudkort för att få upp kvalitén lite mer och få lite mer krispiga inspelningar?

Har läst lite om det här med preamp eller inte. Nu har mitt ljudkort en inbyggd preamp, men får jag ett bättre ljud med en extern preamp. Antar väll att krispet blir väll mer med en tubepreamp?

Vet att den här delen inte är för mikrofoner men om någon vet en bra kombination mellan nytt ljudkort/preamp och mikrofon så är ju det alltid ett plus. Kan ju tillägga att jag kan spendera 7000 för nya prylar. Kanske det ena är viktigare än det andra.

Ha det bra!

Redigerat av EternalSunset
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Istället för att byta ljudkort, se om du kan låna några bra pre-ampar från musikaffären som du kan koppla line in i ditt ljudkort. Kör själv med en Focusrite ISA One (finns andra där ute också), som jag är väldigt nöjd med, den färgar väldigt lite. En bra extern pre-amp gör mycket mer för ljudet än att byta ljudkort, för sjutusen skulle du kunna få ett par bra preamps, med olika karaktär.

Sen är det ju klart att det finns bättre ljudkort med sjystare pre-amps i också.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Tips på ett grymt bra ljudkort är TC Elektronic Twin Impact, med inbyggd preamp för ca 3700 kr. Väldigt prisvärt! Den färgar inte ljudet och det är i a f det jag föredrar vid inspelning, så kan man hellre jobba med ljudet i efterhand. Rörpreampar ger lite varmare sound. När det gäller mikrofon så är rösten du skall spela in med helt avgörande, testa i musikaffärer! SE Electronic 2000T är en rörmick som är väldigt prisvärd om du vill ha lite varmare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Om man inte har något direct specifikt behov av fler kanaler eller något latency problem eller så med ljudkortet så är vinsten förmodligen inte speciellt stor. För 7000 så borde du kunna få en bra prisvärd preamp typ GAP pre73 och en billigare rörmick. Rör mic är kanske ett bra tillägg om du redan har en nt1. Och akustiken är otroligt viktig när man spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Glöm inte att du nog behöver bra hörlurar och/eller högtalare för att ha koll på hur ljudet faktiskt låter när du jobbar med musiken. Du kommer inte kunna uppskatta ljudkvalitén i ljudkortet, om du inte hör den med de högtalare/hörlurar du använder nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra svar här!

Alltså borde jag satsa på en preamp och en mick? Vad menas med rörmick? Den jag har en stormembran. Använder den för både sång och gitarr(både akustiskt och el) Jag har ju bara den som är bra.

Hörlurar har jag som jag gillar, vet att det är bättre i vissa fall med studiomonitorer men de är så jävla dyra...

När det kommer till ljudkortet så gillar jag ju mitt, jag använder oftast bara en kanal. Så den enda anledningen till att uppgradera är för kvaliten på ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra svar här!

Alltså borde jag satsa på en preamp och en mick? Vad menas med rörmick?

Rörmikrofoner har samma teknik som kondensatormikrofoner när det gäller ljudupptagningen, men förstärkaren i mikrofonen består av en rörkonstruktion och inte av transistorer, som den gör i en vanlig kondensatormikrofon.

http://wiki.kontrollrummet.com/Mikrofon

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Rörmikrofoner har samma teknik som kondensatormikrofoner när det gäller ljudupptagningen, men förstärkaren i mikrofonen består av en rörkonstruktion och inte av transistorer, som den gör i en vanlig kondensatormikrofon.

http://wiki.kontroll...et.com/Mikrofon

Okej! Tack! Men hur mycket bör man lägga på en rörmick för att få en märkvärd skildnad?

EDIT

Kan tillägga att jag kollade lite på thomann och de var ju rätt dyra.

förutom

http://www.thomann.de/se/studio_projects_tb1.htm

http://www.thomann.de/se/avantone_cv12.htm

Om jag redan har en sångmick, är det kanske bättre att köpa en bra för inspelning av gitarr eller kan jag använda stormembran för gitarr?

Jag har ju gjort det innan.

Om jag köper någon av de mickarna uppe, borde jag uppgradera ljudkortet, eller är det smartare att köpa till en preamp istället?

Redigerat av EternalSunset
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag redan har en sångmick, är det kanske bättre att köpa en bra för inspelning av gitarr eller kan jag använda stormembran för gitarr?

Jag har ju gjort det innan.

Klart att du kan använda stormembranare till gitarr. Det enda det handlar om, är om du gillar ljudet eller inte. 🙂

Om jag köper någon av de mickarna uppe, borde jag uppgradera ljudkortet, eller är det smartare att köpa till en preamp istället?

Det beror på vad du är ute efter. Vad tycker du att det finns för brister i din nuvarande setup?

Eftersom du inte har några monitorer, så ligger kanske största bristen i lyssningen, så att du kanske är mer hjälpt av att skaffa bättre lurar (om nu inte monitorer funkar på grund av kostnaden...), än att förbättra saker som du kanske ändå inte kommer att märka någon speciell förbättring av, på grund av brister i lyssningen...?

Kolla gärna lite på min testsite (länk i min signatur), så kan du höra hur stor/liten skillnaden är mellan olika mickar, med transparent ljudkedja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Klart att du kan använda stormembranare till gitarr. Det enda det handlar om, är om du gillar ljudet eller inte. 🙂

Det beror på vad du är ute efter. Vad tycker du att det finns för brister i din nuvarande setup?

Eftersom du inte har några monitorer, så ligger kanske största bristen i lyssningen, så att du kanske är mer hjälpt av att skaffa bättre lurar (om nu inte monitorer funkar på grund av kostnaden...), än att förbättra saker som du kanske ändå inte kommer att märka någon speciell förbättring av, på grund av brister i lyssningen...?

Kolla gärna lite på min testsite (länk i min signatur), så kan du höra hur stor/liten skillnaden är mellan olika mickar, med transparent ljudkedja.

Okej! Jag gillar ljudet, men tycker det låter lite fattigt. Har inte provat med någon annan 🙂

Är lite inne på en golden age preamp, är det någon som har testat den?

Är det då mer värt att kanske lägga pengarna på en mick som jag kan ha till båda? alltså en stormembran och då kanske en rörmick.

Hur är de billigare rörmickarna? mer värt med en kondensor i samma pris?

Ska kolla!! 🙂

Redigerat av EternalSunset
Link to comment
Dela på andra sajter

Rörpreampar ger lite varmare sound. När det gäller mikrofon så är rösten du skall spela in med helt avgörande, testa i musikaffärer! SE Electronic 2000T är en rörmick som är väldigt prisvärd om du vill ha lite varmare ljud.

+1.

Jobbar just nu med någon som använder den. Den rundar av ljudet så det låter mer "färdigt". Man behöver inte göra så mycket med den, som man ibland kan behöva göra med mer exakta och aningen vassa transistor. Sen är det en fråga om rätt mick för rätt röst/instrument förstås. Men som snäll o välljudande allround verkar den väldigt najs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var den jag kollade på! Såg lite reviews på youtube om den! Någon som har erfarenheter?

Hittade annars en avalon vt-737 begagnad för 6000, är det något man kanske ska hugga på. De verkar vara jäkligt bra för det priset.

Jag lånade hem en dylik och testade (en GAP PRE-73 alltså) , men tyckte den "färgade" lite väl mycket. Svårt att förklara hur, men den har sin karaktär. Den ger ett "kornigt", lite "analogt" ljud, som en gammal kanal-strip på ett analog-bord. Jag köpte som sagt en Focusrite ISA One istället, men skulle gärna haft bägge. Man strävar ju helst att ha en pre-amp som färgar så lite som möjligt, såvida man inte är ute efter det, för att få in sitt ljud så opåverkat som möjligt.

Det Pre-73:an konkurrerar med är ju ett bättre pris, men en Focusrite eller Avalon är ju mer mångsidiga.

Avalon är ju bra grejor, men det viktiga är att man får testa själv om man har den möjligheten. Jag lånade hem både Pre 73:an och ISA:n från Andreassons Musik i Gbg.

http://www.thomann.d...ite_isa_one.htm

Hur tror ni en blue bird gifter sig med en Golden Age Pre-73 MK2 ?

Det är lika lätt att svara på som om hur sylt funkar bra ihop med bruna bönor:-) Troligtvis bra.

Lite om rörmickar: jag köpte en SE Electronics 2200 rörmick, den färgar inte någonting, helt neutral är den. Den är otroligt prisvärd.

http://www.thomann.d...cs_se_2200t.htm

Sen att rör-mickar skulle ge ett varmare ljud tycker jag inte stämmer, nu har jag ju inte hört SE Electronics 2000 T, men är den någorlunda lik min 2200 T i konstruktionen så borde den ju alls ge något "varmare" ljud. Möjligtvis om jag skulle köra in den i en Pre-73;-)

Skulle du koppla in den i en rör-preamp så kanske ljudet skulle uppfattas lite annorlunda.

(PS: Köpte inte grejorna på Thomann, bara länkade dit.)

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...