Jump to content
Annons

Har troligtvis skrivit en hit, nudå?


Ludde93

Recommended Posts

Det är ju inte ovanligt att man överskattar sig själv.. men jag tror att jag snickrat ihop en väldigt bra idé. Med idé menar jag strukturmässigt helt färdig låt, dock inspelat med amatörutrustning (Reason) och sång och gitarr inspelat hemma i mitt rum vilket innebär relativt dåligt ljud, samt är min sång verkligen inget som duger i professionella sammanhang och låten är ej mixad. Men,hela strukturen samt alla melodier finns där, dvs hela idén. Låten är en lättlyssnad " Latino Pop" låt, stilmässigt lik sommarplågan Ai se eu te pego.

Eftersom musiken inte är något jag satsar på, så vill jag helt enkelt pröva att rent av sälja idén, dvs skicka in låten till flera skivbolag och se vad som händer.

Det jag undrar är:

1: Lek med tanken att ni verkligen tror att ni gjort ovanstående (snickrat ihop en väldigt bra idé enligt ovanståendes definition), hur hade ni gjort för att endast tjäna pengar på låten?

2: Om jag bara börjar skicka idén till flera bolag utomlands, vad hindrar dem från att bara ta låten och lämna mig utan ersättning?

3: Om jag stimmar idén, gäller denna även utomlands?

4: Hur kan ett bolag i övrigt blåsa mig? Säg om jag stimmar den, kan bolaget komma runt det genom att ex ändra precis så mycket så att låten inte längre anses min?

Svar uppskattas verkligen!!!

Med vänlig hälsning Ludvig

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Tycker att du kanske borde vända dig till stim med dessa frågor med. Efter som det är ganska viktigt att ha koll på dessa saker om man vill satsa ordentligt på musiken. Fast det hänger säkert en masa folk som kan svara bra på dina frågor här med iofs.

Du kan ju läsa lite på stims hemsida med:

http://www.stim.se/

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ludvig.

Kul att du har skrivit en hit! Då är det ju kul att tjäna pengar på den som du är inne på. Jag funderar på fråga 2. För många år sedan så var väl det bästa att skicka ett paket,( med då ett kassetband men nu funkar det väl med ett usb minne), med låten på, till dig själv. Detta för att du ska få en post stämpel och en daterad tid på paketet. Detta paket, brev, öppnar du inte, utan har som bevis utifall någon skulle försöka sno låten. Då tror jag kanske att detta skulle hålla i rätten, men det vet jag inte?

Så vad jag tänker är ju att du på något vis behöver kunna bevisa att du har gjort låten. När du kan det så är det väl bara att försöka säja den...

Vad jag vet så har väl stim fortfarande ingenting med copyright att göra? Så där kan du inte få hjälp med det. Är det inte så att du blir medlem i Stim och då kan registrera dina låtar. Och utifall de spelas någon stans så behöver de som spelar låten kontakta stim och säga att de spelat låten, och då får du pengar.

4. Som sagt så har Stim inget med copyright att göra... (men är dock inte säker). Och hur du än gör så kan ju givetvis någon sno låten på ett eller annat sätt och komma iväg med det. Jag tycker dock inte att detta ska vara en anledning till att inte sprida sin musik. Och om vi ponerar att någon snor låten så är ju även det en liten bekräftelse i alla fall 🙂 Och kan du sen bevisa att det är din låt så får du pengar på ett eller annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är inge kul att behöva gå till rätten heller. du måste ju bevisa att någon hört din låt och faktiskt stulit den också, inte bara att du skrivit något liknande. det blir en tidskrävande och dyr affär. men att någon kan sno ens musik är en risk man får ta när man publicerar den. kan man inte leva med det bör man inte publicera sin musik över huvud taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är inge kul att behöva gå till rätten heller. du måste ju bevisa att någon hört din låt

skicka rekommenderat då.

går även att få mottagande bekräftat om du använder e-post men vet inte om det är lika starkt juridiskt.

och som någon sa kan du tejpa igen ett kuvert och skriva din namnteckning på tejp och kuvert samt skicka till dig själv för att ha poststämpel m datum. Även där verkar det dock enklare att ladda upp på myspace e d.

fråga dig först: om din låt är så bra, tror du inte bolaget hellre vill ha en god relation till dig än blåsa dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

det är fortfarande svårt att visa att någon lyssnat på något

om du har skickat en låt till ett skivbolag betyder det inte att de lyssnat på den. än mindre enkelt är det att styrka att personen som släppt plagiatet hört den.

den som förlorar rättegången får även betala den andres rättegångskostnader. jag avser bara belysa hur hopplöst det kan vara att i praktiken få rätt om någon snott ens låt.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

det är fortfarande svårt att visa att någon lyssnat på något

...

jag avser bara belysa hur hopplöst det kan vara att i praktiken få rätt om någon snott ens låt.

är det så vanligt då, att skivbolagen stjäl demolåtar? Jag har aldrig hört talas om det. Någon som har?

Link to comment
Dela på andra sajter

är det så vanligt då, att skivbolagen stjäl demolåtar? Jag har aldrig hört talas om det. Någon som har?

Aldrig hört talas om det heller. Låter ytterst ovanligt men det betyder ju inte att det kan förekomma. Man kan ju skicka en mp3:a om man är orolig, eftersom skivbolag kommer vilja ha lossless.

Men tror också att sannolikheten är större att bolaget vill ha en bra relation med ngn som skrivit en potentiell hit.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det så vanligt då, att skivbolagen stjäl demolåtar? Jag har aldrig hört talas om det. Någon som har?

Det har jag ingen aning om, faktiskt. Jag tror det är ganska ovanligt. Säger bara att det är så enkelt som att skicka ett brev till sig själv som försäkran inte är allt som krävs.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Är det en grym känsla i låten från början som får alla att applådera som hör den.

Jobba vidare så att den blir bra med ljud och arr, du konkurrerar med i princip färdiga låtar så att ljudet är halvbra duger inte.

Fäster den inte riktigt jobba viadre med låten tills den fäster och se till att den låter bra.

Risken att man inte orkar lyssna på låten om den inte låter topp notch är rätt stor eftersom man får en del att lyssna på och då sorterar man bort amatörinspelningar rätt fort.

Om man inte har kontakter med förlag och skivbolag, prova att plugga låten på en artist direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...